-
Digitalisering och trygghet fokus på ITB Berlin 2017
Den stora resemässan ITB i Berlin är över för i år. På ITB, den 8 till 12 mars, möttes 10.000 utställare från nästan alla världens länder med reseköpare. Förra året gjordes affärer för 7 miljarder EUR under mässan, i år väntas siffran bli ännu högre, uppger man från arrangörens håll.
I fokus var trygghet, digitalisering och artificiell intelligens (AI).
Visit Stockholm satsar på trygghet och säkerhet
På Visit Stockholm håller man på att ta fram en planering för projekt inom trygghet och säkerhet. Man har träffat andra besöksnäringschefer i Europa och i New York för att ta del av både kunskap och erfarenhet.När det gäller digitalisering har Visit Stockholm tillsammans med andra aktörer inom besöksnäringen startat ett projekt som har till syfte att förbättra besökarens digitala upplevelse av Stockholm. Projektet är i startgroparna och kommer att pågå i två år.
Forskarna är viktiga när det gäller artificiell intelligens. Utan de kommer inte besöksnäringen att lyckas med sin utveckling anser Visit Stockholm.
Swedish Lapland lanserade livsstilsmagasin på tyska
Under ITB Berlin lanserade Swedish Lapland sitt första livsstilsmagasin på tyska.Anna Andersson, som är ansvarig för tysktalande marknad för Swedish Lapland Visitors Board, berättar om intresset som magasinet och Swedish Lapland skapar:
”- I går blev jag intervjuad om magasinet av Clemens Glade för mässans egen tv-kanal. De researrangörer jag träffar här är alla imponerade. En turoperatör jag träffade beställde magasinet för att skicka ut till alla sina kunder som bokat resor till Sverige. Man tycker att vi har skapat ett magasin som inspirerar och väcker intresse”.
I magasinet samsas berättelser från Sorsele till Riksgränsen, från världsarvet Gammelstad till världsarvet Laponia, från adrenalinstinna äventyr till mathantverk – från Swedish Laplands alla årstider. Magasinet kommer att skickas hem till 5.000 NORR-prenumeranter (en tysk livsstilstidning som är nischad på Skandinavien), vara tillgängligt på resebyråer och sportaffärer i Tyskland. Magasinet skapas i samarbete mellan lokala och regionala kommunikatörer i syfte att marknadsföra destinationen Swedish Lapland och dess små och medelstora besöksnäringsföretag.
Med sig på mässan hade Anna också lokala destinationer och företag.
”- Många första kontakter mellan researrangörer och företagare i Swedish Lapland etableras genom bokade möten under ITB. Genom samverkan gör vi det möjligt för fler företag att delta, och de som inte själva kan vara här får draghjälp av oss på plats”, avslutar Anna.
Deltagandet på mässan och arbetet med magasinet The Arctic Lifestyle Magazine är en del av projektet Destination Capacity Building in Swedish Lapland.
Källa: Visit Stockholm, Swedish Lapland
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Swedish Lapland
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
En stor grupp politiker och representanter för näringslivet i Värmland kräver stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland i en debattartikel
-
Stena Line köper Wasaline – säkerställer trafiken mellan Vasa och Umeå
Stena Line flyttar fram sina positioner i Östersjön genom att förvärva Wasaline och ta över driften av färjelinjen mellan Vasa och Umeå.
-
Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland
Ett viktigt beslut för Gotlands framtid
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
Slutar efter åtta år men sitter kvar på posten fram till sommaren 2026
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Bussförarbristen riskerar att förvärras mer än tidigare befarat. Var tredje förare är idag över 60 år, samtidigt ...
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
Det svenska campinglivet fortsätter att blomstra. Intresset för att upptäcka Sverige är rekordstort, och allt fle...
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
I en intervju i Besöksliv berättar Visitas vd Jonas Siljhammar att han efter åtta år väljer att sluta. Han sitter...
-
-
Gästbloggare
-

