-
Digital instrumentbräda hjälper företag att styra sin verksamhet
Det första steget mot att lyckas på den digitala marknaden är att förstå sin egen verksamhet på nätet. Därför erbjuder Swedish Lapland Visitors Board företag en möjlighet att på ett enkelt sätt se all nödvändig statistik – en skräddarsydd instrumentbräda.
“Det fungerar ungefär som instrumentbrädan i en bil. Du behöver inte veta exakt allt om hur en bil fungerar för att köra den. Du behöver däremot ha koll på några viktiga funktioner. I vår digitala instrumentbräda får företagen en skräddarsydd lösning för att få koll på precis vad de behöver veta för att styra sin verksamhet i den digitala världen.” Säger Petter Norén, Digital Marketing Manager.
Behöver inte gissa sig till vad som fungerar
Via Google Analytics kan företag analysera aktiviteten på hemsida och i säljkanaler. Men programmet är omfattande och kan vara svårt att använda. Många missar därför vilken statistik som är relevant, eller väljer bort analysen helt.
Den digitala instrumentbrädan, Swedish Lapland Analytic Digital Display, tar fram exakt de data ett specifikt företag behöver och gör det enkelt att använda den.
“Tack vare ett anpassat analysverktyg kan företag fatta informerade beslut om kommunikation och försäljning. De behöver inte gissa sig till vad som fungerar.” Säger Petter Norén.
”Nu vet vi vad vi vill mäta”
Swedish Lapland Analytic Digital Display utvecklades i samband med projektet Smart Digital Business (SDB). I SDB får en verksamhet hjälp med sin digitala utveckling på ett djupgående och mer omfattande plan, där instrumentbrädan är en del.
“Det har hjälpt företag att få upp ögonen för vad som egentligen händer i deras digitala affär.” Säger Petter Norén.
En av de företagare som nu har en egen instrumentbräda är Per Jobs, VD för FishYourDream och Björk Experience.
“Den möjliggör att väldigt snabbt få all väsentlig data, det som förut krävde ganska mycket kunskap och tid. Nu vet vi vad vi vill mäta och får det presenterat på ett sätt som går snabbt att ta till sig. Det ger oss en riktning för vilket håll vi ska gå med vår marknadsföring och hur vi ska utveckla vår kommunikation.” Säger Per Jobs.
Erbjudas till fler företag inom BCD
Smart Digital Business pågår fortfarande. Men nu kommer den digitala instrumentbrädan att erbjudas även till 30 företag inom projektet Business Capacity Development, BCD.
“Även om vi jobbar i olika projekt är det viktigt att koppla ihop dem och ta vara på erfarenheter och verktyg. Vi ska varken parallelljobba eller låta saker falla mellan stolarna. Med alla projekt sammantaget kan vi tillsammans gå väldigt långt.” Säger Petter Norén.
För företag: Läs mer om Swedish Lapland Analytic Digital Display och hur du kan vara med här.
- Text: Swedish Lapland Visitors Board
- Foto: Swedish Lapland Visitors Board
-
Maryhill Estate – ny internationell destination och hotellupplevelse
Den 18 november öppnade Maryhill Estate efter flera års renovering. Det består av två unika delar – Hill House och Sugar Club.
-
Mötes- och evenemangsambassadörer i Jönköping hyllas för sina insatser
Den 20 november uppmärksammade Destination Jönköping lokala ambassadörer som under året gjort insatser för att stärka destinationen.
-
Nio finalister i 2024 års upplaga av Circular Gastronomy Challenge
Efter en mängd inspirerande och hållbara idéer har juryn vaskat fram nio finalister till Circular Gastronomy Challenge 2024.
-
PRAO: En möjlig väg till inkludering och mångfald i högstadieåldern
Hotellbranschen har länge varit en arbetsmotor för unga. Hotellet Haymarket by Scandic i Stockholm erbjuder ett eget PRAO-program.
-
Vildmarkskällan – nyrenoverat spa med infinitypool på Vildmarkshotellet
Inför sitt 60-årsjubileum tar Kolmården nästa steg med lanseringen av Vildmarkskällan – ett spa på Vildmarkshotellet med infinitypool.
-
Idre Fjäll och Idre Sameby i ett unikt samarbete
Idre Fjäll och Idre Sameby inleder ett unikt och långsiktigt samarbete för att stärka destinationen och den samiska kulturen.
-
Vinteranläggningarnas nyheter 2024 – Branäsgruppen
Sveriges fjällanläggningar förbereder sig inför en vinter med nyheter. Här ser ni vad Branäsgruppen planerar för Branäs och Kungsberget.
-
Sveriges Bussföretag – hur påverkas besöksnäringen av miljözoner?
Stockholm kommer att införa miljözon klass 3 från nyår. Dock saknas analys av hur bussturist- och beställningstrafiken påverkas.
-
Historiska smaker och event på The Viking Museum och Restaurang Eld
The Viking Museum restaurang Eld nyöppnade 2023. Det finns möjlighet att boka den och museet erbjuder även guidade turer samt aktiviteter.
-
Mews förvärvar Atomize – fortsätter bana väg för hotell att maximera intäkter
Mews, den ledande SaaS-aktören inom hospitality tech tillkännagav den 21 november förvärvet av Atomize, ett molnbaserat RMS.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Programmet BESÖK utbildar turistentreprenörer i Bohuslän
Denna vecka når vi en milstolpe i det framgångsrika utbildningsprogrammet BESÖK, när tredje kull...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 47 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest i kategorierna Destination, Evenemang s...
-
Idredagen samlade näringsliv och offentlig sektor
Norra Dalarna kommer att växa rejält som destination de närmaste åren och för att kunna göra det möjligt ...
-
Kenneth Gustavsson utses till ny vd för Gotland Alandia Cruises
Kenneth Gustavsson blir ny vd för Gotland Alandia Cruises som driver kryssningsfartyget Birka Gotland. Fa...
-
-
Gästbloggare
-