-
De har nöjdast kunder
Enligt en ny undersökning så får Svenska Möten* högst Net Promoter Score (NPS) bland svenska bokningsbolag, resebyråer och hotellkedjor.
”– Det är verkligen roligt, inte minst eftersom undersökningen också visar att hälften av konferensköparna väljer anläggning efter rekommendationer”, säger Pontus Esbo, marknads- och försäljningschef på Svenska Möten.
Under 2016 har bolaget ökat sin försäljning med 16%.
”- Vi gläds verkligen åt att få ett kvitto på att vårt kundfokuserade arbete gett ett tydligt resultat. Nöjda och rekommendationsbenägna kunder är den bästa marknadsföringen vi kan investera i”, säger Pontus.
Detta betyder undersökningen
Det är företaget Resegeometri som har genomfört undersökningen Svensk Konferens och Mötesbarometer. Undersökningen baseras på NPS-värde – Net Promoter Score – som är en metod för att mäta kundlojalitet. Kunderna får svara på en rad frågor om de skulle rekommendera företaget till en vän eller inte. Sen mäts svaren på en skala 0-10 där 10 är bäst.Kundernas rekommendationer och omdömen, har ett starkt samband med de deltagande aktörernas tillväxt och lönsamhet.
Totalt deltog 901 kvalificerade beslutsfattare i mötes- och konferenssammanhang.
Sedan förra årets undersökning, har Svenska Mötens NPS (Net Promotor Score) ökat från 10 till 21, en ökning med hela sju punkter.
*Svenska Möten grundades 1981 och ägs gemensamt av över 130 mötesanläggningar runt om i Sverige. Samtliga anläggningar är certifierade enligt höga kvalitetskrav och Svanenmärkta eller medlemmar i Svanens nätverk. Svenska Möten är certifierade enligt ISO 9001 Kvalitetsledningssystem och ISO 14001 Miljöledningssystem.
Källa: Svenska Möten
Läs också artiklarna:
Beslutsfattarna inom hotell och konferens samlas i Stockholm
Ökad efterfrågan på konferenser i naturen
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Svenska Möten
-
Andrea’s finalblogg: Det långsamma värdet i svensk besöksnäring
Svensk besöksnäring behöver en uppvärdering av sin betydelse för landets attraktionskraft och motståndskraft
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 50 2025
Mest under Destination, Tåg, Museer/utställningar samt Stöd/insatser/utmärkelser/initiativ
-
Krönika – Att utgå ifrån platsen – Kråksjö eller en godisbutik i centrala Stockholm
Gräv där ni står och fokusera på det ni har, det kan vara stadskärnan, en företeelse eller ett evenemang
-
Nu har BUBS öppnat sin konceptbutik – En ny reseanledning till Stockholm
Godisvarumärket BUBS har öppnat sin allra första konceptbutik, ”BUBS Sthlm”
-
Jag, konstnärinnan Lotte Laserstein – En personlig utställning på Kalmar Slott
Konstnärinnan Lotte Laserstein har under senare år fått en renässans. I vinter visas en utställning om hennes konstnärskap på Kalmar Slott
-
Spritmuseum ger 250 000:- till ny forskning om svensk alkoholkultur
Spritmuseum delar årligen (sedan 1998) ut stipendium för att främja forskning om svensk dryckes- och alkoholkultur
-
Göteborg kan inte låta bli, nu återuppstår namnet Göteborgskalaset
Göteborgs Kulturkalas byter namn och återtar det tidigare namnet Göteborgskalaset
-
First Camp fortsätter vintersatsa – förvärvar Camp Ripan i Kiruna
Fortsätter sin satsning på vinterturism
-
SkiStar samarbetar med OKQ8 för att minska gästernas klimatavtryck
SkiStar och OKQ8 vill göra det billigare att tanka förnybar diesel på vägen till fjällen
-
Bakslag för nattågstrafiken till Norrbotten
Trafikverket har aviserat att Norrbotten framöver ska trafikeras av ett nattåg, i stället för två som i dagsläget
-
Veckans profil
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Visit Sweden delar kunskaper
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
SkiStar samarbetar med OKQ8 för att minska gästernas klimatavtryck
Transporterna till och från fjällen står för den största delen av fjällturismens klimatavtryck. ...
-
Bakslag för nattågstrafiken till Norrbotten
Trafikverket har aviserat att Norrbotten framöver ska trafikeras av ett nattåg, i stället för två som i d...
-
Krönika – Att utgå ifrån platsen – Kråksjö eller en godisbutik i centrala Stockholm
I veckan lyssnade jag på Linda Staafs och Linda Vismers webbinar där de ”nystar i” Turism året runt om att vi kan...
-
Nu har BUBS öppnat sin konceptbutik – En ny reseanledning till Stockholm
Lördagen den 13 december öppnade det svenska godisvarumärket BUBS öppnar sin allra första konceptbutik, ”...
-
-
Gästbloggare
-

