I juli 2015 startades Sundsvall Convention Bureau med syftet att öka antal möten och konferenser till Sundsvall. Men hur har det första året gått?

Man har skapat en arbetsstrategi och skapat samarbeten och kontakter inom besöksnäringen.

Det visar sig att sedan årsskiftet 2015/2016 har de lyckats locka tio möten och kongresser till Sundsvall. Enligt branschorganisationen Swedish Network of Convention Bureaus så genererar varje deltagare 3.500 kronor. Man har enligt den beräkningen skapat intäkter på 25 miljoner kronor i Sundsvall hittills i år.

Just nu arbetar Sundsvall Convention Bureau med 67 potentiella möten och kongresser – vilket skulle innebära ytterligare 180 miljoner kronor i intäkter.

”-Sundsvall har många bra konferensanläggningar men saknar ett konferensarena, gärna nära i hamnen eller nära ett hotell”, säger Ulrica Edström, Resia.

En av de största hotell- och konferensanläggningarna i Sundsvall idag är Hotell Södra Berget. Hotellets VD Patrik Attini är mycket nöjd med att det startats en Convention Bureau i Sundsvall.

”- Vi som enskilda näringsidkare kan omöjligt nå ut till alla potentiella mötesarrangörer, utan det behövs en Convention Bureau som kan se helheten och jobba långsiktigt med att utveckla Sundsvall som mötesplats”, säger Patrik Attini.
”- Vi tycker att Sundsvall är en mycket bra mötesplats och förutom den ekonomiska aspekten, så är det få företeelser som kan stärka ett företags och en stads varumärke så mycket som ett lyckat möte. För att inte tala om det personliga varumärket för den som ”räcker upp handen” och tar på sig värdskapet för ett möte”, säger Kenneth Eriksson, Sundsvall Convention Bureau.

 

Källa: Sundsvalls kommun