-
Såhär gör Borås för att ge besökarna bäst info och service på rätt plats
Hur ger man bra service när besökarna blir färre på Turistbyrån?
Idag brottas så gott som alla destinationer med hur man skall möta sina besökare när de är på plats, men också före och efter besöket. En del har kommit en bra bit på väg som vi berättat om tidigare på Turismnytt, exempelvis Stockholm och Uppsala. I veckan berättade vi också om hur Göteborg koncentrerar turistbyråverksamheten till lokalen på Kungsportsplatsen.
En destination som har kommit ganska långt med detta är Borås. I ett par år hade man noterat ett sviktande antal besökare på den fysiska turistbyrån och att allt mer av tiden ägnades åt att sälja biljetter till teatrar och olika evenemang. Det blev således mer en service till stadens invånare än till besökarna. Detta samtidigt som antalet besökare i de digitala kanalerna ökade. Det ledde till att man beslutade att stänga turistbyrån i mars förra året, får vi veta av Anders Kihl som jobbar med marknadsföringen av Borås och destinationens digitala medier.
Fler Infopoints
Hur skulle man då säkerställa att besökare som ville ha information om destinationen på plats kunde få det och dels att det fortfarande fanns möjlighet att köpa biljetter. Här berättar Anders att man tittade på var det redan såldes biljetter, var det fanns kunskap om destinationen och vart besökarna kom och var de fanns. Kulturförvaltningen sålde redan biljetter till teatern så det blev naturligt att de tog över den uppgiften. Redan sedan tidigare hade man infopoints i högskolans reception och i kommunhuset och där fanns också kunskap för att svara på eventuella frågor så man tittade på hur man skulle kunna bygga vidare på det konceptet. Nu har man infopoints på ett flertal platser och det är både hotell, museer och andra besöksmål, men också kiosker, spelbutiker och tobaksaffärer.
Pop-up-turistbyrå vid stora evenemang
I samband med olika evenemang i staden har man sett att det finns behov av besöksservice och då är det just där den behövs. Därför har man en mobil besöksservice vilket har visat sig fungera bra. En slags pop-up-turisbyrå där man fångar upp besökare, ofta internationella och många gånger inte lika digitala, och kan tipsa och entusiasmera dem.
Det digitala vertyget Destinero löste det
Sedan tidigare hade man ett bra samarbete med företaget Basetool som jobbar med just destinationsinformation. Deras produkt Destinero visade sig då kunna bli den förlängda arm som kunde fylla behoven, enligt Anders Kihl, eftersom det både finns som fysiska interaktiva skärmar och är webbaserat. I verktyget kan man ge skräddarsydda tips och skapa personligt anpassade förslag på vad man kan göra i Borås och hur besöket kan bli en välpaketerad upplevelse. Detta kan man som besökare också få hjälp med både via chat och telefon. Under februari kommer man också, i samarbete med Clear Channel, sätta upp ett par större interaktiva touch-informationstavlor i så kallat eurosize-format på stan för att besökare där skall kunna inhämta information, direkt länkat till Destinero.
”Spellistor” med personaliserad destinationsinformation
Just om man skall utveckla och digitalisera besöksservicen på en destination är Destinero ett bra redskap. Här kan man samla upplevelser, evenemang och fakta om utbudet, som spellistor, för att sedan göra dem möjliga att dela till den egna mobilen och andras. Listorna är användargenererade och på det sättet kan en organisation dels skapa egna listor likväl som att använda platsens experters listor. Varje plats, upplevelse och evenemang presenteras med bilder, kartor och kopplas till navigator. Med Destinero point, en skärm som kan placeras ut på Info points, hotellreceptioner och egentligen vilken lämplig plats med flöden av människor, som helst, förbättrar man servicen ytterligare.
Här kan ni läsa mer om Destinero
Detta är en artikel i samarbete med vår partner Basetool/Destinero
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Boras.com
-
Visita – ökad hotellbeläggning i augusti gav rekordsommar
Hotellsommaren 2025 slår rekord med knappt 6 procent fler belagda hotellrum än 2024. Detta enligt statistik från Visita.
-
Andreas Cederlund är Head of Promotion & PR på Swedish Lapland Visitors Board
Andreas Cederlund klev nyligen in i teamet och kommer att ha en viktig roll i att positionera Swedish Lapland i världen.
-
Att låna pengar för att resa – dröm eller dyrköpt nöje?
För många av oss är resor givetvis årets höjdpunkt. Det är då vi släpper vardagen, världen öppnar sig och nya intryck får fylla både sinne och kamera. Att uppleva andra kulturer, smaker och miljöer är...
-
Kalmar Water Expo tillbaka 2026 – med Allsvenskan i segling
Den 8–10 maj 2026 kommer Kalmar Water Expo tillbaka – och får den här gången sällskap av Allsvenskan i segling.
-
Göteborg satsar på gastronomi – premiär för matfestivalen Food Fest
Mellan den 12 och 21 september är det premiär för Food Fest Gothenburg. En ny matfestival med smakupplevelser i Göteborg.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 36 -25
Mest om Destination, Evenemang, Mat och dryck samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – augusti 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild av besöksnäringen i regionen. Augusti var en relativt stabil månad.
-
Kusthotellet Styrsö har öppnat – ny destination i Göteborgs skärgård
Med havet som granne och skärgårdens historia i väggarna öppnade Kusthotellet Styrsö på en av Västsveriges mest älskade öar.
-
Idéer för skiddestinationer som vill tänka nytt i sin marknadsföring
Marcus Ståhl ger unika och spännande idéer för kampanjer, marknadsföring och tillvägagångssätt för skiddestinationer.
-
Heart of Lapland dubbelt nominerad till prestigefullt pris
Heart of Lapland har nominerats till årets Publishingpris i två kategorier. Sveriges mest heltäckande kommunikationstävling.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 35 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Boende, Evene...
-
Länsmuseet lämnar Örebro slott
Örebro läns museum hyr sedan oktober 2018 lokaler för utställningar på Örebro slott. Museichef B...
-
Järvsö laddar för vintern – fler boenden och nya skidområdet lockar
Efter en succésäsong med hela 296 000 skiddagsbesök förbereder sig Järvsöbacken nu för säsongen ...
-
Hotel Pigalle satsar på en ny musikalisk och gastronomisk era
Sedan öppningen 2014 har Hotel Pigalle satt Göteborg på både den nationella och internationella ...
-
-
Gästbloggare
-