-
Dyra hotellnätter i Europa lockar utländska besökare
En sammanställning från Countryside Hotels visar att priser på europeiska hotellnätter ökat med 23 procent sedan 2019 medan motsvarande ökning på svenska hotellnätter endast är 10 procent. Hotellkedjan ser också tecken på fler utländska gäster i sommar än tidigare.
”Hälften av alla bokningar i februari gjordes via agenter från utlandet, vilket är en ökning med 43 procent från tidigare år,”. Säger Anna Övergaard, marknadschef på Countryside Hotels. ”Vi ser också tecken på att svenska hushåll fortsätter väljer att semestra i Sverige, inte minst på grund av vår svaga kronkurs.”
Kronkursen gör europanätter 5% dyrare
Siffror från analysföretaget Smith Travel Research visar att:
· Genomsnittligt hotellpris i Europa 2019: 112 Euro (10,59) = 1186 SEK
· Genomsnittligt hotellpris i Europa 2022: 137 Euro (10.63) = 1456 SEK
”Inflationen kommer troligtvis att driva upp genomsnittspriset för Europa i år, men även om vi tar föregående års genomsnittspris och bara lägger till den svagare kronkursen mot Euron så blir de europeiska hotellnätterna fem procent dyrare, och då har vi som sagt inte ens räknat in inflationen,”. Säger Anna Övergaard.
Sverige ligger i lä
En jämförelse med prisutvecklingen på svenska hotellnätter utifrån Tillväxtverkets siffror, visar att:
· Genomsnittligt hotellpris i Sverige 2019: 1048 SEK
· Genomsnittligt hotellpris i Sverige 2022: 1152 SEK
”Det innebär att medan svenska hotellnätter ökat med 10 procent under perioden 2019 till 2022 så har kostnaden för motsvarande europeiska hotellnätter ökat med 23 procent,”. Säger Anna Övergaard. ”Våra medlemshotell har arbetat hårt för att hantera förändrade omständigheter som följt av både pandemi och konflikter i närområdet och därför står vi nu väl rustade att välkomna både utländska och svenska besökare som fått se sina plånböcker krympa under året.”
Läs mer om Countryside Hotels på Turismnytt här
- Text: Countryside Hotels
- Foto: Countryside Hotels
-
Visita – Anna Barkevall är Årets kvinna i besöksnäringen
Priset Årets kvinna i besöksnäringen tilldelas Anna Barkevall, VD för Böda Sand. Hon har satt Öland och camping på kartan för sommarsverige.
-
Svensk Handel – tondövt att hasta fram beslut om miljözon
Implementering av miljözon i Stockholm sker utan att nödvändig infrastruktur finns och utan tid för omställning enligt Svensk Handel.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 19 -24
Mest om Destination, Evenemang, Hållbarhet samt Konstateranden, beslut och rapporter
-
Stockholm Business Region – kongressåret och kryssningssäsongen
Kongress-sektorn ser bra ut för Stockholm under 2024. Kryssningssäsongen likaså. Totalt är 121 fartyg inbokade.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – april 2024
Hur går det för besöksnäringen? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild baserad på statistik. April såg en ökning av utländska gäster.
-
Idrottsfest i Eskilstuna när svenska olympier kommer till stan
Svenska Olympiska Kommittén har valt Eskilstuna för den sista uppladdningen inför OS i Paris den 26 juli, Precamp 2024.
-
Stockholm måste skjuta upp utvidgningen av miljözon klass 3
Införande av Miljözon klass 3 har klubbats i Stockholm. Nu vill staden öka den. För de som reser med turistbuss innebär det problem.
-
Höga Kusten arrangerar VM i orientering 2029
VM i orientering arrangeras i Örnsköldsvik, Höga Kusten 2029. Det står klart efter Internationella orienteringsförbundet tagit sitt beslut.
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Board nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars och har väckt positiv uppmärksamhet.
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest lockar deltagare och åskådare från hela världen till Malmö. Cabonline är taxisamarbetspartner.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Hållbarhetsinitiativet Care for the Arctic hyllas som outstanding
Swedish Lapland Visitors Boards nya sajt Care for the Arctic – it’s our home lanserades i mars 2024 och har redan...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 18 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Stockholm måste skjuta upp utvidgningen av miljözon klass 3
Under måndagskvällen klubbades ett införande av Miljözon klass 3, med start 31 december 2024, i Stockholm stads k...
-
Cabonline samarbetspartner till Malmö under Eurovision 2024
Eurovision Song Contest 2024 närmar sig och lockar deltagare och åskådare från hela världen till den pulserande s...
-
-
Gästbloggare
-