-
Digitalisering och trygghet fokus på ITB Berlin 2017
Den stora resemässan ITB i Berlin är över för i år. På ITB, den 8 till 12 mars, möttes 10.000 utställare från nästan alla världens länder med reseköpare. Förra året gjordes affärer för 7 miljarder EUR under mässan, i år väntas siffran bli ännu högre, uppger man från arrangörens håll.
I fokus var trygghet, digitalisering och artificiell intelligens (AI).
Visit Stockholm satsar på trygghet och säkerhet
På Visit Stockholm håller man på att ta fram en planering för projekt inom trygghet och säkerhet. Man har träffat andra besöksnäringschefer i Europa och i New York för att ta del av både kunskap och erfarenhet.När det gäller digitalisering har Visit Stockholm tillsammans med andra aktörer inom besöksnäringen startat ett projekt som har till syfte att förbättra besökarens digitala upplevelse av Stockholm. Projektet är i startgroparna och kommer att pågå i två år.
Forskarna är viktiga när det gäller artificiell intelligens. Utan de kommer inte besöksnäringen att lyckas med sin utveckling anser Visit Stockholm.
Swedish Lapland lanserade livsstilsmagasin på tyska
Under ITB Berlin lanserade Swedish Lapland sitt första livsstilsmagasin på tyska.Anna Andersson, som är ansvarig för tysktalande marknad för Swedish Lapland Visitors Board, berättar om intresset som magasinet och Swedish Lapland skapar:
”- I går blev jag intervjuad om magasinet av Clemens Glade för mässans egen tv-kanal. De researrangörer jag träffar här är alla imponerade. En turoperatör jag träffade beställde magasinet för att skicka ut till alla sina kunder som bokat resor till Sverige. Man tycker att vi har skapat ett magasin som inspirerar och väcker intresse”.
I magasinet samsas berättelser från Sorsele till Riksgränsen, från världsarvet Gammelstad till världsarvet Laponia, från adrenalinstinna äventyr till mathantverk – från Swedish Laplands alla årstider. Magasinet kommer att skickas hem till 5.000 NORR-prenumeranter (en tysk livsstilstidning som är nischad på Skandinavien), vara tillgängligt på resebyråer och sportaffärer i Tyskland. Magasinet skapas i samarbete mellan lokala och regionala kommunikatörer i syfte att marknadsföra destinationen Swedish Lapland och dess små och medelstora besöksnäringsföretag.
Med sig på mässan hade Anna också lokala destinationer och företag.
”- Många första kontakter mellan researrangörer och företagare i Swedish Lapland etableras genom bokade möten under ITB. Genom samverkan gör vi det möjligt för fler företag att delta, och de som inte själva kan vara här får draghjälp av oss på plats”, avslutar Anna.
Deltagandet på mässan och arbetet med magasinet The Arctic Lifestyle Magazine är en del av projektet Destination Capacity Building in Swedish Lapland.
Källa: Visit Stockholm, Swedish Lapland
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Swedish Lapland
-
Boule-VM 2027 kommer till Göteborg och Scandinavium
Boule-VM kommer att avgöras i Göteborg den 2–5 september 2027. På Scandinavium kommer atleterna att tävla om världsmästartitlarna.
-
Pontus Frithiof at Bro Hof har öppnat – ny gastronomisk destination
Den nya restaurangen Pontus Frithiof at Bro Hof erbjuder en unik matupplevelse. Förstärkt med en ny destination för event.
-
Daftö Resort – sommarjobbande unga kompletteras av pensionärer
För att komplettera ungdomarnas insatser under sommaren söker Daftö Resort pigga seniorer. De vill skapa en inkluderande arbetsplats.
-
Skaraborg som konstdestination – 5 stora nyheter i sommar
I sommar blomstrar Skaraborg med fem nyskapande konstupplevelser. I form av tre nya besöksmål, en designikon och ett jubileum.
-
Utländska turister spenderar mer i Sverige än exportvärdet för järn och stål
Jämförs Sveriges exportsiffror för 2024 syns det att exportvärdet för Resor överstiger export av exempelvis järn eller malm.
-
Sporterna under SM-veckan 2025 i Norrköping – dag för dag
Nu släpps idrotternas tävlingsdagar och arenor till SM-veckan den 24–29 juni i Norrköping. Alla är välkomna till folkfesten.
-
Visita – Kent vände hotellmarknaden i mars
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i mars med drygt 3 procent jämfört med samma månad förra året, enligt data från Visita.
-
SkiStar utvecklar ett nytt skidområde i Vemdalen
SkiStar meddelar att utbyggnaden av ett nytt skidområde, Hovde Syd i Vemdalen, har startat. Totalt skapas 11 hektar ny pistyta.
-
Årets höjdpunkt för fjälldestinationer – r360 kundträff på Idre fjäll
r360 Resort Systems AB är leverantör av bokningssystemet r360 för resorts och destinationer i nordiska fjällen
-
Smaka på Västsverige – Lantbruket i Centrum utökar med område
Den 15–16 maj samlas lantbruksbranschen i Lidköping för Lantbruket i Centrum 2025. Årets mässa utökas med ett nytt område.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Visit Sweden – hit vill utländska turister helst resa i Sverige
Statligt ägda marknadsföringsbolaget Visit Swedens senaste, stora målgruppsanalys av potentiella Sverigebesökare ...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Möten och Event, Mus...
-
Hotel Tylösand och SAS i nytt samarbete – lanserar spapaket
Ett av Sveriges mest ikoniska spahotell, Hotel Tylösand, går nu samman med flygbolaget S...
-
Sala 400 år – nominerat till två prestigefyllda priser i Gyllene Hjulet
Den 23 april är det Gyllene Hjulet-gala och Sala 400 år är nominerat i två kategorier: Årets hållbara eve...
-
-
Gästbloggare
-