-
Besöksrekord för Skansen, Tekniska museet och Vasamuseet
Skansen knöt ihop år 2019 med det starkaste besöksresultatet någonsin. De främsta anledningarna är satsning på årskort.
Tekniska museet nådde också en all time high och lockade 20% fler besökare under 2019 än året innan.
Även Vasamuseet slog besöksrekord med över 1,5 miljoner besökare. Fler unga och barn besökte museet under 2019.
All time high för Skansen
Nöjesanläggningar runt om i Sverige stärker kontinuerligt sitt erbjudande till gästerna och Skansen kan 2019 visa på ett rekordår med 1.434.482 gäster. Det slår den tidigare rekordsiffran med nästan 9.000 besökare.
Att fler besökare har sökt sig till friluftsmuseet beror på en ökad försäljning av årskort samt museets nysatsning på det publika erbjudandet under året som gått.
I april invigdes Baltic Sea Science Center och under hösten arrangerades en höstmarknad. Skansens Halloween ”Fasor från förr” samt julmarknaden drog in ett stadigt besöksantal.
“Årets besöksresultat visar att vi bibehåller vår aktualitet, att vi kan vara moderna i alla tider och samtidigt vara världens äldsta friluftsmuseum.” Berättar Skansenchef, John Brattmyhr.
Fotograf: Anna Gerdén/Tekniska MuseetBästa året någonsin på Tekniska
Med nyöppnade spelvåningen Play Beyond Play, den internationella turnépremiären av Science Museums Robots och ett brett programutbud har Tekniska lockat en rekordpublik.
387 697 personer besökte museet under 2019, fler än något tidigare år och en ökning på nära 20% från året innan.
“Det är fantastiskt att se att så många nya besökare hittat hit och att fler och fler kommer tillbaka. Det är viktigare nu än någonsin att satsa på barn och ungas intresse för teknik och vetenskap och den här responsen visar att vi är på rätt spår.” Säger Peter Skogh, museidirektör. “Vi återinvesterar allt i verksamheten och med förra årets besökssiffror har vi nu möjlighet att öka utbudet med några riktigt spännande upplevelser under 2020 och framåt.”
Rekordår för Vasamuseet
För första gången har Vasamuseet tagit emot fler än 1,5 miljoner besökare under ett år. Hela 1 532 779 personer valde att besöka museet under 2019.
En stor del av ökningen procentuellt sett är bland barn och unga. De har ökat med 12 procent från år 2018 till 2019. En stor anledning till detta är satsningar som Vasamuseet gjort under åren.
“Många lärare uppskattar att kunna göra ett besök på Vasamuseet kopplat till undervisningen. Under de senaste åren har vi satsat en hel del på vårt utbud för barn och unga, inte minst vad det gäller tillgänglighet, vilket jag tror får genomslag i våra ökande besökssiffror.” Säger Vasamuseets chef, Lisa Månsson.
Fotograf: Anneli Karlsson/Vasamuseet/SMTM- Text: Skansen, Tekniska Museet & Vasamuseet
- Foto: Richard von Hofsten/Skansen
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -25
Mest under Destination, Boende samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Visit Sweden – upplev Sverige och Bara bada bastu
Snart tar bastukulturen plats i rampljuset inför hela Europa. Samtidigt ser Visit Sweden att intresset för bastu och kallbad växer.
-
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år – så startade föreningen
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år som organisation. Men hur startade föreningen? Det går JHT igenom i den här artikeln.
-
Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025
Intresserade företag kan vara med i kortet och få digital synlighet. Ett extra värde i Sweden by Bike Förmånskort är en komma-fram-garanti.
-
Kungliga Djurgårdens Intressenter tar sikte på 2030
Kungliga Djurgårdens Intressenter tar ett nytt kliv framåt i sin utveckling. Nya hållbarhetsmål har antagits och sätter riktningen mot 2030.
-
Melodifestivalen i Jönköping får högt betyg
En turistekonomisk undersökning av Melodifestivalen deltävling 5 i Jönköping visar att besökarna var väldigt nöjda med evenemanget.
-
Sälens Högfjällshotell välkomnar SkiStar som ny driftsansvarig
Den 1 maj gick fyrstjärniga Sälens Högfjällshotell in i en ny och spännande era med SkiStar som ny driftsansvarig.
-
Visit Sweden – ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige
Nu lanseras en ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige, för att underlätta arbetet med att kommunicera om landet på olika sätt.
-
Järvsö är värd för Svensk Mountainbikekonferens 2025
Svensk Mountainbikekonferens landar i Järvsö den 1-2 september. Sverige samlas då för att diskutera platsutveckling med cykling.
-
Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund – intressant kuriosa
Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund presenterar ett axplock av all kuriosa om husvagnar, husbilar och campingliv.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
YH Akademin – lärande och matlagning med grön och blå mat
Tidigare i år var Turismnytt och besökte YH Akademins klass Gastronomiledare framtidens mat och ...
-
Spritmuseum lanserar middagsäventyret Tidsresan
Spritmuseum lanserar Tidsresan – en middagsupplevelse som aktiverar alla sinnen, väcker minnen o...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Mat & Dryck, Konstateranden, ...
-
Gröna Lund premiär för Pumpen, Gnuttarna, Redhead-chips och Boba Tea
Den 26 april slog Gröna Lund upp portarna för sitt 142:a år – ett år som bjuder på en mängd roli...
-
-
Gästbloggare
-