-
Boka Uppland satsade på en hemsida för Vallonbruken
De uppländska bruken har inte haft någon gemensam hemsida på väldigt länge. Det är något som Lovisa Sjökvist, VD på Boka Uppland, bestämde sig för att ändra på. Genom ett gemensamt projekt med stöd från Region Uppsala samt kommuner i länet så skapade hon en hemsida för Vallonbruken.
“Jag vet att utveckling av de uppländska järnbruken står på fleras agendor men jag kände att vi inte har tid att vänta. Bruken är beroende av sommarturister och det är viktigt att vi når ut redan i år.” Säger Lovisa Sjökvist.
En gemensam hemsida för bruken och aktörer i Uppland
Den enda gemensamma marknadsföringen som bruken i Uppland har haft sedan 2016 är Vallonbruksveckan. Det är en gemensam satsning hos bruken för att förlänga turistsäsongen. En tryckt broschyr har skapats varje år genom Boka Uppland för att marknadsföra den.
Men under pandemin så tog Lovisa Sjökvist, VD på Boka Uppland, i samråd med Vallonbruken beslutet att inte trycka broschyren. Då den bygger på evenemang och upplevelser som varken kunde planeras eller genomföras.
Tanken väcktes då att göra en gemensam hemsida för bruken samt aktörer runt om i Uppland för att inte tappas bort i ”hemestertänket”. Men även för att stärka det lokala näringslivet.
“Bruken har alltid legat mig varmt om hjärtat och avsaknaden av turistsidor med ett regionalt fokus har sporrat mig till att driva igenom det här projektet.” Säger Lovisa Sjökvist. “Besökarna vet inte i vilket län eller kommun man befinner sig i och jag tycker det är viktigt att använda varandra för att tillsammans få en hävstångseffekt om vi ska får näringen att växa.”
Vill kunna översätta hemsidan och trycka en besökskarta
Med stöd från Region Uppsala samt kommuner i länet så blev hemsidan vallonbruken.se klar nu i sommar. Sidan fylls kontinuerligt på med information från aktörer som vill vara med och marknadsföra sig.Målet är att till nästa år ha en ekonomisk möjlighet att översätta hemsidan samt att trycka en besökskarta.
“Det här är en viktig satsning för framtiden och en del av det framtida arbetet för att bevara vårt gemensamma kulturarv. Det blir en del av en långsiktig plan för att lyfta vallonbrukens betydelsefulla plats i historien och för att levandegöra det för besökare i regionen.” Säger Bengt Lindholm, verksamhetschef för Stiftelsen Österbybruks herrgård.
- Text: Boka Uppland AB & Isa Mörk
- Foto: Länsstyrelsen Uppsala län (Forsmark Vallonbruk)
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 28 -25
Mest om Destination, Boende, Evenemang och Konstateranden/beslut/rapporter
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 3
Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna, här del 3
-
Regeringen föreslår ett förbättrat resegarantisystem
Ökad trygghet för resenärer och förenkling för branschens aktörer. Regeringen föreslår en reform av dagens resegarantisystem.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – juni 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen i destinationen. Juni var en händelserik månad.
-
Regeringen föreslår sammanslagning av museiorganisationer
Regeringen förbereder Statens maritima och transporthistoriska museer och Statens försvarshistoriska museers för en sammanslagning.
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Nu krokar Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board arm för at...
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
Vid aktuell upphandling av tågbolag som ska köra nattågen mellan Stockholm och Narvik från december 2026 fick Tra...
-
-
Gästbloggare
-