-
Destinationen Idre Himmelfjäll Årets varumärke 2022
Nystartade Idre Himmelfjäll är Årets varumärke i Dalarna 2022. Det stod klart på Stjärngalan den 26 januari, där Dalarnas Business jury utsåg en rad pristagare bland Dalarnas företagare.
Dalarnas Business utser Årets varumärke i Dalarna. Priset går till ett företag som under året har arbetat målmedvetet, strategiskt och framgångsrikt med sitt varumärke. Varumärket och varumärkesarbetet ska också vara dokumenterat och förankrat i företaget.
Fjälldestinationen öppnade för tre år sedan
Fjälldestinationen Idre Himmelfjäll öppnade för tre år sedan som Sveriges första nya satsning på en skidanläggning på över 30 års tid. Destinationen riktar sig till barnfamiljer som vill åka skidor i riktiga fjäll, i vintermiljö.
Hittills har cirka två miljarder kronor investerats i anläggningen av en rad parter inkluderat infrastruktur, boende, skidsystemet och annan service och nu planeras för ytterligare miljardsatsningar på boenden, ny skidåkning, infrastruktur och ett nytt centrum med bland annat skilodge med tillhörande service för planerad byggstart de närmaste fyra åren.
Priset kommer som grädde på moset
Denna vinter där många vinterdestinationer rapporterar en tillbakagång i bokningsläget så rapporterar Idre Himmelfjäll en ökning på 35 procent i omsättning under jul och nyårshelgen
”Vi har hela tiden följt vår vision och satsat friskt. Belöningen har varit att allt fler inte bara har hittat hit, investerat i nya boendet utan även återvänt som gäster. Vi har gång på gång slagit bokningsrekord, så även i år.” säger Torbjörn Wallin, VD för Idre Himmelfjäll. ”Det här priset kommer som grädde på moset och alla vi som jobbar med Idre Himmelfjäll är förstås oerhört stolta och ödmjukt tacksamma för denna utmärkelse!”
Nominering till utnämningen för Idre Himmelfjäll lyder:
”Fartfyllda äventyr genom slingrande fjällskog lockar många besökare till en unik upplevelse med inslag av både renar och samisk kultur. Med starkt fokus och hårt arbete har denna anläggning snabbt vuxit till en familjedröm där varumärket har etablerats och blivit välkänt. Genom en tydlig framtidsstrategi skapar ”Sveriges nyaste skidanläggning” fjällmagi.”
- Text: Idre Himmelfjäll
- Foto: Idre Himmelfjäll
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riks...
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Det internationella intresset och engagemanget för hållbar turism är stort. Det märks på det överväldigande intre...
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Den 12 april avslutades Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson...
-
-
Gästbloggare
-