tisdag 15 juli 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 28 -25
    • Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 3
    • Regeringen föreslår ett förbättrat resegarantisystem
    • Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – juni 2025
  • Platsannonser:
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
    • Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Coronavirus - orsaken till Coronakrisen
    2020-04-26 15:23

    En meningslös, eller åtminstone verkningslös, krönika – Därför får inte branschen stöd

    I dessa tider när tusentals besöksnäringsföretag och andra småföretag är på väg att gå under om de inte redan gjort det kan man inte låta bli att fundera över varför de helt nödvändiga direkta och omedelbara stöden uteblir. Det väcker fler frågor till våra politiker – Varför väntar de med riktat stöd? Men den frågan har jag och många med mig redan lyft och de har bara blivit retoriska, så det får bli fler frågor OM våra politiker istället.

    Vad hände med de fina orden om basnäring?

    Vad hände med näringsminister Ibrahim Baylans fina ord om besöksnäringen som den nya basnäringen? Bara prat!? Vad hände med de fina orden från infrastrukturminister Tomas Eneroth om att Sverige ska bli det första fossilfria välfärdslandet? Vad hände med ”Sverige – en permanent världsutställning”? Istället blir det ett museum över hur man klarar sig mer helskinnad (som nation) ur en pandemi, men fattiga som kyrkråttor med spillror av fina företag i montrarna och kraschade flygbolag på museigården.

    Jag kan inte riktigt släppa att framför allt finansminister Magdalena Andersson, ministerkollegan Per Bolund och de andra som tar fram stöden till företagen har så liten koll på hur det fungerar ute i företagen och hur situationen är ute i företagarsverige. 500 miljarder i lån som lösning på företagens problem är en snygg summa men knappt något av det utnyttjas för man får inte låna. Det man måste ha är reda pengar nu.

    Ingen ersättning på försäkringen eller a-kassan

    En jämförelse – Jag antar att Magdalena Andersson har en hemförsäkring och om hon (gud förbjude) drabbades av en brand i sitt hem, vad skulle hon då säga om försäkringsbolaget som hon betalat en rejäl premie till varje år sa att ”Du får ingen ersättning från oss men du får låna pengar till nya kläder, hotellboende och nya inventarier, med lite rabatt på räntan”? Eller om Per Bolund blev av med jobbet (utan fallskärmen) och fick vända sig till a-kassan och de säger att ”Nej du får ingen ersättning, men du får låna till mat och hyra och betala tillbaka när du får ett jobb”.  Det är precis så det är för alla som tappat större delen av sina intäkter men ändå har utgifter att betala. Många gråter och är förtvivlade därute, själv är jag mest arg!

    Finns det en dold agenda?

    Kan det vara så att det finns det en dold agenda? Kan socialdemokraterna ha något att vinna på att göra såhär? Tror de att det är lättare att plocka politiska poäng efter krisen?

    Nu ser det ut som de (i så fall med all rätt) kommer att kunna få ”cred” för att de hanterade pandemin och smittspridningen bättre än ledningarna i de flesta av världens övriga länder, men vad gjorde de för att minimera effekterna på samhället? De ekonomiska, sociala och mänskliga. Effekterna av att de lämnade tusentals företag att dö, enbart på grund av något företagen inte kunnat varken förutse eller påverka.

    Boostad Sverigebild – till vilken nytta?

    Om vi lyckas hantera pandemin och smittspridningen så bra som det ser ut i skrivande stund jämfört med de flesta andra länder kommer Sverige att hyllas världen över. Sverigebilden kommer att få en boost som vi inte sett sedan socialdemokraternas storhetstid på 50- och 60-talen. Det kommer också betyda att väldigt många kommer att vilja komma hit och se landet alla pratar om. Men vad kommer de att säga när de får höra att det svenska mat- och restaurangundret dog med Coronakrisen? Var ska de bo när de flesta hotellen inte överlevde de där första två månaderna av krisen när alla bokade av men regeringen inte gav dem stöd så att de kunde övervintra? Var ska de hålla konferensen? Vem ska visa dem allt det fina vi har när guiderna har fått börja jobba i den kommunala hemtjänsten?

    De pratar om att spara pengar till omstart javisst, men omstart med vad? Om det inte finns företag kvar som kan utgöra motorn i omstarten, så kommer man ju varken framåt eller uppåt. Och VEM vill starta ett nytt företag när de har sett hur företagare blev behandlade under Coronakrisen?

    Politikerförakt eller politikerhyllningar?

    Om det är så att det finns politiska baktankar måste nog partistrategerna kliva ned i verkligheten så att de ser att väljarna kommer att döma dem hårt. Postcorona kommer att spä på politikerföraktet när folket inser att man offrade tusentals företag (inte bara företagare) och gjorde hundratusentals arbetslösa i onödan. En arbetslös kock, hotellreceptionist eller busschaufför som förlorade jobbet på grund av det röstar nog aldrig på socialdemokraterna hur landsfaderlig än Stefan Löfvén lyckades vara när COVID-19 härjade som värst.

    Själv hade jag uppfattat socialdemokraterna som ett parti som förstod sig på, och insåg värdet av att satsa på, besöksnäringen men så var det uppenbarligen inte. De tror kanske inte att besöksnäringsföretagare tillhör deras väljargrupper, men det gjorde de nog och om inte annat många av deras anställda.

