-
Björn Arvidsson
Vad heter du?
Björn Arvidsson
Vad gör du om dagarna?
Mina kunder vill att jag har en tydlig bild av varför resandet utvecklar sig som det gör och hur man kan påverka det och, om möjligt, förstärka sin andel i den utvecklingen.
Du håller ofta föreläsningar där du berättar om framtidens besöksnäring. Kan du tala om hur marknaden ser ut just nu?
#futureoftravel är otroligt spännande. Resandet ökar men i en allt högre utsträckning allt längre bort från oss i Sverige och Europa. Vi har en demografisk, ekonomisk och politisk utveckling som just nu förändrar både efterfrågan och tillgång för stora delar av det internationella resandet. Behovet av omvärldsanalys har aldrig varit så tydlig och eftersatt som just nu. Kombinera all denna oro med en stark teknikutveckling så blir möjligheterna i det närmaste oändliga. Men även hoten!
Hur vill du bidra till att svensk besöksnäring blir starkare?
Jag vill bidra till samhällsutvecklingen. Besöksnäringen är bara ett medel för detta och som bidrar till tillgänglighet, livskvalitet och företagande. Jag är faktiskt motståndare till begreppet att Turism är en ny basindustri. En basindustri kan stå och utveckla sig själv. Det kan inte besöksnäringen som har ett starkt medberoende av en rad andra samhällsfunktioner och näringar för att lyckas påverka samhällsbyggen positivt.
Vad är enligt dig det största hotet mot tillväxt för branschen?
Okunskap. Både nationellt, regionalt och kommunalt. Och då menar jag egentligen inte okunskap om turism utan hur man kan utnyttja turism till en bättre samhällsutveckling och tillgänglighet.
Vad är dina tips till ungdomar som funderar på att arbeta inom branschen?
Få andra näringar har så stor nytta av ny teknik som besöksnäringen har vilket skapar förutsättningar för affärsutveckling i tidiga skeden. Där finns de mest unika möjligheterna till affärsutveckling i min mening och det är ungdomar som kommer att både vara först att anamma den tekniken och även utveckla den.
- Text: Maria Lindqvist
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag presenterar Thérèse Liljeqvist som ny VD. Med en bakgrund inom besöksnäringen tar hon med sig erfarenhet.
-
Mötesåret 2024 – stora möten och event trotsade konjunkturen
Mötesåret 2024 har varit präglat av minskad efterfrågan på konferenser. Trots det har efterfrågan på stora möten ökat enligt Svenska Möten.
-
Fler hittar till Marinmuseum året runt – så gick det 2024
Trots en besöksminskning jämfört med 2023, fortsätter Marinmuseum att vara en av södra Sveriges största besöksdestinationer.
-
Göta Kanal – nya kryssningsupplevelser lockar
Allt fler resenärer söker autentiska upplevelser. Göta kanal erbjuder en unik chans att upptäcka Sveriges historia och natur från vattnet.
-
Vasamuseet och Vrak i nytt poddsamarbete med Anders Lundin
Tillsammans med experter från Vasamuseet och Vrak berättar Anders Lundin om skepp som förlist i den nya podden Folkets historia.
-
Sveriges beredskap börjar lokalt, därför behöver vi besöksnäringen
Besöksnäringen har gång på gång visat sig vara en avgörande resurs i tider av kris
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – december 2024
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen. Det blev ett bra slut på året med positiva utsikter för framtiden.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
Ganska jämnt fördelat på många kategorier som Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang samt Konstateranden/Beslut/Rapporter.
-
EU-kommissionen ger klartecken för gårdsförsäljning i Sverige
EU-kommissionen har inte lämnat invändningar. Därmed kan regeringens beslut att tillåta gårdsförsäljning börja gälla i sommar.
-
Visit Sweden – historiskt när den svenska röda stugan flyger till månen
Den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning. Då flyger den svenska röda stugan till månen. Skapad av konstnären Mikael Genberg.
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Sweden – historiskt när den svenska röda stugan flyger till månen
Exakt kl. 07.11 (CET) den 15 januari sker en historisk rymduppskjutning (Uppdatering 15 januari 10.20 – här...
-
Visit Hornborgasjön förbereder sig för framtidens turismutmaningar
Platsutveckling genom turism – Exemplet Visit Hornborgasjön Nya trender och klimatföränd...
-
Jul- och nyårsrekord för SkiStar – 99 procent boendebeläggning
Under jul- och nyår nådde fjällbolaget SkiStar en boendebeläggning på 99 procent. Högst beläggni...
-
Sveriges beredskap börjar lokalt, därför behöver vi besöksnäringen
Samtalet kring säkerhetspolitik domineras idag av militära och myndigheters lösningar. De är förståeligt utifrån ...
-
-
Gästbloggare
-