-
Branäsgruppen ger unga en fot in i arbetslivet och möjlighet att växa
Branäsgruppen arbetar med rekryteringsprocessen inför kommande vinter och söker personal till både Kungsberget och Branäs. Företaget är en uppskattad arbetsgivare som ger unga en fot in i arbetslivet samt en chans att utveckla sin karriär.
En arbetsgivare som ger unga en fot in i arbetslivet
Rekryteringsprocessen är i full gång för Branäsgruppen som till vintern söker personal till båda sina anläggningar, Kungsberget och Branäs. Totalt ska över 500 personer anställas och bland jobben efterfrågas allt från kockar och pistmaskinsförare till liftvärdar, snöläggare och skiduthyrare.
I Branäs är genomsnittsåldern hos säsongsarbetarna 24 år och i Kungsberget 27 år. Branäsgruppen är därmed en populär arbetsgivare som ger unga en fot in i arbetslivet. Av företagets totalt 103 fastanställda har drygt hälften av dessa startat sin karriär som säsongare.
Branäsgruppen låter unga växa och utvecklas
En av de som startade sin karriär inom Branäsgruppen för att därefter klättra inom företaget är Wilma Dahlgren som idag arbetar som restaurangchef i Branäs.
”Jag gjorde min första säsong 2019/2020 på Ladans Restaurang. Min tanke var att bara göra en säsong, men jag kom tillbaka redan året därpå. Jag kunde inte hålla mig borta. Idag är jag helårsanställd som restaurangchef i Branäs by och jag trivs superbra.” Säger Wilma Dahlgren. ”Det bästa med Branäsgruppen är att de tror på sina anställda. Jag är 24 år, många andra arbetsgivare tycker det är en ung ålder för att ta den rollen och det ansvaret jag har idag. Här har jag möjligheten att växa enormt i min arbetsroll och företaget ger mig ett stort förtroende. Vilket har resulterat i att jag har tagit ett stort kliv i karriären tidigt.”
Personalen trivs och kommer tillbaka
Av alla säsongsmedarbetare väljer ungefär hälften att komma tillbaka, vilket är ett gott kvitto åt Branäsgruppen som arbetsgivare.
Victoria Larsson startade sin karriär inom Branäsgruppen redan 2011 som säsongsmedarbetare. Hon jobbar idag året runt som affärsområdeschef för handel och hyra på Branäsgruppens huvudkontor.
”Jag arbetar med något jag brinner för och ser det som en lyx att jag under så många år har fått möjligheten att leva och jobba med en produkt som andra kallar semester. Service och utveckling av verksamheter är kul och ingen dag är den andra lik.” Säger Victoria Larsson.
Man får minnen, erfarenhet och vänner för livet
Förutom att säsongsjobben är en språngbräda in i arbetslivet så är det många som uppskattar att det går att kombinera ett stort skidintresse med ett meriterande arbete och samtidigt ha fantastiskt roligt och träffa massor av nya vänner på jobbet.
”Att jobba på en säsongsanläggning som Branäs eller Kungsberget är fantastiskt. Stämningen är positiv, glad och peppande. Efter en säsong har man en lång lista med nya erfarenheter att ta med sig i framtiden. Både inom arbetslivet och på det personliga planet. Man får minnen och vänner för livet.” Avslutar Victoria Larsson.
Läs mer om Branäsgruppen på Turismnytt här.
- Text: Branäsgruppen
- Foto: Branäsgruppen
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 38 2023
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan lite mindre omfattande än vanligt. Mest är det under Destination och Naturturism. Destination SPRIT-undersökningen visar hur beroen...
-
Jacy’z utmanar Göteborgs nöjesscen: Premiär för egen dinner show
Jacy'z Hotel & Resort i Göteborg producerar i höst en helt egen dinner show med internationella ambitioner - ”Symphony of Illusion”.
-
Naturturismföretagen – långsiktiga effekter av svinpest redan en verklighet
Naturturismföretagen larmar om att svinpesten redan skapar långsiktiga effekter för naturturismföretag och besöksnäringen.
-
SPRIT-undersökningen visar hur beroende en destination är av turism
SPRIT-undersökningen av Jämtland Härjedalen analyserar företagens utveckling inom en destination och deras koppling till besöksnäringen.
-
Så kan du kommunicera hållbarhet – Konkreta tips för turismföretagare
Genom att kommunicera hållbarhet på ett smart sätt kan du locka fler gäster att välja din verksamhet - gäster som gärna spenderar lite extra för att de vill bidra till en god sak. Marcus Eldh tipsar
-
STF – Kebnekaiseprotokollet signerat på klimattoppmöte
Den 12 september signerades Kebnekaiseprotokollet av åtta stora friluftsorganisationer under STF:s Klimattoppmöte Kebnekaise.
-
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 drar igång
Placebrander of the Year premierar insatser inom platsutveckling och platsmarknadsföring. Nu kan du tävla med ditt bidrag.
-
Regeringens budgetförslag för 2024 och kommentarer
Regeringen har presenterat sitt budgetförslag för 2024. Visit Sweden, Visita och Svensk Turism kommenterar på besöksnäringsaspekten.
-
Biluthyrningsföretaget Hertz når rekordomsättning sommaren 2023
Sommaren har varit framgångsrik för Hertz. De noterar en omsättning på 430 miljoner kronor. En ökning med 18% i jämförelse med 2019.
-
Förstudie: Kulturturism är en stor potential för Sverige
Visit Sweden har tillsammans med Tillväxtverket genomfört en förstudie kring utvecklingspotentialen för kulturturism i Sverige.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
En ny besöksnäringsstrategi ska vägleda Värmland
Efter över ett års arbete är Visit Värmland stolta över att presentera Värmlands besöksnäringsstrategi 2023-2030....
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 37 2023
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Mest är det under Konstateranden, Beslut och rapporter samt...
-
Järvsö Sustainable Tourism Summit 2023 – En rapport i två delar – Del 2
Del 2 – Vi fortsätter där vi slutade, förmiddagen på konferensens andra dag på Stenegård Nordiskt samarbete...
-
Upplev Norrköping söker en visionär och resultatinriktad VD
Upplev Norrköping söker en VD som ska ta kommunen och dess upplevelser till nästa nivå. Här har du möjlighet att ...
-
-
Gästbloggare
-