-
Ett rekordår för besöksnäringen i Skellefteå 2022
Enligt preliminära siffror för 2022 från Statistikmyndigheten SCB passerade antalet kommersiella gästnätter i Skellefteå inte bara 400 000 utan även 500 000. Den tidigare rekordnotering på 396 000 gästnätter var från 2019 och nu landar antalet gästnätter på drygt 500 000. Det är en ökning med hela 26 procent.
”Vi vet att Skellefteå är attraktivt, men detta överträffade vår prognos för 2022.” Säger Visit Skellefteås VD, Maria Broman. ”Vi ser en kraftig ökning av såväl svenska som internationella gästnätter.”
Internationella gästnätter ökar i destinationen
Gästnätterna från Sverige ökade med 26 procent, från 270 000 till 340 000, och de internationella med 27 procent, från 126 000 till 160 000, jämfört med 2019. De internationella gästnätterna uppgår nu till 32 procent.
”Det är glädjande att gästnätterna från Norge är tillbaka på samma nivå som före pandemin. Men ökningen av internationella gästnätter är det en rad andra länder som står för. Detta följer den internationalisering som vi just nu ser i Skellefteå.” Säger Maria.
Redan 2021 översteg gästnätterna på hotell för första gången antalet campingnätter och för 2022 visar de preliminära siffrorna att 54 procent av de kommersiella övernattningarna sker på hotell, 43 procent på camping och 3 procent på vandrarhem eller i stugby.
Besöker staden för att ta del av samhällsomvandlingen
Sara Kulturhus och The Wood Hotel har blivit en fyr till Skellefteå och utvecklat destinationen inom kultur, möten, mat och nöjen. Men också som en weekenddestination och som besöksmål för så kallade technical visits.
”Det är glädjande att Skellefteå mer och mer utvecklas till en året runt destination. Det är en hållbar utveckling som gynnar alla. Många besöker oss för att ta del av samhällsomvandlingen och våra hållbarhetssatsningar. Men också för evenemang och andra upplevelser.” Avslutar Maria Broman.
- Text: Visit Skellefteå
- Foto: Visit Skellefteå
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 38 2023
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan lite mindre omfattande än vanligt. Mest är det under Destination och Naturturism. Destination SPRIT-undersökningen visar hur beroen...
-
Jacy’z utmanar Göteborgs nöjesscen: Premiär för egen dinner show
Jacy'z Hotel & Resort i Göteborg producerar i höst en helt egen dinner show med internationella ambitioner - ”Symphony of Illusion”.
-
Naturturismföretagen – långsiktiga effekter av svinpest redan en verklighet
Naturturismföretagen larmar om att svinpesten redan skapar långsiktiga effekter för naturturismföretag och besöksnäringen.
-
SPRIT-undersökningen visar hur beroende en destination är av turism
SPRIT-undersökningen av Jämtland Härjedalen analyserar företagens utveckling inom en destination och deras koppling till besöksnäringen.
-
Så kan du kommunicera hållbarhet – Konkreta tips för turismföretagare
Genom att kommunicera hållbarhet på ett smart sätt kan du locka fler gäster att välja din verksamhet - gäster som gärna spenderar lite extra för att de vill bidra till en god sak. