-
Besöksrekord under sommaren på flera håll i landet
Under juli 2018 uppnåddes över 1,7 miljoner kommersiella gästnätter i Stockholms län. Det är ett historiskt rekord. Så många gästnätter har aldrig tidigare uppmätts under en månad i Stockholm. Andelen internationella besök är dessutom större än någonsin enligt siffror från Tillväxtverkets/SCB.
Under juli 2018 hade Stockholm en hög internationell tillväxttakt på +12%. För samma månad ökade de svenska gästnätterna med 4%. Sammantaget ökade de kommersiella gästnätterna med 7% under juli månad i år jämfört med samma månad förra året.
”Allt fler besökare väljer Stockholm vilket är positivt då det innebär nya arbetstillfällen och stärker Stockholms attraktionskraft i flera avseenden. Utbudet för stockholmarna berikas också av att Stockholm håller hög internationell standard och utvecklas som besöksdestination.” Säger Karin Wanngård (S), finansborgarråd i Stockholm.
Rekordbeläggning på Sveriges campingdestinationer
Även Sveriges campingplatser kan glädja sig över resultatet av statistik som förts under året. I den årliga undersökning som branschorganisationen SCR Svensk Camping genomför bland sina medlemmar uppger 85% av de campingplatser som deltog att de haft bättre eller lika bra beläggning som 2017 och 34% uppger att de ökat med hela 10% eller mer.
Tittar man närmare på siffrorna ser man att även de internationella gästerna har ökat. 89% av medlemmarna uppger bättre eller lika bra beläggning av internationella gäster som 2017 och 23% anger att beläggningen ökat med 10% eller mer. Det ser ut som målsättningen att göra Sverige till Europas bästa campingdestination ger resultat.
”Förra året hade Sveriges campingplatser 15,7 miljoner gästnätter. 2018 ser nu ut att bli ytterligare ett rekordår och vi räknar med att nå fler än 16 miljoner gästnätter.” Säger Peter Jansson, tf VD på SCR Svensk Camping. ”De här siffrorna visar att den höga standarden, servicen och aktivitetsutbudet på våra campingplatser fortsätter att locka fler svenska och internationella turister till svenska campingupplevelser varje år.”
Ny rekordsäsong för Furuvik
När Furuviksparken stängde sina portar för sommarsäsongen den 26 augusti kunde man räkna in över 329 000 besökare. Det är ett nytt besöksrekord i modern tid, då man slog förra årets rekordsiffror med 8%. Dessutom såldes det fler säsongskort än föregående säsong, ca 20 000 vilket är en ökning med 21% jämfört med 2017.
Parken har introducerat många nyheter under sommaren, bland annat en helt ny attraktion och det nya hotellet Furuvik Havshotell. Konsertprogrammet innehöll också fler konserter på Stora Scen än någonsin, vilket lockade många besökare och bidrar stort till parkens ökade omsättning.
”Det har varit en helt fantastisk säsong, där vi trots det varma vädret har lyckats locka fler besökare någonsin i modern tid. Jag tror att vår styrka ligger i att vi är en kombinationspark med både bad, djur, tivoli, konserter och boende. Det gör att vi kan leverera fina upplevelser för våra besökare oavsett väderlek.” Säger Nina Tano, VD på Furuvik.
- Text: Visit Stockholm, SCR Svensk Camping och Furuvik
- Foto: SCR Svensk Camping respektive Visit Stockholm
-
Guideutbildning för snöskoter bidrar till tryggare skotersafari
Ett fokus inom BOHST har varit att höja kompetensen bland snöskoterguider via utbildning. Det skapar en säkrare skotersafari.
-
Hjortviken Country Club öppnar hotell utan TV på rummen
Nu öppnar ESS Group nya destination Hjortviken upp dörrarna till en värld utan TV-apparater på hotellrummen.
-
Visita – ökad efterfrågan på hotellrum i december
Efter månader där efterfrågan minskade på hotellrum i Sverige ökade den i december, trots fler klämdagar än normalt, enligt Visita.
-
Stockholm bland världens topp-destinationer 2025
Med erbjudande om både skärgård och stadspuls har Stockholm etablerat sig som en av världens mest eftertraktade resmål 2025.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Mest om Boende, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang, Museer/utställningar samt Konstateranden/Beslut/Rapporter
-
Vårdskjortor får nytt liv som arbetskläder på Nationalmuseum
Nu byter personalen på Nationalmuseum sina jackor. I ett samarbete med Beskow von Post får kläder nytt liv genom ett cirkulärt koncept.
-
Vy Norge lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö
Vy tar ytterligare ett steg i sin satsning på internationell trafik och lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö i sommar.
-
Vrak – Museum of wrecks i samarbete med The museum of World War II i Gdansk
Vrak - Museum of wrecks samarbetar med The museum of World War II i Gdansk och deltar i ett konferensevent den 25 januari.
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag presenterar Thérèse Liljeqvist som ny VD. Med en bakgrund inom besöksnäringen tar hon med sig erfarenhet.
-
Mötesåret 2024 – stora möten och event trotsade konjunkturen
Mötesåret 2024 har varit präglat av minskad efterfrågan på konferenser. Trots det har efterfrågan på stora möten ökat enligt Svenska Möten.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan ganska jämnt fördelat på många kategorier så...
-
Fler hittar till Marinmuseum året runt – så gick det 2024
Under 2024 välkomnade Marinmuseum i Karlskrona 215 174 besökare och ser en positiv utveckling me...
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag har glädjen att presentera Thérèse Liljeqvist som ny verkställande direktör för Artipe...
-
Göta Kanal – nya kryssningsupplevelser lockar
Allt fler resenärer söker autentiska och minnesvärda upplevelser. Göta kanal erbjuder en helt un...
-
-
Gästbloggare
-