-
Destination Eskilstuna uppmanar: Hyr ut ditt boende vid stora evenemang
Destination Eskilstuna uppmanar privatpersoner att hyra ut sina boenden under stora evenemang, eftersom platsens kommersiella boendemöjligheter bokats upp i snabb takt.
Efterfrågan är just nu större än utbudet
Under februari står Eskilstuna värd för två stora evenemang. Det kulturpolitiska konventet Folk och Kultur i Munktellstaden och Melodifestivalen i Stiga Sports Arena. Två evenemang som lockar fler besökare till Eskilstuna än vad stadens hotell har kapacitet för. För att möta denna utmaning uppmanar Destination Eskilstuna privatpersoner att hyra ut sina boenden.
”Efterfrågan är större än utbudet när det genomförs stora evenemang och möten här i Eskilstuna. Det är ett gyllene tillfälle att tjäna några extra slantar för den som har möjlighet att hyra ut sitt boende, via exempelvis airbnb.se.” Säger David Hofmann, VD på Destination Eskilstuna. ”Jag är helt övertygad om att de som väljer att öppna upp sina hem för besökare av evenemang som Folk och Kultur kommer att vara goda Eskilstunaambassadörer.”
För dialog med arrangörer om boendesituationen
Evenemang är viktiga för Eskilstunas invånare och stadens utveckling. Dess besökare bidrar till lokal besöksnäring och handel.
”Stora evenemang ger turistekonomiska effekter, skapar tillväxt för kommunen, stärker varumärket Eskilstuna och bidrar till en attraktiv stad. Vårt strategiska evenemangsarbete har lett till ökad samverkan mellan kommunen och närings- och föreningslivet. Vilket är en viktig förutsättning för den fortsatta utvecklingen av vår gemensamma plats.” Säger David.
Destination Eskilstuna för dialog med arrangörer om boendesituationen och samarbetar kring kommunikationsinsatser för att få potentiella besökare att boka boende på kringliggande orter vid stora evenemang.
”Det bästa vore såklart om alla som vill bo i Eskilstuna kunde göra det. För om de bor här kommer de även med största sannolikhet gå ut och äta på kvällen, kanske shoppa och besöka något av våra besöksmål.” Säger Petra Nordström, Content Manager Destination Eskilstuna.
Man kan få personliga tips och ett annat välkomnande
För att få besökare till det kulturpolitiska konventet Folk och Kultur att få upp ögonen för boendealternativ via airbnb.se samarbetar Destination Eskilstuna med arrangören Kulturlyftet.
”Vi tipsar besökare om boendealternativ via airbnb.se via både arrangören och våra egna kanaler. Alla kanske inte vill bo på annat vis än på just hotell, och just dessa besökare tappar vi. Men de som väljer att göra det kommer få en helt annan upplevelse av vår plats. Man får en annan kontakt med eskilstunabor, kan få personliga tips och ett helt annat välkomnande.” Säger Petra.
Läs mer om Eskilstuna på Turismnytt här.
- Text: Destination Eskilstuna
- Foto: Alvin Wedstedt/Destination Eskilstuna
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Årets Vårrunda på Kinnekulle den 4-5 maj bjöd på nyheter
I helgen kunde besökare möta naturen och utställare under Vårrunda på Kinnekulle. I år var det ett 10-tal nya aktörer på plats.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Mest om Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Svedests kunskapsdag om turismens roll för hållbar utveckling
Tankar om regenerativ turism i platsutveckling - Lyfta perspektiv på hållbar utveckling
-
Nu söker Liseberg en ny kommunikationschef
Liseberg är en av Sveriges mest älskade destinationer. Nu söker den anrika parken efter en ny kommunikationschef.
-
Snabbrapport från Visit Swedens Swedish Workshop i Södertälje
200 deltagare, varav 80-90 köpare från hela världen samlades i Södertälje för att göra affärer
-
Swiftholm välkomnar fansen – Musikåret i Stockholm ett rekordår
Taylor Swifts konserter i Stockholm (Swiftholm) lockar 159 000 besökare från hela världen. Konsertåret i Stockholm blir ett rekordår.
-
Visit Swedens kampanj prisades på Guldägget-galan 2024
Visit Swedens marknadsföringskampanj ”Sweden (not Switzerland)”, blev den mest belönade kampanjen i tävlingen Guldägget.
-
SKR – kommuner tar notan för besöksnäringens utveckling
Kommuner lägger stora resurser på besöksnäringen. Det innebär möjligheter och risker. Ett ökat statligt engagemang är önskvärt enligt SKR.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Stockholm Business Region – positiv utveckling av gästnätter 2024
Det har varit en bra start på året hittills och prognosen ser fortsatt god ut för högsäsongen. Sedan årsskiftet ä...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang och Ma...
-
Undersökning från Länsförsäkringar: I år semestrar vi i Sverige
Inför den kommande sommarsemestern planerar många svenskar att semestra i Sverige. Det visar en ny undersökning f...
-
Visionen för arkitekturen på World of Volvo
I april slog dörrarna upp för Göteborgs nya upplevelsecenter, World of Volvo. Teknisk innovation...
-
-
Gästbloggare
-