-
Det satsas på hemester i sommar i Karlskrona
Sommaren 2020 liknar ingen annan, därför har Visit Karlskrona i år anpassat sina marknadsföringsinsatser efter rådande situation, rekommendationer och riktlinjer. Efter beskedet om fritt resande inom Sverige, producerades på rekordtid ett inspirationsmagasin med tema ”Karlskronahemester”.
Magasinet har levererats ut till samtliga hushåll i kommunen och bjuder på inspiration och tips riktade både till de som tänker tillbringa semestern på hemmaplan, och tillresta turister som väljer att besöka staden.
”Vi hoppas självklart att fler kommuninvånare ska få upp ögonen för vilka fantastiska möjligheter som finns precis utan för dörren.” Säger Terje Viblom Pedersen, Turistchef i Karlskrona. ”Allt stöd vi kan ge till våra lokala företag i dessa tider är dessutom oerhört värdefullt på kort och längre sikt.”
Så tryggt som möjligt för alla
Karlskrona kommun lägger mycket kraft på att staden ska kännas så trygg som möjligt för invånare och besökare. ”Trygghetsvärdar” som påminner människor om att hålla avstånd och visa hänsyn, rör sig ute på välbesökta platser. Det finns även stationer där handsprit erbjuds på flera platser.
”Denna sommar står säkerhet och trygghet i fokus, och en enkätundersökning som vi har gjort, visar att folk uppfattar Karlskrona som en trygg plats att vistas på.” avslutar Terje.
Destinationsbolaget brinner för ett gott värdskap och har som ambition att erbjuda högklassig besöksservice när och var besökaren önskar. I dagsläget sker detta genom en fysisk Turistbyrå, InfoPoints, guider, sommarvärdar, stadsvärdar och ferieungdomar – och i nära samarbete med näringen och invånarna. Turism är en stark tillväxtmotor och genererar intäkter och arbetstillfällen, som inte kan flyttas ut från kommunen.
- Text: Visit Karlskrona
- Foto: Visit Karlskrona
-
Karriärbyte och liv i Jämtland – så blev Julia affärsutvecklare inom besöksnäringen
En utbildning och en flytt norrut. Julias beslut att utvecklas inom besöksnäringen ledde till en ny karriär och liv i Jämtland.
-
Jönköping Horse Show tillbaka i Jönköping
Jönköping Horse Show på Elmia den 29 oktober - 3 november förvandlar återigen höstlov till hästlov i Jönköping.
-
En av Skånes tystaste platser finns i Trelleborg kommun
Visit Skåne har nu lanserat initiativet "The Map of Quietude." I Trelleborg finns en av kartans 16 utvalda platser.
-
Vilka är husbilsgästerna vid Hornborgasjön? Insikter som formar vägen mot en resilient plats
Under 2023 tog Visit Hornborgasjön initiativet att ta reda på vilka husbilsgästerna är som varje år besöker sjön under transäsongen.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -24
Mest under Destination, Boende, Konstateranden/Beslut/Rapporter och Utmärkelser
-
ESS Group – enda hotellfamiljen med tre hotell på världskänd lista
För första gången prisas tre av ESS Group hotelldestinationer i Condé Nasts årliga läsarundersökning för "The Worlds Best Hotels".
-
MDA och Rate Parity: Hur du tar kontroll över prissättningen
Vad innebär MDA och hur ska man hantera att OTA ibland sätter priser vi inte har kontroll över? Det går Taktikon igenom i detta blogginlägg.
-
Norrköping visar en ökning av gästnätter sommaren 2024
Sommaren 2024 blev en framgångsrik säsong för besöksnäringen i Norrköping, med en ökning av det totala antalet gästnätter.
-
JHT söker turismutvecklare med fokus på export och upplevelser
Vill du vara med och forma Jämtland Härjedalens turistiska utbud? De söker en turismutvecklare med fokus på export och upplevelser.
-
Upplevelseinstitutet lanserar nytt utvecklingsbolag för destinationer
Upplevelseinstitutet presenterar sin senaste satsning. Ett bolag inom plats & destinationsutveckling som kommer erbjuda analyser.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Destination Funäsfjällen söker en driven VD
Destination Funäsfjällen är Sveriges äldsta destinationsbolag och har funnits sedan 1972. Funäsf...
-
Skåne Food Fest lyfte skånskt mat- och dryckeshantverk och gårdsförsäljning
Matfestival med skånska mat- och dryckesproducenter och panelsamtal om gårdsförsäljning Den för...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 39 2024
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang, Hållb...
-
Tillväxtverket – fortsatt stark sommarturism i Sverige
Antalet gästnätter på kommersiella turistboenden i Sverige under juni, juli och augusti uppgick till cirka 30 mil...
-
-
Gästbloggare
-