-
Destination Halmstad i framkant när det gäller evenemang
Diskussionerna om hur evenemang kan bidra till den ekonomiska tillväxten diskuteras fortlöpande.
Vi träffade Johan F Lundberg, VD för Destination Halmstad, för att tar reda på varför Halmstad lyckas med att locka till sig evenemang.
Johan arbetar tillsammans med sina 26 anställda med att utveckla Halmstad som besöks-, mötes- och evenemangsstad. De har tre prioriterade affärsområden som är att ge turistservice, driva Halmstads teater och Halmstad Convention Bureau.
”- Vi arbetar aktivt med att scanna av marknaden för att se vilka evenemang som är planerade de kommande åren. Därefter väljer vi ut de som skulle kunna passa Halmstad och börjar arbeta för att få hit evenemangen, säger Johan F Lundberg”.
Han fortsätter med att berätta att de lägger ned en del tid på att träffa olika aktörer som idrottsförbund, mässarrangörer, konsertarrangörer osv. En dialog med andra destinationsbolag är också något som prioriteras.
Ett exempel är samarbetet med Upplev Norrköping där det bland annat har resulterat i att man ”bytt” evenemang med varandra.Det är också viktigt med en dialog med företagarna i Halmstad för att se vad de vill ha för slags möten och evenemang.
”- Företagarna och medborgarna är alltid välkomna att höra av sig till oss med att komma med nya idéer på evenemang”, tillägger Johan.
Han fortsätter:
”- Vi på Destination Halmstad kan då hjälpa till med att värva eller skapa evenemanget och marknadsföra det”.Problemen som Halmstad brottas med i dagsläget är bristen på boende under evenemang, att få till en året-runt-turism och utmaningar med infrastrukturen. Under nästa år får Halmstad ”tillbaka” direkttåg anslutningen till Stockholm vilket kommer att öka möjligheterna att få hit stockholmarna. För Destinationsbolag Halmstad finns det inga ekonomiska hinder men som VD Johan F Lundberg uttrycker det
”-Det skulle vara bra om bl a politikerna tar initiativ till att få bolag att bygga fler boenden”.Här är några evenemang som Halmstad kommer att genomföra under 2015:
- Pride Halmstad
- PGA Halmstad Open
- Game Master – en utställning om tv- och dataspel
- Roxettekonsert
- Lag EM i Golf för herrar
- Konstutställningar p Mjellby konstmuseum
- Rockabilly Night med bl.a Jerry Williams
- Avgörande EM kval i Volleyboll för herrar
Fakta:
Halmstad har ca 1% marknadsandel av Sveriges totala besöksnäring
Destination Halmstad är ett helägt bolag till Halmstad Kommun- Text: Maria Lindqvist
- Foto: PR-manager Christian Westerling och VD Johan F Lundberg Destination Halmstad AB. Fotograf: Maria Lindqvist, Turismnytt
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
En stor grupp politiker och representanter för näringslivet i Värmland kräver stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland i en debattartikel
-
Stena Line köper Wasaline – säkerställer trafiken mellan Vasa och Umeå
Stena Line flyttar fram sina positioner i Östersjön genom att förvärva Wasaline och ta över driften av färjelinjen mellan Vasa och Umeå.
-
Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland
Ett viktigt beslut för Gotlands framtid
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
Slutar efter åtta år men sitter kvar på posten fram till sommaren 2026
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort i Fredriksberg i södra Dalarna genomför just nu sin största satsning någonsin. Tot...
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Nu står det klart att det blir näringslivs- och destinationsbolaget +Katrineholm som tar över ar...
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Bussförarbristen riskerar att förvärras mer än tidigare befarat. Var tredje förare är idag över 60 år, samtidigt ...
-
-
Gästbloggare
-