-
Destinationen Idre Himmelfjäll Årets varumärke 2022
Nystartade Idre Himmelfjäll är Årets varumärke i Dalarna 2022. Det stod klart på Stjärngalan den 26 januari, där Dalarnas Business jury utsåg en rad pristagare bland Dalarnas företagare.
Dalarnas Business utser Årets varumärke i Dalarna. Priset går till ett företag som under året har arbetat målmedvetet, strategiskt och framgångsrikt med sitt varumärke. Varumärket och varumärkesarbetet ska också vara dokumenterat och förankrat i företaget.
Fjälldestinationen öppnade för tre år sedan
Fjälldestinationen Idre Himmelfjäll öppnade för tre år sedan som Sveriges första nya satsning på en skidanläggning på över 30 års tid. Destinationen riktar sig till barnfamiljer som vill åka skidor i riktiga fjäll, i vintermiljö.
Hittills har cirka två miljarder kronor investerats i anläggningen av en rad parter inkluderat infrastruktur, boende, skidsystemet och annan service och nu planeras för ytterligare miljardsatsningar på boenden, ny skidåkning, infrastruktur och ett nytt centrum med bland annat skilodge med tillhörande service för planerad byggstart de närmaste fyra åren.
Priset kommer som grädde på moset
Denna vinter där många vinterdestinationer rapporterar en tillbakagång i bokningsläget så rapporterar Idre Himmelfjäll en ökning på 35 procent i omsättning under jul och nyårshelgen
”Vi har hela tiden följt vår vision och satsat friskt. Belöningen har varit att allt fler inte bara har hittat hit, investerat i nya boendet utan även återvänt som gäster. Vi har gång på gång slagit bokningsrekord, så även i år.” säger Torbjörn Wallin, VD för Idre Himmelfjäll. ”Det här priset kommer som grädde på moset och alla vi som jobbar med Idre Himmelfjäll är förstås oerhört stolta och ödmjukt tacksamma för denna utmärkelse!”
Nominering till utnämningen för Idre Himmelfjäll lyder:
”Fartfyllda äventyr genom slingrande fjällskog lockar många besökare till en unik upplevelse med inslag av både renar och samisk kultur. Med starkt fokus och hårt arbete har denna anläggning snabbt vuxit till en familjedröm där varumärket har etablerats och blivit välkänt. Genom en tydlig framtidsstrategi skapar ”Sveriges nyaste skidanläggning” fjällmagi.”
- Text: Idre Himmelfjäll
- Foto: Idre Himmelfjäll
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 -24
Mest om Destination, Infrastruktur/Mobilitet samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Kungliga Djurgården åter prisad internationellt för hållbarhetsarbete
För andra gången tilldelas Kungliga Djurgården Green Destinations Platinum Award. En utmärkelse som belönar öns hållbarhetsarbete.
-
Hållbar natur- och hästturism på Öland – rekrytering till projekt
Öland representerar Sverige i utvecklingsprojektet South Baltic Horse Tourism. Därmed söker Öland & Co nu en erfaren projektledare.
-
Halländska Tiraholms Fisk vinner Stora Turismpriset 2024
Tiraholms Fisk är vinnare av Stora turismpriset 2024. Det halländska företaget hyllas för sin innovativa verksamhet med fisken i centrum.
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
Luciamorgon från Sala kommer bli magiskt. Tillsammans med kör och sångare kommer Lucian Lova Fredling att sprida värme i TV-rutan.
-
Anna Näppä är Årets ciceron 2024 – Forskar om hur arbetsgivare blir mer attraktiva
Stipendiet på 100 000 kronor, har tilldelats Anna Näppä vid Luleå tekniska universitet för doktorsavhandlingen "Building employer brands: The employee perspective"
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Den första advent startade Vinterköping, Norrköpings nya satsning som samlar och utvecklar vintertraditioner med nya inslag.
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Stockholm blir värdstad för gruppspel i dam-EM basket 2027. SBBF och staden intensifierar sin satsning på basket och trygghet.
-
Visita anmäler Umeå kommun till Konkurrensverket
Umeå Folkets Hus ägs 98 procent av kommunen. Trots detta bedriver de verksamheter i konkurrens med privata näringslivet. Visita har anmält dem till Konkurrensverket.
-
Krögare sökes till natursköna Tossebergsklätten
Välkommen till en unik möjlighet att driva café och restaurang på den natursköna platsen Tossebergsklätten i Sunne.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Mötes- och evenemangsambassadörer i Jönköping hyllas för sina insatser
Den 20 november 2024 bjöd Destination Jönköping in lokala mötes- och evenemangsambassadörer till...
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Svenska Basketbollförbundet (SBBF) och Stockholms stad kan med glädje meddela a...
-
Krönika: Sverige får den tillgänglighet (med flyg) som vi förtjänar
I torsdags hade jag nöjet att vara med på ett lunchseminarium, eller kanske snarare hearing, hos Stockholms Hande...
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Norrköping välkomnade till en magisk vinterupplevelse den 1 december 2024. Evenemanget Vinterköping går till den ...
-
-
Gästbloggare
-