-
Byn som satsar på handel
Den ekonomiska föreningen Gällstad & Co, belägen i den byn Gällstad i Ulricehamns kommun, arbetar för att utveckla den lilla byn. Gällstad är hittills känt för sin handel med och produktion av textilier.
Handelsföretagen i Gällstad har en stor framtidstro och vågar därför satsa på att utveckla både sin service och sortiment. Man ser till att man tar in nya varumärken regelbundet för att kunna erbjuda kunderna, både okända och kända märken. Målgruppen är både invånare och shoppingsugna besökare.
Idag finns både outletbutiker och konceptbutiker. Byn vill återigen (förr kom busslaster med shoppingsugna människor) bli en självklar destination för turister som vill köpa kläder.
Tar hjälp av ny teknik
Med hjälp av en ny teknik som baseras sig på små sändare som skickar ut signaler till de mobiltelefoner där kunden aktivt valt att ladda ned Wibricks app (Wibrick är ett företag som arbetar med iBeacon-tekniken). Kunden får anpassad information när de är i närheten av en enhet. Gällstad & Co kommer inte att se vad de enskilda individerna läser men väl hur besökarna rör sig. Under sommaren 2016 testar man nu appen i Gällstad.Tanken är att allt ska vara uppe och igång inför den traditionella festen Gällstad-dagarna.
Källa: Gällstad & Co.
- Text: Maria Lindqvist
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 41 -25
Mest under Destination, Mat och Dryck samt Stöd/Utmärkelser/initiativ
-
Västerbottens besöksnäringsdagar 2025 i Lycksele – del 1
Region Västerbotten Turism bjöd på besöksnäringsdagar med deltagare från de flesta av regionens destinationer samt besöksnäringsföretagare
-
Busstorget återvänder till Hotel Tylösand i april
Sveriges största mötesplats för turistbussbranschen, kommer att genomföras på Hotel Tylösand i april 2026
-
Så når och attraherar vi internationella gäster – 9 steg till framgång
Marcus Ståhl bloggar om hur svenska destinationer och företag inom besöksnäringen kan bli mer attraktiva för internationella gäster
-
Nomineringar till Stora Turismpriset – museer, arrangemang och hotell
Som alltid är många värdiga besöksnäringsaktörer nominerade till Stora Turismpriset. I år är det allt från en vandringsled till mathantverk.
-
Lidköping eller Linköping? När förväxlingen blev till kampanjidé
Inspirerad av Visit Swedens kampanj “Sweden (not Switzerland)” skapade Lidköping och Linköping en liknande kampanj
-
Pressvisning för Halloween på Gröna Lund – Gnuttarna och eldshow
Den 8 oktober var Turismnytt på pressvisningen av Halloween på Gröna Lund. Evenemanget på 18 dagar är mer eftertraktat än någonsin.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – september 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild av besöksnäringen. Destinationen ser en stark efterfrågan nu under hösten.
-
Region Halland lyfter konsten i samverkan med 21 aktörer
Region Halland lanserar nu konceptet Art Halland. Målet är att inspirera fler att uppleva regionens rika utbud av konst.
-
James Cameron – Challenging the Deep öppnar på Vasamuseet 2026
Utställningen James Cameron – Challenging the Deep öppnar på Vasamuseet 20 februari 2026. Besökare får ta del av hans bedrifter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Gröna Lund uppmanar lättskrämda att ”Ghosta Grönan” i ny reklamfilm för Halloween
Mellan den 10 oktober-9 november arrangeras Halloween på Gröna Lund för åttonde gången. I år har...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Evenemang och...
-
Gotländska näringslivsprofiler startar ny flyglinje till Bromma
Efter att flyglinjen Visby–Bromma lades ner i december i fjol går nu sju framstående gotländska entreprenörer sam...
-
Stockholmsmässan satsar framåt – ny VD och strategisk inriktning
Stockholmsmässan tar sikte på framtiden med en en ny inriktning för verksamheten. Syftet är att ...
-
-
Gästbloggare
-