-
Såhär gör Borås för att ge besökarna bäst info och service på rätt plats
Hur ger man bra service när besökarna blir färre på Turistbyrån?
Idag brottas så gott som alla destinationer med hur man skall möta sina besökare när de är på plats, men också före och efter besöket. En del har kommit en bra bit på väg som vi berättat om tidigare på Turismnytt, exempelvis Stockholm och Uppsala. I veckan berättade vi också om hur Göteborg koncentrerar turistbyråverksamheten till lokalen på Kungsportsplatsen.
En destination som har kommit ganska långt med detta är Borås. I ett par år hade man noterat ett sviktande antal besökare på den fysiska turistbyrån och att allt mer av tiden ägnades åt att sälja biljetter till teatrar och olika evenemang. Det blev således mer en service till stadens invånare än till besökarna. Detta samtidigt som antalet besökare i de digitala kanalerna ökade. Det ledde till att man beslutade att stänga turistbyrån i mars förra året, får vi veta av Anders Kihl som jobbar med marknadsföringen av Borås och destinationens digitala medier.
Fler Infopoints
Hur skulle man då säkerställa att besökare som ville ha information om destinationen på plats kunde få det och dels att det fortfarande fanns möjlighet att köpa biljetter. Här berättar Anders att man tittade på var det redan såldes biljetter, var det fanns kunskap om destinationen och vart besökarna kom och var de fanns. Kulturförvaltningen sålde redan biljetter till teatern så det blev naturligt att de tog över den uppgiften. Redan sedan tidigare hade man infopoints i högskolans reception och i kommunhuset och där fanns också kunskap för att svara på eventuella frågor så man tittade på hur man skulle kunna bygga vidare på det konceptet. Nu har man infopoints på ett flertal platser och det är både hotell, museer och andra besöksmål, men också kiosker, spelbutiker och tobaksaffärer.
Pop-up-turistbyrå vid stora evenemang
I samband med olika evenemang i staden har man sett att det finns behov av besöksservice och då är det just där den behövs. Därför har man en mobil besöksservice vilket har visat sig fungera bra. En slags pop-up-turisbyrå där man fångar upp besökare, ofta internationella och många gånger inte lika digitala, och kan tipsa och entusiasmera dem.
Det digitala vertyget Destinero löste det
Sedan tidigare hade man ett bra samarbete med företaget Basetool som jobbar med just destinationsinformation. Deras produkt Destinero visade sig då kunna bli den förlängda arm som kunde fylla behoven, enligt Anders Kihl, eftersom det både finns som fysiska interaktiva skärmar och är webbaserat. I verktyget kan man ge skräddarsydda tips och skapa personligt anpassade förslag på vad man kan göra i Borås och hur besöket kan bli en välpaketerad upplevelse. Detta kan man som besökare också få hjälp med både via chat och telefon. Under februari kommer man också, i samarbete med Clear Channel, sätta upp ett par större interaktiva touch-informationstavlor i så kallat eurosize-format på stan för att besökare där skall kunna inhämta information, direkt länkat till Destinero.
”Spellistor” med personaliserad destinationsinformation
Just om man skall utveckla och digitalisera besöksservicen på en destination är Destinero ett bra redskap. Här kan man samla upplevelser, evenemang och fakta om utbudet, som spellistor, för att sedan göra dem möjliga att dela till den egna mobilen och andras. Listorna är användargenererade och på det sättet kan en organisation dels skapa egna listor likväl som att använda platsens experters listor. Varje plats, upplevelse och evenemang presenteras med bilder, kartor och kopplas till navigator. Med Destinero point, en skärm som kan placeras ut på Info points, hotellreceptioner och egentligen vilken lämplig plats med flöden av människor, som helst, förbättrar man servicen ytterligare.
Här kan ni läsa mer om Destinero
Detta är en artikel i samarbete med vår partner Basetool/Destinero
- Text: Jakob Norrby
- Foto: Boras.com
-
Varvetveckan genererar hundratals miljoner kronor till samhället
Upplevelseinstitutets utvärdering av Göteborgs Varvetveckan 2023 visar att evenemangets samhällsnyttovärde är stort.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 11 -24
Mest om Destination, Boende, Evenemang samt Transport och Infrastruktur
-
48 anläggningar inom Camping Västkust rekryterar medarbetare inför sommaren
Med fler gästnätter följer större behov av personal. Inför sommaren anställer företagen inom Camping Västkust minst 1000 medarbetare.
-
Tre nationella nätverk lanserar Svenska Destinationsdagarna
I april genomförs för första gången Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Bakom initiativet står SNDMO, SNED och SNCVB.
-
Lyckat årsmöte för tioårsjubilerande Ett enat Bohuslän
Nyligen var det årsmöte och jubileum för Ett enat Bohuslän – samverkan mellan offentlig och privat sektor för att stärka besöksnäringen.
-
Copper Skillet – Sveriges bästa konferenskockar korade
När Sverigefinalen av Copper Skillet avgjordes tog Mikaela Håkansson hem segern i seniorklassen och Michelle Ekelund vann juniorklassen.
-
Svenska turistbussföretag räds avmattning efter starkt 2023
Det var full fart för svenska turistbussföretag i fjol. Hur branschen tror det blir framöver beror däremot på vem du frågar.
-
Visita – fortsatt god efterfrågan på hotellrum
Under de fyra första veckorna i februari låg antalet sålda hotellrum marginellt högre i jämförelse med samma period 2023 enligt Visita.
-
BRA är i mål med företagsrekonstruktionen
Den rekonstruktionsplan som BRA arbetat med sedan den 19e oktober godkändes av fordringsägarna och beslutades i Solna tingsrätt den 16e februari.
-
Tom Tits Experiment utsett till stockholmarnas favoritmuseum
Tom Tits Experiment har korats till stockholmarnas favoritmuseum 2024 i toppstrid med Armémuseum och Vasamuseet.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 10 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Boende, Eveneman...
-
Tre nationella nätverk lanserar Svenska Destinationsdagarna
Torsdagen den 11 till 12 april genomförs för första gången Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Bakom initi...
-
Barn och ungdomar kan resa gratis till Gotland i början av juli
Ett nytt samarbete mellan Gotlands Förenade Besöksnäring och Destination Gotland inleder i juli månad. Under hela...
-
Svenska turistbussföretag räds avmattning efter starkt 2023
Det var full fart för svenska turistbussföretag i fjol. Hur branschen tror det blir framöver beror däremot på vem...
-
-
Gästbloggare
-