-
En stark framtidstro hos Hotell Savoy i Luleå
När pandemin slog till valde Hotell Savoy i Luleå att satsa sig ur krisen. Nu är man redo att möta framtiden med nyrenoverad restaurang, lobby och spa.
Hotellet har även förnyat sitt konferenserbjudande och utvecklat sitt värdskap.
Har uppgraderat tekniken och tillgängligheten
I april 2020 inledde Hotell Savoy planeringen av en större upprustning och lagom till årets sommarsäsong möttes hotellets besökare av en renoverad lobby, restaurang och spa. Totalt handlar det om en investering på cirka 12 miljoner kronor.
“Vi har gjort en ny planlösning, renoverat alla ytskikt och bytt inredning. Restaurangen har bland annat fått ett större chambre séparée för sällskap som vill sitta avskilt. Vi har också installerat ett nytt ljudsystem som ger bättre akustik och bytt till smart belysning som kan styras efter behov och årstid. Tanken är att restaurangen och lobbybaren ska bli naturliga samlingspunkter under stora delar av dygnet. Dessutom har vi ökat hastigheten och tillgängligheten på hotellets nätverk och uppgraderat tekniken i samtliga konferensrum för att underlätta distansmöten. Hotellrummen har fått ett nytt smart-TV-system där gästerna själva kan streama det som de vill se och på större skärmar än tidigare.” Säger Gunnar Tåhlin, VD på fastighetsbolaget Galären som äger Hotell Savoy.
Varför väljer ni att satsa trots osäkerheten i pandemitider?
“Vi tror jättemycket på besöksnäringen i Luleå. Före pandemin ökade antalet privatresenärer under flera år och de ställer högre krav än tidigare, idag vill många bo på ett modernt hotell med bra restaurang och spa. Samtidigt bidrar alla pågående och planerade investeringar i regionen till att affärsresandet sannolikt ökar framöver.” Säger Gunnar Tåhlin. “Vi har haft en kraftigt ökad beläggning i restaurangen de senaste veckorna och tror på en fortsatt ökning i takt med att pandemin avtar. Vi har även halverat påslagen på mat och dryck för att fler ska ha råd att gå ut och äta på vardagar.”
Morgondagens möten
Linda Lundholm som är säljare på Hotell Savoy beskriver det som hotellet med det stora hjärtat mitt i stadens puls. Här ska gästerna känna sig både väntade och välkomna.
Konferenstekniken har uppgraderats för att matcha den nya typen av möten. Det digitala kombineras med det fysiska mötet och stor vikt läggs vid att göra det enkelt för kunden.
Vilken typ av konferensanläggning är Hotell Savoy?
“Vi har gjort ett strategiskt val att fokusera på små och medelstora mötesgrupper på upp till 80 personer. Det är för att hela logistikkedjan från mat till möte ska fungera. Avancerad teknik i möteslokalerna är viktigt men ännu viktigare är vår förmåga att göra en ordentlig behovsanalys tillsammans med kunden och vara en professionell rådgivare genom hela processen.” Säger Linda Lundholm. “Vi försöker tänka bortom den traditionella konferensen och istället fokusera på vad vi kan addera till mötet genom de event som utgör en del av hotellets helhetserbjudande.” Säger Linda Lundholm.
Investerar i personalen
Parallellt med renoveringen har Hotell Savoy investerat i sin personal. Ett nytt köksteam är på plats och under det senaste året har flera nya nyckelpersoner rekryterats.
Bemötandet genomsyrar hela utvecklingsidén och därför har Hotell Savoy gett alla medarbetare möjlighet att genomgå en värdskapsutbildning.
Vad betyder värdskapet hos er?
“Vi vill att alla gäster ska känna sig sedda och att personalen även är medveten om våra övriga besökare, till exempel brevbäraren och sophämtaren. Det handlar också om hur vi uppträder mot varandra och att vi hjälps åt. Det är jätteviktigt att vi arbetar kontinuerligt med värdskapet och att det sprids i hela verksamheten.” Säger Linda Lundholm.
Helhetsomtaget som påbörjades för över ett år sedan har kommit en god bit på vägen. Hotellet planerar även en större utbyggnad.
“Hotell Savoy har en otrolig potential och vi är på väg att realisera den nu.” Säger Helen Sundqvist, hotelldirektör.
Signaler från marknaden
Luleå Business Regions Convention Bureau har löpande dialog med organisationer, föreningar samt mötesdestinationer. Möten sägs i närtid bli mindre men öka i frekvens. Distansupplevelser och virtuellt deltagande är andra delar som spås bli alltmer integrerat i möten framöver.
Även om den perioden vi lever i sätter sina spår så sänder marknaden signaler om att en stor del av de fysiska mötena med all sannolikhet kommer att återkomma, även större möten. Mervärden av att dela det fysiska rummet kan inte riktig ersättas fullt ut av en skärm och headset.
“Möten är en gemensamt skapad upplevelse som handlar om mer än informationsdelning. Det är verkligen glädjande att se aktörer som trots denna utmanande tid väljer att satsa framåt och utveckla sitt erbjudande och sin personal för att anpassa sig till marknaden, det stärker hela destinationens attraktionskraft.” Säger Mattias Mannberg, affärsutvecklare för möten på Luleå Business Region.
- Text: Luleå Business Region
- Foto: Luleå Business Region/Hotell Savoy
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riksdagen.
-
Sala firar 400 år – födelsedagen bjuder på fika och kungligheter
Den 15 april 2024 är det 400 år sedan Sala fick stadsprivilegier av Gustav II Adolf. Födelsedagen bjuder in till ett maxat kalas.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Visita – färre sålda hotellrum under mars
Under veckorna i mars minskade antalet sålda hotellrum med 5 procent i jämförelse med samma period 2023. Detta en...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
-
Gästbloggare
-