-
Visit Stockholm nysatsar och breddar verksamheten med fokus framåt
Nu gör Visit Stockholm nysatsningar för att Stockholm ska fortsätta vara och upplevas som en attraktiv och modern kultur- och evenemangsstad. Vidareutvecklingen görs för att man bättre ska möta de krav och förväntningar som finns på dem som kommunal aktör. Samtidigt säkrar man Stockholms position som en hållbar framtidsdestination med ett starkt värdskap.
Breddad verksamhet – samverkan med aktörerna
Ambitionen är att bredda verksamheten genom att stärka näringslivsservice, värdskap, kunskapsdelning, samverkan, plats- och produktutveckling. Allt i samverkan med aktörerna i besöksnäringen. Samtidigt stärker man resurserna för att möta besökarens växande behov av bland annat individualiserad och tillgänglig information där besökarna är.
Stänger den fysiska turistbyrån
Som en del i resursförflyttningen stänger man den fysiska turistbyrån i Kulturhuset, SVC, den 3 november. Man kommer att fortsätta att vara en auktoriserad turistinformation och förstärka besöksservice på olika andra sätt.
Elin Karlsson, avdelningschef Mottagning & Värdskap säger:
– Stockholm ska vara en modern kultur- och evenemangsstad med en stark besöksnäring. För att lyckas med detta fullt ut behöver vi möta besökarnas nya förväntningar och utveckla vårt värdskap. Vår nya inriktning öppnar för nya arbetssätt och stärkt samverkan med destinationens aktörer för att dela kunskap och inspiration i värdskaps- och destinationsfrågor.
Caroline Strand, VD Visit Stockholm
Jag tog ett litet snack med Caroline Strand, VD för Visit Stockholm om detta och hon säger att Visit Stockholms besöksservice har ändras mycket de senaste åren.
– Idag har vi i fler besökare digitalt per månad än vad vi har besökare i vår turistbyrå per år. Med vårt nya arbetssätt stärker vi dialogen om Stockholm som resmål och lyfter fram vårt utbud i destinationen för besökaren under hela kundresan.
Liksom på andra destinationer har man insett att hur gärna man än vill möta besökaren ”face to face” så måste man i slutändan tänka på hur man använder resurserna, i synnerhet när det är kommunala pengar. Det här leder inte till att Stockholm blir utan fysisk besökarservice eftersom det finns flera turistinformationer som drivs kommersiellt. Nu kan Visit Stockholm samverka med dem, bland annat kring värdskap, precis som man gör med resten av destinationens aktörer. Förändringen skapar också viktiga förutsättningar för att erbjuda en hållbar upplevelse av denna, vår unika huvudstad, både före, under och efter vistelsen i Stockholm.
Caroline lade också till att man jobbar på att, på olika sätt, skaffa sig en bättre förståelse för var besökarna är och göra insatserna där. Nu kan man också lägga resurser på att hjälpa näringen ännu bättre med att attrahera och ta hand om besökarna där de är.
Läs mer om vad som är på gång hos några aktörer i Stockholm
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Jann Lipka
-
Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara
De har kommit ett steg längre i jakten på att förstå samhällsvärdet av evenemang genom att mäta mjuka värden i kronor och ören
-
Topp 5 populäraste plattformarna för drömboende i Åre
Var bokar vi helst våra Åre-äventyr? Här listar vi de fem mest populära bokningsplattformarna just nu
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Mest om Destination, Boende, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering samt Konstateranden/Rapporter
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabordssamtal kring framtidens resande.
-
Jämtland Härjedalen – värdet av infrastrukturen i naturen
Vandringen i Jämtland Härjedalen är den största reseanledningen. Trots detta är finansieringen av skötsel av lederna sårbar.
-
Svenska Möten tillgänglighetsanpassar sin webbplats
Svenska Möten fortsätter sitt hållbarhetsarbete och stärker sin position som en drivande kraft för ökad inkludering inom mötesbranschen.
-
Swedavia – tre nya flygplatser når högsta klimatcertifieringen
Visby Airport, Åre Östersund Airport och Kiruna Airport har nått Airport Carbon Accreditations nivå 5. Sju av tio Swedavia-flygplatser är certifierade på den högsta nivån.
-
Västkusten fortsatt i topp som campingdestination
Ny statistik visar att 6 kommuner på Västkusten finns med på topp 10-listan gällande antalet gästnätter på Sveriges campingplatser.
-
Varför BirchStreet Systems inte bara är för jättarna
I dagens hotellbransch är effektivitet inte längre ett mål – det är en konkurrensfördel. Det kan BirchStreet Systems hjälpa dig med.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
SM-veckan i Norrköping certifieras som hållbart evenemang
I tisdags den 24 juni fick kom de glada nyheterna att SM-veckan i Norrköping uppfyller kriterier...
-
Varför BirchStreet Systems inte bara är för jättarna
I dagens hotellbransch är effektivitet inte längre ett mål – det är en konkurrensfördel. Oavsett om du driver en ...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
-
Gästbloggare
-