-
Såhär gör Borås för att ge besökarna bäst info och service på rätt plats
Hur ger man bra service när besökarna blir färre på Turistbyrån?
Idag brottas så gott som alla destinationer med hur man skall möta sina besökare när de är på plats, men också före och efter besöket. En del har kommit en bra bit på väg som vi berättat om tidigare på Turismnytt, exempelvis Stockholm och Uppsala. I veckan berättade vi också om hur Göteborg koncentrerar turistbyråverksamheten till lokalen på Kungsportsplatsen.
En destination som har kommit ganska långt med detta är Borås. I ett par år hade man noterat ett sviktande antal besökare på den fysiska turistbyrån och att allt mer av tiden ägnades åt att sälja biljetter till teatrar och olika evenemang. Det blev således mer en service till stadens invånare än till besökarna. Detta samtidigt som antalet besökare i de digitala kanalerna ökade. Det ledde till att man beslutade att stänga turistbyrån i mars förra året, får vi veta av Anders Kihl som jobbar med marknadsföringen av Borås och destinationens digitala medier.
Fler Infopoints
Hur skulle man då säkerställa att besökare som ville ha information om destinationen på plats kunde få det och dels att det fortfarande fanns möjlighet att köpa biljetter. Här berättar Anders att man tittade på var det redan såldes biljetter, var det fanns kunskap om destinationen och vart besökarna kom och var de fanns. Kulturförvaltningen sålde redan biljetter till teatern så det blev naturligt att de tog över den uppgiften. Redan sedan tidigare hade man infopoints i högskolans reception och i kommunhuset och där fanns också kunskap för att svara på eventuella frågor så man tittade på hur man skulle kunna bygga vidare på det konceptet. Nu har man infopoints på ett flertal platser och det är både hotell, museer och andra besöksmål, men också kiosker, spelbutiker och tobaksaffärer.
Pop-up-turistbyrå vid stora evenemang
I samband med olika evenemang i staden har man sett att det finns behov av besöksservice och då är det just där den behövs. Därför har man en mobil besöksservice vilket har visat sig fungera bra. En slags pop-up-turisbyrå där man fångar upp besökare, ofta internationella och många gånger inte lika digitala, och kan tipsa och entusiasmera dem.
Det digitala vertyget Destinero löste det
Sedan tidigare hade man ett bra samarbete med företaget Basetool som jobbar med just destinationsinformation. Deras produkt Destinero visade sig då kunna bli den förlängda arm som kunde fylla behoven, enligt Anders Kihl, eftersom det både finns som fysiska interaktiva skärmar och är webbaserat. I verktyget kan man ge skräddarsydda tips och skapa personligt anpassade förslag på vad man kan göra i Borås och hur besöket kan bli en välpaketerad upplevelse. Detta kan man som besökare också få hjälp med både via chat och telefon. Under februari kommer man också, i samarbete med Clear Channel, sätta upp ett par större interaktiva touch-informationstavlor i så kallat eurosize-format på stan för att besökare där skall kunna inhämta information, direkt länkat till Destinero.
”Spellistor” med personaliserad destinationsinformation
Just om man skall utveckla och digitalisera besöksservicen på en destination är Destinero ett bra redskap. Här kan man samla upplevelser, evenemang och fakta om utbudet, som spellistor, för att sedan göra dem möjliga att dela till den egna mobilen och andras. Listorna är användargenererade och på det sättet kan en organisation dels skapa egna listor likväl som att använda platsens experters listor. Varje plats, upplevelse och evenemang presenteras med bilder, kartor och kopplas till navigator. Med Destinero point, en skärm som kan placeras ut på Info points, hotellreceptioner och egentligen vilken lämplig plats med flöden av människor, som helst, förbättrar man servicen ytterligare.
Här kan ni läsa mer om Destinero
Detta är en artikel i samarbete med vår partner Basetool/Destinero
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Boras.com
-
Charlotta Olsson blir ny Sverigechef för Strömma Turism & Sjöfart
Charlotta vill vidareutveckla Strömmas varumärke och skapa fler attraktiva upplevelser för alla
-
Mötesintensiv höst i Kalmar – viktigt bidrag till staden och näringen
Under några veckor i oktober och november välkomnar Kalmar fem olika möten
-
Efter examen – vad gör turismalumnerna från Mittuniversitetet nu?
JHT har kartlagt de alumner som arbetar inom besöksnäringen och som befinner sig i länet.
-
Fler reste med Finnlines i somras – I höst blir det temakryssningar
Under sommaren reste 14 procent fler privatpassagerare med Finnlines jämfört med 2024
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 41 -25
Mest under Destination, Mat och Dryck samt Stöd/Utmärkelser/initiativ
-
Västerbottens besöksnäringsdagar 2025 i Lycksele – del 1
Region Västerbotten Turism bjöd på besöksnäringsdagar med deltagare från de flesta av regionens destinationer samt besöksnäringsföretagare
-
Busstorget återvänder till Hotel Tylösand i april
Sveriges största mötesplats för turistbussbranschen, kommer att genomföras på Hotel Tylösand i april 2026
-
Så når och attraherar vi internationella gäster – 9 steg till framgång
Marcus Ståhl bloggar om hur svenska destinationer och företag inom besöksnäringen kan bli mer attraktiva för internationella gäster
-
Nomineringar till Stora Turismpriset – museer, arrangemang och hotell
Som alltid är många värdiga besöksnäringsaktörer nominerade till Stora Turismpriset. I år är det allt från en vandringsled till mathantverk.
-
Lidköping eller Linköping? När förväxlingen blev till kampanjidé
Inspirerad av Visit Swedens kampanj “Sweden (not Switzerland)” skapade Lidköping och Linköping en liknande kampanj
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Nomineringar till Stora Turismpriset – museer, arrangemang och hotell
Som alltid är många värdiga besöksnäringsaktörer på Tillväxtverkets lista över nominerade till Stora Turismpriset...
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – september 2025
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
Pressvisning för Halloween på Gröna Lund – Gnuttarna och eldshow
Då var det dags för kusliga och busiga evenemang att ta scenen – Halloween kryper närmare. Den 8 oktober va...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 41 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Mat och Dryck...
-
-
Gästbloggare
-