-
BFUF satsar 2,9 miljoner på forskning för grön omställning
BFUF (Besöksnäringens forsknings- och utvecklingsfond) satsar 2,9 miljoner kronor på forskning med fokus på en grön hållbar omställning. Forskningsprojekten ska syfta till att utveckla kunskap som stärker besöksnäringens företag, anställda och/eller kunder.
”Bägge projekten som BFUF:s styrelse beviljat medel har fokus på grön omställning i besöksnäringen. I ett av projekten ska forskarna studera hur destinationers varumärken och budskap om hållbarhet också kan uppmuntra till ett hållbart gästbeteende. I det andra kommer forskare och Svenska turistföreningen tillsammans utveckla åtgärder för utsläppsminskning i anslutning till fjällstationer och stugor i väglöst land.” Berättar Stina Algotson, VD på BFUF.
Så fördelas pengarna
Projekt: Attraktionskraft och grön omställning – ett webbaserat varumärkesexperiment för besöksnäringens hållbara utveckling.
Ledare: Mittuniversitetet
Syfte med projektet: Att undersöka sambandet mellan destinationers varumärkesarbete, besökares upplevelser och grön omställning av företag inom besöksnäringen. Målet är att ta fram ett utvärderingsverktyg.
Belopp: 1 300 000 krProjekt: Färdväg mot Paris i landskap bortom vägnätet – En studie av potentiell minskad klimatpåverkan och genomförbarhet av åtgärder baserade på tillräcklighet och effektivitet i Svenska Turistföreningen.
Ledare: Kungl. Tekniska Högskolan
Syfte med projektet: Att tillsammans med Svenska Turistföreningen undersöka möjligheter att halvera klimatutsläppen från verksamheten till 2030 med ”tillräcklighetsåtgärder” (avstå från konsumtion med hög miljöpåverkan). Till exempel när det gäller restaurangkoncept och färskvaruhantering vid till fjällstationer, som idag till stor del transporteras med helikopter.
Belopp: 1 600 000 krForskning avgörande för framtidens besöksnäring
Svensk besöksnäring sysselsätter hundratusentals människor. Näringen är en integrationsmotor och en viktig samhällsaktör och exportindustri för Sverige, och genomgår samtidigt stor förändring.
Satsningar på forskning och innovation inom besöksnäringen är vitalt för att besöksnäringens företag och anställda ska kunna möta framtidens hållbarhetsutmaningar och utvecklas i takt med nya behov, ny teknik och ny kunskap.
BFUF gör skillnad
Forskningsmedlen delas ut av BFUF, som ägs av HRF och Visita.
BFUF har sedan 2012 beslutat om satsningar på över 58 miljoner kronor, varav 11 miljoner kronor tillsammans med Handelsrådet, till 39 vetenskapliga forskningsprojekt. Fonden har även bidragit med över 7 miljoner kronor till 20 kortare utvecklingsprojekt inom besöksnäringen.
- Text: BFUF
- Foto: Stina Wirsén
-
Nyanlända ungdomar lär sig guida på Vasamuseet
Nu har flera ungdomar som anlände till Sverige under 2023 deltagit i Vasamuseet pedagogiska projekt Unga visar Vasa.
-
Ny gemensam satsning från skidanläggningarna i Funäsfjällen
Skidanläggningarna Tänndalen, Ramundberget och Funäsdalen gör en satsning för att fler ska få upp ögonen för Funäsfjällen.
-
Hertz bidrar till Giving Tuesday – en gåva som räddar liv
Giving Tuesday är en global folkrörelse med engagemang för medmänniskor. Röda Korset och Hertz har samarbetat sedan 2010.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 -24
Mest om Destination, Infrastruktur/Mobilitet samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Kungliga Djurgården åter prisad internationellt för hållbarhetsarbete
För andra gången tilldelas Kungliga Djurgården Green Destinations Platinum Award. En utmärkelse som belönar öns hållbarhetsarbete.
-
Hållbar natur- och hästturism på Öland – rekrytering till projekt
Öland representerar Sverige i utvecklingsprojektet South Baltic Horse Tourism. Därmed söker Öland & Co nu en erfaren projektledare.
-
Halländska Tiraholms Fisk vinner Stora Turismpriset 2024
Tiraholms Fisk är vinnare av Stora turismpriset 2024. Det halländska företaget hyllas för sin innovativa verksamhet med fisken i centrum.
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
Luciamorgon från Sala kommer bli magiskt. Tillsammans med kör och sångare kommer Lucian Lova Fredling att sprida värme i TV-rutan.
-
Anna Näppä är Årets ciceron 2024 – Forskar om hur arbetsgivare blir mer attraktiva
Stipendiet på 100 000 kronor, har tilldelats Anna Näppä vid Luleå tekniska universitet för doktorsavhandlingen "Building employer brands: The employee perspective"
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Den första advent startade Vinterköping, Norrköpings nya satsning som samlar och utvecklar vintertraditioner med nya inslag.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Mötes- och evenemangsambassadörer i Jönköping hyllas för sina insatser
Den 20 november 2024 bjöd Destination Jönköping in lokala mötes- och evenemangsambassadörer till...
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Svenska Basketbollförbundet (SBBF) och Stockholms stad kan med glädje meddela a...
-
Krönika: Sverige får den tillgänglighet (med flyg) som vi förtjänar
I torsdags hade jag nöjet att vara med på ett lunchseminarium, eller kanske snarare hearing, hos Stockholms Hande...
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Norrköping välkomnade till en magisk vinterupplevelse den 1 december 2024. Evenemanget Vinterköping går till den ...
-
-
Gästbloggare
-