-
En stark juli i Höga Kusten med fortsatt goda siffror
Fortsatt höga siffror i juli – trots att det svenska vädret varit ostadigt och omvärlden är orolig går det bra för Höga Kusten. Det visar de preliminära gästnattssiffrorna från SCB.
”Det är mycket roligt att se att Höga Kusten fortsätter att vara ett intressant och lockande besöksmål för besökarna. Juli månad visar på en 2-procentig ökning från ifjol, samtidigt som Sverige som land har backat 3,5 procentenheter.” Säger Mia Karlsson, VD på Höga Kusten Destinationsutveckling. ”Som många säkert minns var juni riktigt fin och våra besöksmål fick en bra start på sommarsäsongen. Juli bjöd på mer ostadigt väder och för de verksamheter som är beroende av bra väder blev det tuffare. Aktiviteter och besöksmål som inte är lika väderberonde har haft otroligt många besökare. Det verkar som man i än högre grad har unnat sig att äta ute på våra lokala restauranger.”
En evenemangssommar med ökande utländska besökare
Höga Kusten som evenemangsdestination har utvecklats och sommaren 2023 har destinationen kunnat bjuda på ett bra kulturellt utbud. Välfyllda konserter på Naturscen Skuleberget, premiär för Ådalens Litteraturfestival och Ronja Rövardotter på Västernorrlands museum är några exempel på uppskattade evenemang. Även den 27:e upplagen av Urkult blev en succé.
Kombinationen av ett ökat intresse för Höga Kusten och en svag svensk krona gör att de utländska besökarna har ökat.
”De preliminära siffrorna visar att vi har ökat med 14 procent gentemot juli 2019 och 20 procent mot juli 2022. Nu väntar vi på statistiken för augusti, den sista sommarmånaden, för att kunna summera. De utländska gästerna har kommit redan i början av sommaren och augusti brukar vara stark bland utländska besökare. Vi närmar oss att var femte gäst på våra kommersiella boendeanläggningar är en internationell gäst, (23,8 % juli 2023).” Säger Andreas Olsson, Exportsäljare på Höga Kusten Destinationsutveckling.
Hösten, Eldveckan och bra konferensmöjligheter
Nu laddar många av Höga Kustens företagare och destinationsbolaget inför hösten. Vecka 44 bjuder destinationen in till Eldveckan där en rad spännande aktiviteter med koppling till eld utlovas.
”Hösten är en fantastisk tid i Höga Kusten med sprakande färger och klar luft. Många av våra anläggningar har också öppet längre in på hösten och det är roligt att se att fler besökare hittar till oss under den perioden. En grupp som vi jobbar aktivt med är konferensgäster där allt fler uppskattar bra konferensmöjligheter i kombination med upplevelser i vår storslagna natur. Detta som ett led i att bjuda in till Höga Kusten – under årets alla årstider.” Avslutar Mia Karlsson.
Preliminära gästnätter enligt SCB t.o.m. juli 2023:
◆ 2023: Totalt januari – juli: 425 620 varav 63 554 utländska gäster.
◆ 2019: Totalt januari – juli: 393 452 varav 54 875 utländska gäster.2022 är Höga Kustens all time high år vad gäller gästnätter. Med det totala antalet på 687 683.
Läs mer om Höga Kusten på Turismnytt här.
- Text: Höga Kusten Destinationsutveckling
- Foto: Höga Kusten Destinationsutveckling
-
Ny Hotellpodd för dom som bor, arbetar på eller bara älskar hotell
I en ny Hotellpodd diskuterar Hans Kanold och Jonatan Kruse tillsammans med gäster hotellindustrins olika sidor och aspekter.
-
HRF – Camping får ett intressenätverk i Riksdagen
Riksdagen får ett nytt intressenätverk. Det är campingnäringen anfört av Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund som bildat det.
-
Strawberry öppnar nytt hotell vid besöksmålet Liseberg
Med Balder, vattenvärlden Oceana och Ullevi som närmaste grannar öppnar Strawberry 2026 sitt femtonde hotell i Göteborg.
-
Placebranders Day arrangeras i Jönköping 2024
Den 5 september 2024 möts de som jobbar med platsutveckling i Jönköping. Placebranders Day samlar besökare från hela Sverige.
-
Träffa din nya outtröttliga och kreativa kollega – ChatGPT
Turismnytts nya bloggare Bianca lär dig hur du kan använda AI-verktyget ChatGPT till alltifrån enkel textproduktion till att skapa nya attraktiva paketupplevelser och mycket mer.
-
Taktikon – framtiden för lojalitet i hotellbranschen är personlig
Här utforskar Taktikon framtidens syn på lojalitet i hotellbranschen. Samt hur teknologi kan vara nyckeln till att skapa och behålla gäster.
-
Västerbottens besöksnäring – föregångare i hållbar omställning
Sedan flera år tillbaka finns det ett samlat initiativ för hållbar turism och besöksnäring i Västerbotten - metoden Västerbotten Experience.
-
Marcus Ståhl – så kommunicerar ni ert hållbarhetsarbete
Grundaren av Fjällbyrån går igenom hur företag kan förbättra kommunikationen angående sitt hållbarhetsarbete.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 -23
Mest om Destination, Evenemang, Museer, Hållbarhet samt Utmärkelser och initiativ
-
Accessibility Business lanserar databas med tillgänglighetsinformation
Databasen från Accessibility Business täcker turistattraktionerna i de nordiska huvudstäderna. Med länkar till tillgänglighetsinformation.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Helsingborg delar andraplatsen när Dublin vinner European Capital of Smart Tourism 2024
Helsingborg var en av sex städer i final i Bryssel. Utmärkelsen ges till den stad som visar på e...
-
Upplev sagolika och vintriga julmarknader runt om i Sverige
Att gå på julmarknader och handla när snöflingorna virvlar och musiken sprider god stämning hör vintern till. I d...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 48 -23
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan med mest under Destination, Evenemang, Musee...
-
Träffa din nya outtröttliga och kreativa kollega – ChatGPT
Är du en dynamisk besöksnäringsföretagare som kämpar med att få tiden att räcka till? Då är ChatGPT en riktig gam...
-
-
Gästbloggare
-