måndag 22 december 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 51 2025
    • Visit Sweden har svaret: Hetast just nu – Midsommar (och jul…)
    • Svensk Handel: Husdjur, lego och tid tillsammans – det här önskar sig svenskarna i julklapp
    • Norrköping lättare att boka nästa år och Halmstad är redan igång
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 46 2025
    • +Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -25
    • Stockholm söker en projektledare kompetensförsörjning och internationell talangattraktion
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 33 -25
    • Projektledare möte och kongresser sökes till Helsingborg Arena
    • Stark efterfrågan – SkiStar rekryterar tusentals nya medarbetare
    • Gröna Lund, Kolmården och Furuvik rekryterar medarbetare till Halloween
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Hej Borås
    2020-01-19 16:06

    Såhär gör Borås för att ge besökarna bäst info och service på rätt plats

    Hur ger man bra service när besökarna blir färre på Turistbyrån?

    Idag brottas så gott som alla destinationer med hur man skall möta sina besökare när de är på plats, men också före och efter besöket. En del har kommit en bra bit på väg som vi berättat om tidigare på Turismnytt, exempelvis Stockholm och Uppsala. I veckan berättade vi också om hur Göteborg koncentrerar turistbyråverksamheten till lokalen på Kungsportsplatsen.

    En destination som har kommit ganska långt med detta är Borås. I ett par år hade man noterat ett sviktande antal besökare på den fysiska turistbyrån och att allt mer av tiden ägnades åt att sälja biljetter till teatrar och olika evenemang. Det blev således mer en service till stadens invånare än till besökarna. Detta samtidigt som antalet besökare i de digitala kanalerna ökade. Det ledde till att man beslutade att stänga turistbyrån i mars förra året, får vi veta av Anders Kihl som jobbar med marknadsföringen av Borås och destinationens digitala medier.

    Fler Infopoints

    Hur skulle man då säkerställa att besökare som ville ha information om destinationen på plats kunde få det och dels att det fortfarande fanns möjlighet att köpa biljetter. Här berättar Anders att man tittade på var det redan såldes biljetter, var det fanns kunskap om destinationen och vart besökarna kom och var de fanns. Kulturförvaltningen sålde redan biljetter till teatern så det blev naturligt att de tog över den uppgiften. Redan sedan tidigare hade man infopoints i högskolans reception och i kommunhuset och där fanns också kunskap för att svara på eventuella frågor så man tittade på hur man skulle kunna bygga vidare på det konceptet. Nu har man infopoints på ett flertal platser och det är både hotell, museer och andra besöksmål, men också kiosker, spelbutiker och tobaksaffärer.

    Pop-up-turistbyrå vid stora evenemang

    I samband med olika evenemang i staden har man sett att det finns behov av besöksservice och då är det just där den behövs. Därför har man en mobil besöksservice vilket har visat sig fungera bra. En slags pop-up-turisbyrå där man fångar upp besökare, ofta internationella och många gånger inte lika digitala, och kan tipsa och entusiasmera dem.

    Såhär gör Borås för att ge besökarna bäst info och service på rätt plats

    Det digitala vertyget Destinero löste det

    Sedan tidigare hade man ett bra samarbete med företaget Basetool som jobbar med just destinationsinformation. Deras produkt Destinero visade sig då kunna bli den förlängda arm som kunde fylla behoven, enligt Anders Kihl, eftersom det både finns som fysiska interaktiva skärmar och är webbaserat. I verktyget kan man ge skräddarsydda tips och skapa personligt anpassade förslag på vad man kan göra i Borås och hur besöket kan bli en välpaketerad upplevelse. Detta kan man som besökare också få hjälp med både via chat och telefon. Under februari kommer man också, i samarbete med Clear Channel, sätta upp ett par större interaktiva touch-informationstavlor i så kallat eurosize-format på stan för att besökare där skall kunna inhämta information, direkt länkat till Destinero.

    ”Spellistor” med personaliserad destinationsinformation

    Just om man skall utveckla och digitalisera besöksservicen på en destination är Destinero  ett bra redskap. Här kan man samla upplevelser, evenemang och fakta om utbudet, som spellistor, för att sedan göra dem möjliga att dela till den egna mobilen och andras. Listorna är användargenererade och på det sättet kan en organisation dels skapa egna listor likväl som att använda platsens experters listor. Varje plats, upplevelse och evenemang presenteras med bilder, kartor och kopplas till navigator. Med Destinero point, en skärm som kan placeras ut på Info points, hotellreceptioner och egentligen vilken lämplig plats med flöden av människor, som helst, förbättrar man servicen ytterligare.

    Här kan ni läsa mer om Destinero

    Detta är en artikel i samarbete med vår partner Basetool/Destinero

    • Text: Jakob Norrby
    • Foto: Boras.com
    Tweet
  • The Tent-Charlotta Hammar 2024 - besöksnäring
    2025-12-22 02:47

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 51 2025

    Mest under Destination, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering

  • Visit Sweden - Midsommar och jul
    2025-12-22 00:30

    Visit Sweden har svaret: Hetast just nu – Midsommar (och jul…)

    Visit Sweden har listat vilka sidor på sin globala sajt visitsweden.com som just nu har flest besökare

  • Gåvoexperten - Svensk Handel
    2025-12-21 23:58

    Svensk Handel: Husdjur, lego och tid tillsammans – det här önskar sig svenskarna i julklapp

    Svensk Handel kan med nya siffror visa vad såväl barn som vuxna helst vill se under granen

  • Norrköping bokningsbart
    2025-12-21 00:17

    Norrköping lättare att boka nästa år och Halmstad är redan igång

    Plattformen GoTo HUB som redan används av flera destinationer blir nu också tillgänglig i Norrköping

  • Tåg - Transportstyrelsen
    2025-12-20 23:13

    Transportstyrelsen: Tåget lockar allt fler – men viktiga utmaningar kvarstår

    Hela 7 av 10 personer har rest med tåg under det senaste året, punktlighet och biljettpris är utmaningar

  • Best Western Hedåsen terass
    2025-12-20 16:10

    Best Western Hedåsen i Sandviken utses till Skandinaviens bästa hotell inom BWH Hotels

    Av 179 hotell i Skandinavien är det Best Western Hedåsen i Sandviken som vinner Hotel of the Year 2024

  • Flyg k-strimmor Chalmesrs
    2025-12-20 15:56

    Chalmers: Kondensstrimmor från flyg spelar stor roll för klimatet

    Det går dock att minska klimatpåverkan genom att optimera flygrutterna

  • Tänndalen testar eldriven pistmaskin som en del i omställningen
    2025-12-20 15:36

    Tänndalen tar nya steg i omställningen till eldrift i fjällmiljön

    Tänndalens Fjällanläggning testar, som en av de första anläggningarna i världen, en eldriven pistmaskin.

  • Kaninlandet Liseberg
    2025-12-20 15:24

    Liseberg lägger till en helt ny säsong – har Kaninlandet öppet hela vintern

    Liseberg tar nu ett viktigt steg och öppnar Kaninlandet varje helg under vintern

  • Skärgårdstrafik till Nyköpings skärgård i sommar
    2025-12-20 14:21

    Skärgårdstrafik tillbaka i Nyköping under sommaren 2026

    Under sommaren 2026 blir det återigen möjligt att åka med passagerarbåt ut i Nyköpings skärgård

  • Veckans profil

    Joel Salo, Utvecklingschef på r360

    Joel Salo

    Utvecklingschef på r360

    Snart är det vinter och fjälldestinationerna förbereder sig inför öppning. Det gör även r360 Resorts Systems, som systemleverantör till fjälldestinationerna

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet

    • Så mycket att fira! Uppdaterad högtidskalender för 2026

    • Inspelat webbinarium: Kunskap och analys inom måltidsturism

    • Anmäl dig till Swedish Workshop Kiruna 2026

  • Visit Sweden delar kunskaper

    • Visit Sweden hjälper dig förstå framtidens besökare

    • Från synlighet till lönsamhet – så bygger du en digital närvaro som säljer

    • Visa fler inlägg från Visit Sweden

  • Händelser i branschen

    • Greentime – Trendspaning: hållbarhetsåret 2026
      2026-01-23
      • Digitalt
      • greentime.se/aktiviteter/trendspaning-2026-hallbarhet-vid-evenemang/
    • Almedagen 2026
      2026-01-27
      • Stockholm
      • www3.gotland.se/sr/Almedagen2026
    • FFCR (Fastfood & Café & Restaurant Expo) 28-29 januari
      2026-01-28
      • Stockholm (Kista)
      • www.ffcr-stockholm.com/
    • Regional kunskapsdag för turism- och besöksnäring i Örebro län
      2026-01-28
      • Grythyttan
      • orta.regionorebrolan.se/sv/tillsammans-skapar-vi-fler-besoksanledningar/regional-kunskapsdag-for-turism--och-besoksnaringen-i-orebro-lan/
    • Global Revenue Forum
      2026-01-29
      • Stockholm
    • Digital föreläsning; Upptäck den globala resenären på den tyska marknaden (Visit Sweden)
      2026-01-29
      • Digitalt
      • sv-se.eu.invajo.com/event/visitsweden/digitalforelasningdentyskamalgruppen29januari
    • Digital föreläsning; Nya affärer – så kan researrangörer hjälpa dig (Visit Sweden)
      2026-02-03
      • Digitalt
      • sv-se.eu.invajo.com/event/visitsweden/digitalforelasningnyaaffarersakanresearrangorerhjalpadig3feb
    • Digital föreläsning; Nya affärer – så kan researrangörer hjälpa dig (Visit Sweden)
      2026-02-17
      • Digitalt
      • sv-se.eu.invajo.com/event/visitsweden/digitalforelasningnyaaffarersakanresearrangorerhjalpadig17feb
    • Möten & Event-mässan 18-19 februari 2025
      2026-02-18
      • Stockholm (Kista)
      • motenevent.se/
    • Destination Jönköping – Destinationsdagen 2026 – Save the date
      2026-03-05
      • Jönköping
    • Greentime – Inspirationsdag
      2026-03-09
      • Stockholm
      • greentime.se/aktiviteter/inspirationsdag-9-mars/
    • Ö – och Skärgårdsriksdagen – Save the date
      2026-03-18
      • ??
    • Svenska Destinationsdagarna 2026 19-20 mars 2026
      2026-03-19
      • Norrköping
      • norrkoping/inbjudan-destinationsdagarna-2026
    • Busstorget 16-17 april
      2026-04-16
      • Halmstad (Tylösand)
      • nmevents.se/busstorget/
    • Swedish Workshop i Kiruna 21-22 april
      2026-04-21
      • Kiruna
      • corporate.visitsweden.com/erbjudanden/events-och-roadshows/swedish-workshop-2026/
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-12-15 07:26

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 50 2025

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Boende, Tåg, ...

    • 2025-12-15 06:21

      Krönika – Att utgå ifrån platsen – Kråksjö eller en godisbutik i centrala Stockholm

      I veckan lyssnade jag på Linda Staafs och Linda Vismers webbinar där de ”nystar i” Turism året runt om att vi kan...

    • 2025-12-14 22:18

      Nu har BUBS öppnat sin konceptbutik – En ny reseanledning till Stockholm

      Lördagen den 13 december öppnade det svenska godisvarumärket BUBS öppnar sin allra första konceptbutik, ”...

    • 2025-12-13 00:36

      SkiStar samarbetar med OKQ8 för att minska gästernas klimatavtryck

      Transporterna till och från fjällen står för den största delen av fjällturismens klimatavtryck. ...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      När jag föreläser för regioner och destinationer kommer samma fråga ofta upp: Hur skapar vi levande vandringsleder – och vilken r...

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Under årets Exportdag med STUA pratade jag om hur svenska destinationer och företag inom besöksnäringen kan bli mer attrakt...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Jag är utbildad fjälledare, med två år på Turistsportlinjen i Kiruna. 25 veckoprojekt i fält, karta, kompass, bivack, turer i alla väder. Ja...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, AI-verktyg, trender och hållbara måltidskoncept

      Bianca Brandon-Cox siar om framtiden… Observera: Detta är ett önskat framtida scenario baserat på min profession inom ...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet