-
Digital instrumentbräda hjälper företag att styra sin verksamhet
Det första steget mot att lyckas på den digitala marknaden är att förstå sin egen verksamhet på nätet. Därför erbjuder Swedish Lapland Visitors Board företag en möjlighet att på ett enkelt sätt se all nödvändig statistik – en skräddarsydd instrumentbräda.
“Det fungerar ungefär som instrumentbrädan i en bil. Du behöver inte veta exakt allt om hur en bil fungerar för att köra den. Du behöver däremot ha koll på några viktiga funktioner. I vår digitala instrumentbräda får företagen en skräddarsydd lösning för att få koll på precis vad de behöver veta för att styra sin verksamhet i den digitala världen.” Säger Petter Norén, Digital Marketing Manager.
Behöver inte gissa sig till vad som fungerar
Via Google Analytics kan företag analysera aktiviteten på hemsida och i säljkanaler. Men programmet är omfattande och kan vara svårt att använda. Många missar därför vilken statistik som är relevant, eller väljer bort analysen helt.
Den digitala instrumentbrädan, Swedish Lapland Analytic Digital Display, tar fram exakt de data ett specifikt företag behöver och gör det enkelt att använda den.
“Tack vare ett anpassat analysverktyg kan företag fatta informerade beslut om kommunikation och försäljning. De behöver inte gissa sig till vad som fungerar.” Säger Petter Norén.
”Nu vet vi vad vi vill mäta”
Swedish Lapland Analytic Digital Display utvecklades i samband med projektet Smart Digital Business (SDB). I SDB får en verksamhet hjälp med sin digitala utveckling på ett djupgående och mer omfattande plan, där instrumentbrädan är en del.
“Det har hjälpt företag att få upp ögonen för vad som egentligen händer i deras digitala affär.” Säger Petter Norén.
En av de företagare som nu har en egen instrumentbräda är Per Jobs, VD för FishYourDream och Björk Experience.
“Den möjliggör att väldigt snabbt få all väsentlig data, det som förut krävde ganska mycket kunskap och tid. Nu vet vi vad vi vill mäta och får det presenterat på ett sätt som går snabbt att ta till sig. Det ger oss en riktning för vilket håll vi ska gå med vår marknadsföring och hur vi ska utveckla vår kommunikation.” Säger Per Jobs.
Erbjudas till fler företag inom BCD
Smart Digital Business pågår fortfarande. Men nu kommer den digitala instrumentbrädan att erbjudas även till 30 företag inom projektet Business Capacity Development, BCD.
“Även om vi jobbar i olika projekt är det viktigt att koppla ihop dem och ta vara på erfarenheter och verktyg. Vi ska varken parallelljobba eller låta saker falla mellan stolarna. Med alla projekt sammantaget kan vi tillsammans gå väldigt långt.” Säger Petter Norén.
För företag: Läs mer om Swedish Lapland Analytic Digital Display och hur du kan vara med här.
- Text: Swedish Lapland Visitors Board
- Foto: Swedish Lapland Visitors Board
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riks...
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Det internationella intresset och engagemanget för hållbar turism är stort. Det märks på det överväldigande intre...
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Den 12 april avslutades Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson...
-
-
Gästbloggare
-