-
Clarion Hotel Draken har vaknat till liv – Sveriges högsta hotellbyggnad
Söndagen den 1 oktober slog Strawberry upp portarna till nya Clarion Hotel Draken. Sveriges högsta hotellbyggnad med 474 rum varav 3 häpnadsväckande sviter.
Efter flera års arbete står Göteborgs nya kulturscen och mötesplats färdig. Nu får gästerna äntligen uppleva den här platsen med både en levande scen och spektakulär gastronomi framför en häpnadsväckande utsikt över staden.
Glada över göteborgarnas intresse för hotellet
Mitt på Järntorget, i stadens hjärta, har Clarion Hotel Draken rest sig med sina 34 våningar som bjuder på utsikt över hela staden. Totalt har hotellet 474 hotellrum och av dessa är tre sviter belägna på våning 29 i byggnaden. Alla rum bär på en varm känsla med en industriell inredning där hotellets genomgående tema av filmhistoria tydligt både syns och känns.
”Vi har jobbat inför den här dagen länge och vi är oerhört glada över att hotellet nu är öppet och gästerna börjat checka in. Men vi är också väldigt glada över göteborgarnas intresse för hotellet. På invigningen möttes personalen av massvis av förväntansfulla göteborgare som ville se och uppleva Draken på plats. Det var ett intresse som överträffade allas våra förväntningar och som gör oss glada och varma in i själen.” Säger Clarion Hotel Drakens och Strawberrys ägare, Petter Stordalen.
Unik plats där det finns något för alla
Men det här är mer än bara ett hotell. Det är en plats för nöje, konferens, nya möten, kultur och unika smakupplevelser. Både den K-märkta biograf Draken och nöjespalatset Vågen bevaras i hjärtat av hotellet. Här möter filmhistorien framtiden i en ny dramatisk kostym.
Förutom den signifikanta Living Room-baren där gästerna kan avnjuta en drink till liveunderhållning har Hotel Draken även ett bibliotek. Ett unikt rum med höga bokhyllor fyllda med välkänd litteratur och bekväma soffgrupper att slå sig ned vid. Här kan gästerna slå sig ned med något gott att dricka för att avnjuta filmmusik på vinyl och omfamnas av den trygga atmosfären som får dem att känna sig som hemma.
”Många som kommer till Göteborg missar den här delen av stan. Nu känns det som att vi på Hotel Draken är med och öppnar ögonen hos folk för det som kanske är stadens själ. Och vi jobbar stenhårt som bolag med att slå hål på myten om att hotell endast är för hotellets boende gäster. Hotellen är minst lika mycket ett ställe för de som bor på orten, en mötesplats, en kulturscen samt ett unikt utbud av dryck och mat. Draken är Göteborgarnas hotell.” Säger Hotelldirektör Martin Wiholm.
Sensationell gastronomi 33 våningar upp
Nu är även bordsbokningen till hotellets stolthet öppen. 104 meter upp, högt över Göteborg svävar det tidlösa och temperamentsfulla Brasserie Draken. Omringad av panoramafönster bjuder restaurangen på en magnifik utsikt över staden och hamninloppet.
Ett brasserie på steroider där menyn är influerad av de franska brasserierna så väl som av västkustens råvaror. Utvalda rätter tillagas till viss del via serveringsvagnar och allt med en internationell twist. Jeanette Medin är restaurangchef och Peter Wallin är köksmästare. Vinlistan som erbjuds är välsorterad med eftertraktade och unika årgångar som sommelier Andreas Hiller har varit med och handplockat.
En trappa upp finns rooftop-baren med en unik meny av cocktails framtagna av prisvinnande Arber Bamci.
En levande plats där två koncept möts
Varmt välkomna att besöka Heurlins – Saltstänkt & sötsugen som slog upp dörrarna den 19 september. Det är ett unikt restaurangkoncept med en OS-vinnande konditor i spetsen.
Här möts en saltstänkt havsbistro med ett brett sortiment av öl framtaget av Felicia Lundmark och ett skruvat kondis som älskar bubbel till det söta där menyn är signerad Patrik Fredriksson, en av Göteborgs mest kända konditorer som är Head of Brand & Development Food & Beverage på Strawberry.
Efter årsskiftet invigs även hotellets avkopplande och urbana spa.
Läs mer om Clarion Hotel på Turismnytt här.
- Text: Strawberry
- Foto: Erik Nissen Johansen
-
Pontus Frithiof lanserar Matmanifest – ny milstolpe i Hållbarhet 360
Pontus Group, ledd av entreprenören Pontus Frithiof, tar ett stort kliv i sitt hållbarhetsarbete genom lanseringen av ett Matmanifest.
-
Visita – en viss ökning på hotellmarknaden i maj
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i maj med 2 procent samtidigt som hotellrumspriserna minskade. Det visar statistik från Visita.
-
Swedish Lapland – ny flyglinje mellan Zürich och Luleå
Schweiziska flygbolaget Edelweiss etablerar en ny flyglinje från Zürich till Luleå Airport under vintersäsongen 2025/2026.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 25 -25
Mest om Destination, Hållbarhet/Tillgänglighet, Rapporter och Stöd/Utmärkelser/Initiativ
-
Cykelleden Skåne får pris för tillgänglighet och nytänkande
Cykelleden Skåne är vinnare av Cykelplaneringspriset 2025. Utmärkelsen delas ut årligen av föreningen Svenska Cykelstäder.
-
Fjällcykling på fyra fjäll – ett resultat av samverkan
Två destinationer, fyra anläggningar och sex företag i Härjedalen har med hjälp av samverkan skapat ett unikt paket.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – maj 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen baserad på statistik. Maj hade en hög hotellbeläggning.
-
Internationella intresset för Coolcation i Sverige verkar inte svalna
Förra sommarens kanske hetaste resetrend Coolcation har inte svalnat visar en undersökning från Visit Sweden.
-
Stockholms stad behåller Stockholmsmässan i sin ägo
I marknadsläget har det visat sig svårt att hitta en köpare till Stockholmsmässan. Processen att sälja har avbrutits och staden fortsätter att utveckla den i egen regi.
-
Svenskarnas sommarplaner: natur och tid med familjen
En ny undersökning från SkiStar visar att svenskarnas sommarplaner i präglas av ett intresse för natur och tid med familjen
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Svensk semester behöver en omstart – för både personer och platser
Sverige stänger ner i juli. Varje år tar en majoritet av svenskarna sin semester just då, ofta i ett enda långt s...
-
Stua AB inleder planerad avveckling av verksamheten
Efter drygt två decennier som en samlande kraft för besöksnäring och regional utveckling i Sörmland, har styrelse...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhe...
-
Nature Travels erbjuder paket hos Nordic Husky Farm
Det brittiska företaget Nature Travels har introducerat ett nytt paket i sin repertoir. Detta tack vare kontakter...
-
-
Gästbloggare
-