-
ESS Groups 11:e destination blir unika Örenäs Slott
ESS Group startades 2007 med förvärvet av Ystad Saltsjöbad. Sedan dess har de vuxit snabbt. De sista åren med nya Ellery Beach House på Lidingö, Fyri Resort i Hemsedal, Marienlyst i Helsingör, Steam Hotel i Västerås, MJ’s i Malmö och kommande 28 vånings-Vegas-skrapan JIMMY’Z i Göteborg.
Nu kan bolaget stolt presentera nästa resort och detta blir en ny sorts upplevelse i ESS portfölj. Örenäs Slott utanför Landskrona med vacker utsikt över Öresund och Ven.
Örenäs Slott har varit en dröm att få förvärva
ESS Group ser inte sig som en traditionell hotell operatör. Deras fokus ligger på att skapa upplevelser i varma ombonade miljöer som de själva älskar att vara på.
”Örenäs slott har alltid varit en dröm för oss. Om sanningen skall fram så har vi försökt förvärva detta i omgångar i nästan 10 år. Som vanligt så handlar det ofta om timing och nu var nuvarande ägare LO redo att låta oss ta över stafettpinnen vilket vi är oerhört stolta över att få göra. Det har varit ett oerhört tufft år för oss och för hela vår branch så att efter allt detta ha möjligheten att våga blicka framåt och satsa, ja det känns fantastiskt roligt för hela vår grupp. Våra medarbetare har kämpat så galet hårt och gjort det så bra. Att nu kunna visa för dem att vi står starka och att deras arbete har möjliggjort att vi kan fortsätta att utvecklas som grupp med en ny destination, känns väldigt bra.” Berättar Jonas Stenberg, VD för ESS Group.
Slottet har ett unikt och vackert läge nära havet
Örenäs Slott har ett unikt läge med sin direkta närhet till havet men placerad i en vacker klassisk slottsträdgård. Slottet är ett barockslott och uppfördes 1914 av ”Sockerkungen” Carl Tranchell.
Idag finns det 115 rum, pooler, bastu, gym, festanläggning, möteslokaler för 400 personer, restauranger och barer. Naturen och den otroliga trädgården på närmare 7 hektar gör Örenös slott och platsen runt omkring till en riktig upplevelseresort.
Det kommer att finnas möjligheter till exempelvis slottskonserter och andra evenemang för den privata gästen såväl som den som letar nya mötesupplevelser för sitt företag.
Bolagets affärsmodell har fungerat under pandemin
ESS Group ser mycket fram emot att få bygga vidare på historien men också att tillföra nya idéer till det vackra slottet. De ser även fram emot att arbeta med teamet på Örenäs Slott för att skapa en så bra upplevelseort som möjligt.
Under pandemin har det visat sig att bolagets affärsmodell kring bland annat upplevelser, aktivering och värderingar har fungerat bra.
”Tiden har visat att vår affärsmodell med två starka affärsben, privat- samt affärs/konferensgäster har fungerat bra även under pandemin, vilket vi är ödmjukt tacksamma för. Vi kommer att fortsätta att fokusera på upplevelserna på plats. Resorts och destinationsutveckling i kombination med innovation, berättande och närhet till gäster och partners. Att i den stunden nu få välkomna ett slott in i vår familj är jag mycket stolt över.” Avslutar Jonas Stenberg.
ESS Group övertar formellt Örenäs Slott den 1 oktober.
- Text: ESS Group & Isa Mörk
- Foto: ESS group
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 28 -25
Mest om Destination, Boende, Evenemang och Konstateranden/beslut/rapporter
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 3
Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna, här del 3
-
Regeringen föreslår ett förbättrat resegarantisystem
Ökad trygghet för resenärer och förenkling för branschens aktörer. Regeringen föreslår en reform av dagens resegarantisystem.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – juni 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen i destinationen. Juni var en händelserik månad.
-
Regeringen föreslår sammanslagning av museiorganisationer
Regeringen förbereder Statens maritima och transporthistoriska museer och Statens försvarshistoriska museers för en sammanslagning.
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
Vid aktuell upphandling av tågbolag som ska köra nattågen mellan Stockholm och Narvik från december 2026 fick Tra...
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Nu krokar Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board arm för at...
-
-
Gästbloggare
-