-
Det satsas på hemester i sommar i Karlskrona
Sommaren 2020 liknar ingen annan, därför har Visit Karlskrona i år anpassat sina marknadsföringsinsatser efter rådande situation, rekommendationer och riktlinjer. Efter beskedet om fritt resande inom Sverige, producerades på rekordtid ett inspirationsmagasin med tema ”Karlskronahemester”.
Magasinet har levererats ut till samtliga hushåll i kommunen och bjuder på inspiration och tips riktade både till de som tänker tillbringa semestern på hemmaplan, och tillresta turister som väljer att besöka staden.
”Vi hoppas självklart att fler kommuninvånare ska få upp ögonen för vilka fantastiska möjligheter som finns precis utan för dörren.” Säger Terje Viblom Pedersen, Turistchef i Karlskrona. ”Allt stöd vi kan ge till våra lokala företag i dessa tider är dessutom oerhört värdefullt på kort och längre sikt.”
Så tryggt som möjligt för alla
Karlskrona kommun lägger mycket kraft på att staden ska kännas så trygg som möjligt för invånare och besökare. ”Trygghetsvärdar” som påminner människor om att hålla avstånd och visa hänsyn, rör sig ute på välbesökta platser. Det finns även stationer där handsprit erbjuds på flera platser.
”Denna sommar står säkerhet och trygghet i fokus, och en enkätundersökning som vi har gjort, visar att folk uppfattar Karlskrona som en trygg plats att vistas på.” avslutar Terje.
Destinationsbolaget brinner för ett gott värdskap och har som ambition att erbjuda högklassig besöksservice när och var besökaren önskar. I dagsläget sker detta genom en fysisk Turistbyrå, InfoPoints, guider, sommarvärdar, stadsvärdar och ferieungdomar – och i nära samarbete med näringen och invånarna. Turism är en stark tillväxtmotor och genererar intäkter och arbetstillfällen, som inte kan flyttas ut från kommunen.
- Text: Visit Karlskrona
- Foto: Visit Karlskrona
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Visita – färre sålda hotellrum under mars
Under veckorna i mars minskade antalet sålda hotellrum med 5 procent i jämförelse med samma period 2023. Detta en...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
-
Gästbloggare
-