-
Göteborg & Co söker Kommunikationsstrateg med pressansvar
Destinationsbolaget Göteborg & Co söker nu efter en kollega till sitt affärsområde Marknad & Kommunikation med fokus på bolagskommunikation. Affärsområdet ansvarar bland annat för varumärkesfrågor, marknadsföring av destinationen, digitala kanaler, PR och pressfrågor.
Inom avdelningen arbetar 26 personer i olika team. Du blir en del av team Bolagskommunikation – ett team på fyra personer. Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med start i mars 2025 eller enligt överenskommelse.
Arbetsuppgifter
- Skribent för bolagskommunikation, t.ex års- och hållbarhetsredovisning, affärsplan, pressreleaser m.m. Du ska även utveckla kommunikationsidéer samt skapa, formulera och optimera budskap för olika målgrupper.
- Övergripande ansvar för bolagets press- och medierelationer. Du behöver omvärldsbevaka relevanta områden.
- Driva och utveckla proaktiv bolagskommunikation och kommunikationsstrategier i samråd med chef för Marknad & Kommunikation. Du kommer att arbeta med att stärka varumärket för destination Göteborg och för bolaget.
- Ge rådgivning och stöd i kommunikationsfrågor till bolagsledning, styrelse och övriga avdelningar. Dessutom ansvarar och samordnar du bolagets kriskommunikation och deltar i krisledningsgruppen.
Kvalifikationer
Du har en akademisk utbildning inom kommunikation/PR/journalistik eller annan likvärdig utbildning. Samt flerårig erfarenhet av arbete med strategiska kommunikationsfrågor.
Du har en mycket god förmåga att skriva kreativt och strukturerat på både svenska och engelska. Vidare har du erfarenhet av copyarbete för årsredovisningar, affärsplaner, pressreleaser och strategiska dokument.
För att lyckas i tjänsten behöver du ha förståelse för och intresse av samhällsfrågor, samt insikt i hur politiska strukturer påverkar kommunikationslandskapet. Du har erfarenhet av att bygga relationer och samverka med medier. Göteborg & Co ser gärna att du har erfarenhet av besöksnäringsrelaterade frågor.
Som person är du driven, kommunikativ och har ett stort intresse för Göteborg. Du tar initiativ och kan arbeta självständigt. För att passa i rollen så är det viktigt att du trivs med att arbeta i nära samarbete med andra.
Låter detta som en tjänst för dig?
Läs mer om rollen och ansök till den här!
- Text: Göteborg & Co
- Foto: Göteborg & Co
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Yrkeshögskolekursen Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt besl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där världens första hydrauliska kran en gång uppfanns, växer nu något helt nytt fram. I den gamla industribyggnad...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
-
Gästbloggare
-