-
Destinationsutveckling i praktiken, del 3
I två artiklar har vi berättat om vad vi tycker är fundamentalt och viktigt i arbetet med att bygga en destination. Vi har pratat om det gemensamma lyftet och den avgörande samverkan.
Men hur gör man då – i praktiken?
Ofta föds idéerna ur ett behov. Ett behov som någon identifierar och som behöver undersökas. Vad består behovet av? Någon behöver göra något, exempelvis utveckla sin produkt, sitt erbjudande och marknadsföra sig. Det offentligas, kommunen i fråga, behov handlar om att skapa förutsättningar för att folk vill bo kvar eller återvända. Ofta handlar det om att göra detta tillsammans.
Kommunen har oftast möjlighet att initialt erbjuda lämpliga mötesplatser, vara värd och sammankallande för möten med inbjudna, potentiella ”destinationsbyggare” dvs de lokala näringsidkarna på orten. Här skapas en god jordmån för att driva utvecklingen framåt inom besöksnäringen, nya produkter ser dagens ljus, gemensamma marknadsföringsinsatser kommer till stånd, hur ”säljer” vi vår destination? Och ingen vet bättre än de som bor och verkar på orten vad besökarna, turisterna, gästerna behöver och efterfrågar. Hur vill vi uppfattas, vad är vi och vilka gäster riktar vi oss mot är några av de frågeställningar som dyker upp, penetreras och blir en del av den viktiga strategin i destinationsutveckling och bildandet av ett destinationsbolag.
Inom ramen för destinationsbolaget kopplas kommunala uppdrag knutna till besöksnäringen på. Det kan till exempel vara att driva turistbyrå, hembygdsgård, besöksmål som tidigare drivits av kommunen och nu istället driftas av destinationsbolaget. Detta skapar mantimmar som möjliggör för destinationsbolaget att exempelvis arbeta med bokningsbarhet och digital tillgänglighet.
Det goda exemplet
Ett gott exempel på detta är Visit Idre i norra Dalarna. Där har den lokala turistföreningen gjort gemensam sak med ortens näringsidkare och skapat destinationsbolaget Visit Idre AB. Just i detta exempel har utvecklingen av destinationen Idre ett tydligt mål med både höjd och bredd inom konceptet för det offentliga som det privata genom BO – LEVA – VERKA.Har du missat att läsa del 1 och 2 i serien om destinationsutveckling? Här kan du läsa artiklarna:
Del 1: I destinationen är alla vinnare
Nästa vecka – Destinationsbyggarna – artikel 4
När kulorna ska in – finansiell hållbarhet.
Författarna av artiklarna ovan är skrivna av Destinationsbyggarna.
- Text: Maria Lindqvist
-
Parks and Resorts – besöksrekord under Halloween i nöjesparkerna
Gröna Lund, Kolmården och Furuvik som ingår i Parks and Resorts har alla slagit besöksrekord under årets Halloween-säsong.
-
Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer
Regeringen har lämnat in en proposition om ett resegarantisystem. Sveriges bussföretag ser att det riskerar att slå mot bussresearrangörer.
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare som ska uppmärksamma platsen och dess utbud.
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet)
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa. 2027 introduceras en helt ny B2B-del i regi av Nordic Connect Travel
-
Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia
Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
En stor grupp politiker och representanter för näringslivet i Värmland kräver stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland i en debattartikel
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Över 1 800 artiklar har publicerats av press i över 70 länder sedan Visit Sweden i september lanserade de...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Konstaterande...
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland är stolta över att utse Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syré...
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Sedan början av november har Louise Bjurenvall tillträtt som ny Kommersiell chef för Resize Design. Med över 20 å...
-
-
Gästbloggare
-