-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör.
Forskare vid Etour Research Centre på Mittuniversitetet har nu kommit ett steg längre i jakten på att förstå samhällsvärdet av evenemang. Detta genom en ny tillämpning av en metod som bygger på att mäta mjuka värden i kronor och ören.
– Genom att ställa hypotetiska men verklighetsförankrade frågor kopplat till betalningsvilja genom skatt kan vi mäta och jämföra det uppskattade samhällsvärdet av såväl genomförda som kommande evenemang, säger Martin Wallstam, forskare vid turismforskningscentret Etour, Mittuniversitetet.
Martin Wallstam har tillsammans med sina kollegor Kai Kronenberg och Robert Pettersson fått sitt arbete publicerat i den vetenskapliga tidskriften Journal of Policy Research in Tourism, Leisure and Events.
– Metoden möjliggör nya sätt att mäta. Vi kan nu få ett monetärt mått på evenemangs samhällsvärden som de uttrycks av såväl besökare som icke-besökare. Metoden gör det möjligt att ställa årliga och andra enstaka evenemang mot regelbundet seriespel eller varför inte ett framtida svenskt OS, säger Robert Pettersson, centrumledare för Etour.
Arbetet har uppmärksammats internationellt. När Kai Kronenberg presenterade resultaten vid International Conference of Destinations, Events and Sports i japanska Sapporo tilldelades arbetet ”Best Abstract Award”.
– Det är kul att vår forskning uppmärksammas internationellt och det tycks finnas ett behov av stöd när kommuner och andra aktörer ska göra prioriteringar och satsningar till evenemang, säger Kai Kronenberg, forskare vid Etour.
Metoden har testats på flera svenska evenemang och arbetet med att utveckla metoden fortsätter nu.
– Nu vet vi att metoden fungerar, och behöver testa den mer på djupet och över längre tid. Vi önskar studera fler evenemang, inte minst kulturevenemang som vi inte vet så mycket om, säger Martin Wallstam.
Kontaktperson:
Robert Pettersson, centrumledare för turismforskningscentret ETOUR, [email protected]
- Text: Mittuniversitetet
- Foto: Göran Strand
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
I denna artikel från Mittuniversitetet kan ni läsa mer om hur de gör. Forskare vid Etour Research Centre på M...
-
-
Gästbloggare
-