-
Destinationsutveckling i praktiken, del 3
I två artiklar har vi berättat om vad vi tycker är fundamentalt och viktigt i arbetet med att bygga en destination. Vi har pratat om det gemensamma lyftet och den avgörande samverkan.
Men hur gör man då – i praktiken?
Ofta föds idéerna ur ett behov. Ett behov som någon identifierar och som behöver undersökas. Vad består behovet av? Någon behöver göra något, exempelvis utveckla sin produkt, sitt erbjudande och marknadsföra sig. Det offentligas, kommunen i fråga, behov handlar om att skapa förutsättningar för att folk vill bo kvar eller återvända. Ofta handlar det om att göra detta tillsammans.
Kommunen har oftast möjlighet att initialt erbjuda lämpliga mötesplatser, vara värd och sammankallande för möten med inbjudna, potentiella ”destinationsbyggare” dvs de lokala näringsidkarna på orten. Här skapas en god jordmån för att driva utvecklingen framåt inom besöksnäringen, nya produkter ser dagens ljus, gemensamma marknadsföringsinsatser kommer till stånd, hur ”säljer” vi vår destination? Och ingen vet bättre än de som bor och verkar på orten vad besökarna, turisterna, gästerna behöver och efterfrågar. Hur vill vi uppfattas, vad är vi och vilka gäster riktar vi oss mot är några av de frågeställningar som dyker upp, penetreras och blir en del av den viktiga strategin i destinationsutveckling och bildandet av ett destinationsbolag.
Inom ramen för destinationsbolaget kopplas kommunala uppdrag knutna till besöksnäringen på. Det kan till exempel vara att driva turistbyrå, hembygdsgård, besöksmål som tidigare drivits av kommunen och nu istället driftas av destinationsbolaget. Detta skapar mantimmar som möjliggör för destinationsbolaget att exempelvis arbeta med bokningsbarhet och digital tillgänglighet.
Det goda exemplet
Ett gott exempel på detta är Visit Idre i norra Dalarna. Där har den lokala turistföreningen gjort gemensam sak med ortens näringsidkare och skapat destinationsbolaget Visit Idre AB. Just i detta exempel har utvecklingen av destinationen Idre ett tydligt mål med både höjd och bredd inom konceptet för det offentliga som det privata genom BO – LEVA – VERKA.Har du missat att läsa del 1 och 2 i serien om destinationsutveckling? Här kan du läsa artiklarna:
Del 1: I destinationen är alla vinnare
Nästa vecka – Destinationsbyggarna – artikel 4
När kulorna ska in – finansiell hållbarhet.
Författarna av artiklarna ovan är skrivna av Destinationsbyggarna.
- Text: Maria Lindqvist
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 2025
Mest under Destination, Boende, Tåg samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Hällsnäs storsatsar – 32 nya rum med naturen som inspiration
Hällsnäs utanför Göteborg fortsätter att utvecklas. 32 nya hotellrum har byggts med naturen som inspirationskälla.
-
Besöksnäringen i arktiska Sverige kliver fram – Arctic Sweden Visitors Board AB bildas
Swedish Lapland Visitors Board går från att vara en ekonomisk förening till ett regionalägt bolag: Arctic Sweden Visitors Board AB.
-
Förenklade och förbättrade regler för delägare i fåmansföretag – Hur berörs du?
Från årsskiftet införs nya regler - Om du undrar om och hur du påverkas finns svaren här
-
Debatt – Enklare tillstånd kan få camping att blomstra ytterligare
Trots alla positiva effekter som svensk camping ger ser Camping nätverket i Riksdagen, HRF, SCR och First Camp hinder som skapats i onödan.
-
Outdoor Festival satsar på destinationer och naturturism i Sverige
Festivalen går nu in på sitt femte år på Djurgården i Stockholm och tar samtidigt ett strategiskt kliv framåt
-
Stena Line, SkiStar och Sembo lanserar nya skidsemesterlösningar
Nu gör Stena Line, SkiStar och Sembo det lättare för danskar att resa till Sverige under vintern genom att lansera skidsemesterlösningar.
-
Supersatsningen mitt under pandemin – så lyckades Hotel Kung Carl
Mitt i pandemin valde ledningen för Hotel Kung Carl att expandera genom att överta hörnlokalen mot Stureplan
-
Prisbelönt internationell konstupplevelse gästar Kalmar Slott
Nästa år gästas Kalmar Slott av en prisbelönt konstupplevelse, som aldrig har visats i Sverige ”Modern Guru and the Path to Artificial Happiness"
-
Invite Guest Technology och Visit Group i partnerskap för att lyfta den digitala gästresan
Samarbetet skapar ett ekosystem som stärker både verksamheters effektivitet och gästernas upplevelse
-
Veckans profil
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Visit Sweden delar kunskaper
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Boende, Evene...
-
Invite Guest Technology och Visit Group i partnerskap för att lyfta den digitala gästresan
Invite Guest Technology AS inleder partnerskap med Visit Group Partnerskapet förenar Invites avancerade gästplatt...
-
Destination Jönköping lanserar julkalender som berättar historia
Den 1 december lanserar Destination Jönköping julkalendern ”24 Ping till jul”, en micropodd som ...
-
Prisbelönt internationell konstupplevelse gästar Kalmar Slott
Nästa år gästas Kalmar Slott av en prisbelönt konstupplevelse, som aldrig tidigare har visats i Sverige....
-
-
Gästbloggare
-