-
Detta händer hos Stockholm Visitors Board 2016
Det har varit ganska tyst kring Stockholm Visitors Board under året.
En av anledningarna till tystnaden är att man har omorganiserat. Avdelningen för privatresor har upphört och arbetsuppgifterna har flyttats till andra avdelningar inom bolaget. En avdelning för marknad och analys har upprättats och har bemannats. Ett samarbete med Visit Sweden finns på agendan.
I våras avslutades arbetet med Stockholmsstrategin och efter det har en styrgrupp tillsatts. Styrgruppen består av representanter från de tio största samarbetspartnerna.
Styrgruppen har tillsammans med Stockholm Visitors Board tagit fram en arbetsplan som ser ut så här:
- Nya partneravtal kommer att skickas ut i november 2015
- I början av november kommer också en aktivitetslista att skickas ut till alla partners. I aktivitetslistan kan man se vilka aktiviteter Stockholm Visitors Board kommer att deltaga i under 2016.
- Marknadsaktiviteterna 2016 kommer även de presenteras i början av november.
- Eurovision 2016: Den enskilt största PR-händelsen för Stockholm året.
- Tbex: 1000 resebloggare kommer till Stockholm under en vecka i juli. En av SVB:s största satsningar mot leisuresegmentet.
- Fortsatt arbete med att utveckla strategier för att stärka Stockholm som evenemangsstad.
- MICE och organisationsmöten: SVB:s fortsätter att fokusera på Stockholm som innovationsplats. Stadens styrkor inom akademi och näringsliv ska vara drivkraften i aktiviteter mot målgruppen.
- VisitSweden: samråd kring en strategisk plan för samarbete. Tanken är att det ska utmynna i en långsiktig plan som även innefattar operativa aktiviteter.
- Analysfunktion: en anställd kommer att arbeta på 100 % med att ta fram underlag för verksamhetsplanering 2017, bygga en kunskapsbank samt ta fram metoder för uppföljning.
Källa: SVB
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Jeppe Wikström
-
Ny Hotellpodd för dom som bor, arbetar på eller bara älskar hotell
I en ny Hotellpodd diskuterar Hans Kanold och Jonatan Kruse tillsammans med gäster hotellindustrins olika sidor och aspekter.
-
HRF – Camping får ett intressenätverk i Riksdagen
Riksdagen får ett nytt intressenätverk. Det är campingnäringen anfört av Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund som bildat det.
-
Strawberry öppnar nytt hotell vid besöksmålet Liseberg
Med Balder, vattenvärlden Oceana och Ullevi som närmaste grannar öppnar Strawberry 2026 sitt femtonde hotell i Göteborg.
-
Placebranders Day arrangeras i Jönköping 2024
Den 5 september 2024 möts de som jobbar med platsutveckling i Jönköping. Placebranders Day samlar besökare från hela Sverige.
-
Träffa din nya outtröttliga och kreativa kollega – ChatGPT
Turismnytts nya bloggare Bianca lär dig hur du kan använda AI-verktyget ChatGPT till alltifrån enkel textproduktion till att skapa nya attraktiva paketupplevelser och mycket mer.
-
Taktikon – framtiden för lojalitet i hotellbranschen är personlig
Här utforskar Taktikon framtidens syn på lojalitet i hotellbranschen. Samt hur teknologi kan vara nyckeln till att skapa och behålla gäster.
-
Västerbottens besöksnäring – föregångare i hållbar omställning
Sedan flera år tillbaka finns det ett samlat initiativ för hållbar turism och besöksnäring i Västerbotten - metoden Västerbotten Experience.
-
Marcus Ståhl – så kommunicerar ni ert hållbarhetsarbete
Grundaren av Fjällbyrån går igenom hur företag kan förbättra kommunikationen angående sitt hållbarhetsarbete.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 -23
Mest om Destination, Evenemang, Museer, Hållbarhet samt Utmärkelser och initiativ
-
Accessibility Business lanserar databas med tillgänglighetsinformation
Databasen från Accessibility Business täcker turistattraktionerna i de nordiska huvudstäderna. Med länkar till tillgänglighetsinformation.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Helsingborg delar andraplatsen när Dublin vinner European Capital of Smart Tourism 2024
Helsingborg var en av sex städer i final i Bryssel. Utmärkelsen ges till den stad som visar på e...
-
Upplev sagolika och vintriga julmarknader runt om i Sverige
Att gå på julmarknader och handla när snöflingorna virvlar och musiken sprider god stämning hör vintern till. I d...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 -23
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan med mest under Destination, Evenemang, Musee...
-
Träffa din nya outtröttliga och kreativa kollega – ChatGPT
Är du en dynamisk besöksnäringsföretagare som kämpar med att få tiden att räcka till? Då är ChatGPT en riktig gam...
-
-
Gästbloggare
-