    Om man vill fjäska för potentiella väljare är receptet att rädda jobben på hotell, konferensanläggningar och restauranger (och alla andra i grunden sunda företag som är på väg att gå under).

    Miljöpartiet som blev ”livsmiljöpartiet”, eller?

    Det finns också många som har en känsla av att det kan vara miljöpartiet som bromsar. Framför allt när det gäller stöd till flyget, men vad har miljöpartiet att vinna på att stoppa stöd till flyget?

    När ska klimataktivister och politiker som utger sig för att vara ”gröna” inse att det går att få tusenfalt större effekt på klimatet genom en livskraftig flygbransch och framför allt flyg(innovations-)industri, än genom att det lilla landet i norr slutar flyga och låter landsbygden självdö?

    Tänk om miljöpartiet kunde bli ”livsmiljöpartiet” – partiet som värnar om en bra och hållbar livsmiljö. = ha jobb, ha ren luft, kunna leva i hela landet (även i landsorten), ha rena hav, kunna resa till hela Sverige, kunna vara hemma hos barnen istället för på ett nattåg, kunna leva ett bra liv helt enkelt. Det är för övrigt något som sannolikt kommer att vara stor önskan hos många när det här är över – ett bra normalt liv där vi kan träffa och umgås med släkt och vänner, både nära och fjärran.

    Valet 2022

    I valkampanjen 2022 får ni gärna ställa frågan till socialdemokratiska och miljöpartistiska rikspolitiker om det var de som räddade er favoritrestaurang, camping, nöjespark eller herrgården där ni hade bokat ett weekendpaket så att ni kunde åka dit efter pandemin istället. Fråga om det var de som beslutade om stödet som räddade flygbolaget som flyger till Halmstad där dottern bor eller till Skellefteå där farmor bor.

    Nu håller vi tummarna för att den kommande veckan bjuder på en våg av stöd som räddar våra hårt kämpande besöksnäringsföretag och ger oss tillbaka tilltron till politiken och ger nämnda partier stora framgångar i nästa val. 😉

    • Text: Jakob Norrby
    • Foto: Photo by CDC on Unsplash
    Tweet
  • Camping 2025 - besöksnäring
    2025-07-14 04:55

    Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 28 -25

    Mest om Destination, Boende, Evenemang och Konstateranden/beslut/rapporter

  • Almedalen 2025 - Norwegian och St1
    2025-07-14 00:56

    Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 3

    Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna, här del 3

  • Logga för Regeringen.
    2025-07-13 22:23

    Regeringen föreslår ett förbättrat resegarantisystem

    Ökad trygghet för resenärer och förenkling för branschens aktörer. Regeringen föreslår en reform av dagens resegarantisystem.

  • EVS38, en global konferens om eldrivna fordon, lockade 3900 deltagare i Göteborg under juni.
    2025-07-13 22:18

    Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – juni 2025

    Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen i destinationen. Juni var en händelserik månad.

  • Regeringen meddelar att Statens försvarshistoriska museer och Statens maritima och transporthistoriska museer ska förberedas för att slås ihop.
    2025-07-13 22:12

    Regeringen föreslår sammanslagning av museiorganisationer

    Regeringen förbereder Statens maritima och transporthistoriska museer och Statens försvarshistoriska museers för en sammanslagning.

  • Flygtaxi, en del av Cabonline, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
    2025-07-11 01:52

    Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer

    Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.

  • I dagsläget är det SJ som kör nattågstrafiken. Enligt Trafikverket och Swedish Lapland Visitors Board är det ingen som i nuläget är bestämd att ta över efter december 2026.
    2025-07-11 01:47

    Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar

    I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.

  • Visita logga.
    2025-07-11 01:40

    Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni

    Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.

  • Äntligen är sommaren här och ute hos Höga Kusten besöksmål råder det stor aktivitet.
    2025-07-11 01:32

    Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar

    Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.

  • Till vänster Åsa Stanaway, näringslivsutvecklare, till höger Jessica Nilsson, näringslivskoordinator. De visar upp två Sala-cyklar.
    2025-07-11 01:28

    Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer

    Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.

  • Veckans profil

    Madelaine Pettersson, Spritmuseum

    Madelaine Pettersson

    Spritmuseums kommersiella chef

    Om produktutveckling och att skapa ett levande museum

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 26 juni

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Vill du locka fler svenska gäster i sommar? 5 konkreta tips!

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Järvsö Sustainable Tourism Summit 27-29 augusti
      2025-08-27
      • Järvsö
      • jarvsosummit.com/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Kulturarvsdagen, 12–14 september
      2025-09-12
      • Hela Sverige
      • kulturarvsdagen-2025-kulturarv-och-bebyggelse-en-hyllning-till-vart-byggda-arv-56602
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Besöksnäringen på agendan (SKR) – Save the date
      2025-12-03
      • Stockholm
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-07-07 05:48

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...

    • 2025-07-07 05:05

      Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2

      Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...

    • 2025-07-07 00:49

      Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer

      Nu krokar Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board arm för at...

    • 2025-07-11 01:47

      Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar

      Vid aktuell upphandling av tågbolag som ska köra nattågen mellan Stockholm och Narvik från december 2026 fick Tra...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet