-
Detta händer hos Stockholm Visitors Board 2016
Det har varit ganska tyst kring Stockholm Visitors Board under året.
En av anledningarna till tystnaden är att man har omorganiserat. Avdelningen för privatresor har upphört och arbetsuppgifterna har flyttats till andra avdelningar inom bolaget. En avdelning för marknad och analys har upprättats och har bemannats. Ett samarbete med Visit Sweden finns på agendan.
I våras avslutades arbetet med Stockholmsstrategin och efter det har en styrgrupp tillsatts. Styrgruppen består av representanter från de tio största samarbetspartnerna.
Styrgruppen har tillsammans med Stockholm Visitors Board tagit fram en arbetsplan som ser ut så här:
- Nya partneravtal kommer att skickas ut i november 2015
- I början av november kommer också en aktivitetslista att skickas ut till alla partners. I aktivitetslistan kan man se vilka aktiviteter Stockholm Visitors Board kommer att deltaga i under 2016.
- Marknadsaktiviteterna 2016 kommer även de presenteras i början av november.
- Eurovision 2016: Den enskilt största PR-händelsen för Stockholm året.
- Tbex: 1000 resebloggare kommer till Stockholm under en vecka i juli. En av SVB:s största satsningar mot leisuresegmentet.
- Fortsatt arbete med att utveckla strategier för att stärka Stockholm som evenemangsstad.
- MICE och organisationsmöten: SVB:s fortsätter att fokusera på Stockholm som innovationsplats. Stadens styrkor inom akademi och näringsliv ska vara drivkraften i aktiviteter mot målgruppen.
- VisitSweden: samråd kring en strategisk plan för samarbete. Tanken är att det ska utmynna i en långsiktig plan som även innefattar operativa aktiviteter.
- Analysfunktion: en anställd kommer att arbeta på 100 % med att ta fram underlag för verksamhetsplanering 2017, bygga en kunskapsbank samt ta fram metoder för uppföljning.
Källa: SVB
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Jeppe Wikström
-
RNBT – nätverket är nu fulltaligt och täcker hela Sverige
Regionala Nätverket för besöksnäring och Turism (RNBT) meddelar med stor glädje att samtliga Sveriges regioner är nu representeras.
-
Ironman Kalmar 2025 är fullbokat – totalt 2 850 atleter
Nu är alla startplatser bokade till Ironman Kalmar 2025, som äger rum den 16 augusti. Antalet internationella deltagare är rekordhögt.
-
Visit Dalarna tilldelas internationellt guld för klusterarbete
Visit Dalarna har lyckats uppnå ESCA guld. Inom branschkod besöksnäring är destinationsbolaget den enda i världen med guldcertifiering.
-
Guideutbildning för snöskoter bidrar till tryggare skotersafari
Ett fokus inom BOHST har varit att höja kompetensen bland snöskoterguider via utbildning. Det skapar en säkrare skotersafari.
-
Hjortviken Country Club öppnar hotell utan TV på rummen
Nu öppnar ESS Group nya destination Hjortviken upp dörrarna till en värld utan TV-apparater på hotellrummen.
-
Visita – ökad efterfrågan på hotellrum i december
Efter månader där efterfrågan minskade på hotellrum i Sverige ökade den i december, trots fler klämdagar än normalt, enligt Visita.
-
Stockholm bland världens topp-destinationer 2025
Med erbjudande om både skärgård och stadspuls har Stockholm etablerat sig som en av världens mest eftertraktade resmål 2025.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Mest om Boende, Transport/Infrastruktur/Mobilitet, Evenemang, Museer/utställningar samt Konstateranden/Beslut/Rapporter
-
Vårdskjortor får nytt liv som arbetskläder på Nationalmuseum
Nu byter personalen på Nationalmuseum sina jackor. I ett samarbete med Beskow von Post får kläder nytt liv genom ett cirkulärt koncept.
-
Vy Norge lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö
Vy tar ytterligare ett steg i sin satsning på internationell trafik och lanserar sommartåg mellan Oslo och Malmö i sommar.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan ganska jämnt fördelat på många kategorier så...
-
Mötesåret 2024 – stora möten och event trotsade konjunkturen
Mötesåret 2024 har varit präglat av minskad efterfrågan på konferenser, en direkt konsekvens av en utmanande ekon...
-
Thérèse Liljeqvist är ny VD för Artipelag
Artipelag har glädjen att presentera Thérèse Liljeqvist som ny verkställande direktör för Artipe...
-
Vrak – Museum of wrecks i samarbete med The museum of World War II i Gdansk
I samband med ett kundevent i Gdansk i maj 2024 hade Marknadsutvecklare Annika Torstenson från Vrak ̵...
-
-
Gästbloggare
-