-
Ett exempel på en lyckad satsning på möten
I juli 2015 startades Sundsvall Convention Bureau med syftet att öka antal möten och konferenser till Sundsvall. Men hur har det första året gått?
Man har skapat en arbetsstrategi och skapat samarbeten och kontakter inom besöksnäringen.
Det visar sig att sedan årsskiftet 2015/2016 har de lyckats locka tio möten och kongresser till Sundsvall. Enligt branschorganisationen Swedish Network of Convention Bureaus så genererar varje deltagare 3.500 kronor. Man har enligt den beräkningen skapat intäkter på 25 miljoner kronor i Sundsvall hittills i år.
Just nu arbetar Sundsvall Convention Bureau med 67 potentiella möten och kongresser – vilket skulle innebära ytterligare 180 miljoner kronor i intäkter.
”-Sundsvall har många bra konferensanläggningar men saknar ett konferensarena, gärna nära i hamnen eller nära ett hotell”, säger Ulrica Edström, Resia.
En av de största hotell- och konferensanläggningarna i Sundsvall idag är Hotell Södra Berget. Hotellets VD Patrik Attini är mycket nöjd med att det startats en Convention Bureau i Sundsvall.
”- Vi som enskilda näringsidkare kan omöjligt nå ut till alla potentiella mötesarrangörer, utan det behövs en Convention Bureau som kan se helheten och jobba långsiktigt med att utveckla Sundsvall som mötesplats”, säger Patrik Attini.
”- Vi tycker att Sundsvall är en mycket bra mötesplats och förutom den ekonomiska aspekten, så är det få företeelser som kan stärka ett företags och en stads varumärke så mycket som ett lyckat möte. För att inte tala om det personliga varumärket för den som ”räcker upp handen” och tar på sig värdskapet för ett möte”, säger Kenneth Eriksson, Sundsvall Convention Bureau.
Källa: Sundsvalls kommun
- Text: Maria Lindqvist
-
Sporterna under SM-veckan 2025 i Norrköping – dag för dag
Nu släpps idrotternas tävlingsdagar och arenor till SM-veckan den 24–29 juni i Norrköping. Alla är välkomna till folkfesten.
-
Visita – Kent vände hotellmarknaden i mars
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i mars med drygt 3 procent jämfört med samma månad förra året, enligt data från Visita.
-
SkiStar utvecklar ett nytt skidområde i Vemdalen
SkiStar meddelar att utbyggnaden av ett nytt skidområde, Hovde Syd i Vemdalen, har startat. Totalt skapas 11 hektar ny pistyta.
-
Årets höjdpunkt för fjälldestinationer – r360 kundträff på Idre fjäll
r360 Resort Systems AB är leverantör av bokningssystemet r360 för resorts och destinationer i nordiska fjällen
-
Smaka på Västsverige – Lantbruket i Centrum utökar med område
Den 15–16 maj samlas lantbruksbranschen i Lidköping för Lantbruket i Centrum 2025. Årets mässa utökas med ett nytt område.
-
Växjö & Co söker efter en destinationsutvecklare
Växjö brukar kallas för den lilla världsstaden. Nu vill de förbättra platsen för sina besökare. Växjö & Co söker en destinationsutvecklare.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
Mest under Destination, Möten och Event, Museer och Utställningar samt Mat & Dryck
-
Visit Sweden – hit vill utländska turister helst resa i Sverige
Visit Swedens målgruppsanalys av potentiella Sverigebesökare visar vilka delar av landet utländska turister helst vill besöka.
-
Hotel Tylösand och SAS i nytt samarbete – lanserar spapaket
Hotel Tylösand går nu samman med SAS för att lansera "Tylösand Takeoff". Ett komplett spapaket med flyg, transfer och övernattning.
-
Sala 400 år – nominerat till två prestigefyllda priser i Gyllene Hjulet
Sala 400 år är nominerat i två kategorier på Gyllene Hjulet-galan: Årets hållbara eventdestination och Årets lokala evenemang
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Katrineholm söker efter en driven turismansvarig
Katrineholm är den lilla platsen som gör ett stort avtryck. Det ligger drygt en timme från Stockholm, och har ett...
-
Gårdsförsäljning – Stärk synligheten digitalt som dryckesproducent
Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen so...
-
SkiStar – nytt avtal med easyJet skapar fortsatt internationell tillväxt
Lågprisflygbolaget easyJet stärker sin närvaro i Skandinavien och lanserar två nya direktlinjer från Storbritanni...
-
Visita – nytt kollektivavtal för anställda inom svensk besöksnäring
Visita och Hotell- och restaurangfacket har tecknat ett nytt kollektivavtal för anställda inom s...
-
-
Gästbloggare
-