-
De har nöjdast kunder
Enligt en ny undersökning så får Svenska Möten* högst Net Promoter Score (NPS) bland svenska bokningsbolag, resebyråer och hotellkedjor.
”– Det är verkligen roligt, inte minst eftersom undersökningen också visar att hälften av konferensköparna väljer anläggning efter rekommendationer”, säger Pontus Esbo, marknads- och försäljningschef på Svenska Möten.
Under 2016 har bolaget ökat sin försäljning med 16%.
”- Vi gläds verkligen åt att få ett kvitto på att vårt kundfokuserade arbete gett ett tydligt resultat. Nöjda och rekommendationsbenägna kunder är den bästa marknadsföringen vi kan investera i”, säger Pontus.
Detta betyder undersökningen
Det är företaget Resegeometri som har genomfört undersökningen Svensk Konferens och Mötesbarometer. Undersökningen baseras på NPS-värde – Net Promoter Score – som är en metod för att mäta kundlojalitet. Kunderna får svara på en rad frågor om de skulle rekommendera företaget till en vän eller inte. Sen mäts svaren på en skala 0-10 där 10 är bäst.Kundernas rekommendationer och omdömen, har ett starkt samband med de deltagande aktörernas tillväxt och lönsamhet.
Totalt deltog 901 kvalificerade beslutsfattare i mötes- och konferenssammanhang.
Sedan förra årets undersökning, har Svenska Mötens NPS (Net Promotor Score) ökat från 10 till 21, en ökning med hela sju punkter.
*Svenska Möten grundades 1981 och ägs gemensamt av över 130 mötesanläggningar runt om i Sverige. Samtliga anläggningar är certifierade enligt höga kvalitetskrav och Svanenmärkta eller medlemmar i Svanens nätverk. Svenska Möten är certifierade enligt ISO 9001 Kvalitetsledningssystem och ISO 14001 Miljöledningssystem.
Källa: Svenska Möten
Läs också artiklarna:
Beslutsfattarna inom hotell och konferens samlas i Stockholm
Ökad efterfrågan på konferenser i naturen
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Svenska Möten
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 46 2025
Mest under Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Stöd/utmärkelser/initiativ
-
Julstaden Göteborg lyser upp – här är höjdpunkterna
När vintermörkret sänker sig över Göteborg tänds Julstaden som i år bjuder på både nya och välkända inslag för alla åldrar.
-
HRF – husbilssemestrar ger bra klirr i kommunkassan
Hur stor roll spelar egentligen husbilsturismen för en kommuns lokala näringsliv? Mycket visar HRF:s årliga undersökning.
-
Nyköping satsar på friluftslivet – upp 18 platser i Årets friluftskommun
Kommunen har satsat på ett långsiktigt och strategiskt arbete, med målet att göra friluftslivet mer tillgängligt för alla.
-
Visita – tilltagande ökningstakt på hotellmarknaden i oktober
I oktober ökade antalet belagda hotellrum med 6 procent jämfört med samma månad 2024. Det visar en stark utveckling enligt Visita.
-
Parks and Resorts – besöksrekord under Halloween i nöjesparkerna
Gröna Lund, Kolmården och Furuvik som ingår i Parks and Resorts har alla slagit besöksrekord under årets Halloween-säsong.
-
Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer
Regeringen har lämnat in en proposition om ett resegarantisystem. Sveriges bussföretag ser att det riskerar att slå mot bussresearrangörer.
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare som ska uppmärksamma platsen och dess utbud.
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet)
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa. 2027 introduceras en helt ny B2B-del i regi av Nordic Connect Travel
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Konstaterande...
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Sedan början av november har Louise Bjurenvall tillträtt som ny Kommersiell chef för Resize Design. Med över 20 å...
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa, och till 2027 introduceras en helt ny B2B-del. För att utveckla och driva ...
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
Stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland är en investering med många nyttor för
-
-
Gästbloggare
-

