-
Destinationen Idre Himmelfjäll Årets varumärke 2022
Nystartade Idre Himmelfjäll är Årets varumärke i Dalarna 2022. Det stod klart på Stjärngalan den 26 januari, där Dalarnas Business jury utsåg en rad pristagare bland Dalarnas företagare.
Dalarnas Business utser Årets varumärke i Dalarna. Priset går till ett företag som under året har arbetat målmedvetet, strategiskt och framgångsrikt med sitt varumärke. Varumärket och varumärkesarbetet ska också vara dokumenterat och förankrat i företaget.
Fjälldestinationen öppnade för tre år sedan
Fjälldestinationen Idre Himmelfjäll öppnade för tre år sedan som Sveriges första nya satsning på en skidanläggning på över 30 års tid. Destinationen riktar sig till barnfamiljer som vill åka skidor i riktiga fjäll, i vintermiljö.
Hittills har cirka två miljarder kronor investerats i anläggningen av en rad parter inkluderat infrastruktur, boende, skidsystemet och annan service och nu planeras för ytterligare miljardsatsningar på boenden, ny skidåkning, infrastruktur och ett nytt centrum med bland annat skilodge med tillhörande service för planerad byggstart de närmaste fyra åren.
Priset kommer som grädde på moset
Denna vinter där många vinterdestinationer rapporterar en tillbakagång i bokningsläget så rapporterar Idre Himmelfjäll en ökning på 35 procent i omsättning under jul och nyårshelgen
”Vi har hela tiden följt vår vision och satsat friskt. Belöningen har varit att allt fler inte bara har hittat hit, investerat i nya boendet utan även återvänt som gäster. Vi har gång på gång slagit bokningsrekord, så även i år.” säger Torbjörn Wallin, VD för Idre Himmelfjäll. ”Det här priset kommer som grädde på moset och alla vi som jobbar med Idre Himmelfjäll är förstås oerhört stolta och ödmjukt tacksamma för denna utmärkelse!”
Nominering till utnämningen för Idre Himmelfjäll lyder:
”Fartfyllda äventyr genom slingrande fjällskog lockar många besökare till en unik upplevelse med inslag av både renar och samisk kultur. Med starkt fokus och hårt arbete har denna anläggning snabbt vuxit till en familjedröm där varumärket har etablerats och blivit välkänt. Genom en tydlig framtidsstrategi skapar ”Sveriges nyaste skidanläggning” fjällmagi.”
- Text: Idre Himmelfjäll
- Foto: Idre Himmelfjäll
-
Krönika: Hur gör vi turismen till något större?
I en krönika ställer Anna-Paula Jonsson den närmast filosofiska frågan.
-
Debattartikel – Rädda Bohusläns stränder från Europas skräp
En debattartikel från Bohusläns kustkommuner och Västkuststiftelsen om att det statliga anslaget för strandstädning har minskat drastiskt.
-
Fotbollsfest i Göteborg – EM-matcher visas på storbild i sommar
När fotbolls-EM för damer avgörs i Schweiz i juli kan göteborgare följa det på storbild gratis på Ullevi Plaza och i Hammarkullen.
-
Svenska regionala flygplatser – Gärna utredningar men nu behövs beslut
Arlandautredningen är klar. Samtidigt görs ytterligare utredningar. Vad flygplatserna behöver är beslut enligt Svenska regionala flygplatser.
-
Nu ska Lidköping och Linköping stoppa förväxlingen av städerna
Många blandar ihop Lidköping och Linköping. Tillsammans lanserar destinationsbolagen en kampanj för att reda ut förväxlingen mellan städerna.
-
Branäsgruppen vinner Värmlands Turismpris 2025
Visit Värmland är stolta över att utse Branäsgruppen som årets vinnare av Värmlands Turismpris 2025.
-
Nu blir det enklare att boka upplevelser i Halmstad
Vill du boka en cykeltur i vildmarken eller biljetter till Hearts Festival? Nu kan du göra detta direkt via Destination Halmstad.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 23 -25
Mest om Destination, Evenemang och Transport/Infrastruktur/Mobilitet
-
Arkösunds Hotell – en året-runt mötesplats i skärgården
Arkösunds Hotell, ett anrikt besöksmål i Norrköping, har återtagit sin plats som skärgårdens självklara mötesplats.
-
Världens första Svanenmärkta evenemang är i Stockholm
Nordiska Ministerrådets nordiska turismkonferens om framtidens turism är det första Svanenmärkta evenemang i världen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Marcus Ståhl: Nu har du chans att maxa intäkterna så du kan chilla i höst
Många är ni besöksnäringsföretagare som nu går in i högsäsong, många jobbar snart dygnet runt och får upp näsan ö...
-
Hemlängtan gjorde att Jennifer startade Mid Scandinavia Tours
I JHT:s export-projekt Välkommen åter har bolaget följt unga nyföretagaren Jennifer Kristensson. De har tagit del...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 23 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang och Transp...
-
Världens första Svanenmärkta evenemang är i Stockholm
I dag skrivs nordisk miljömärkningshistoria på Kulturhuset i Stockholm. Nordiska Ministerrådets nordiska turismko...
-
-
Gästbloggare
-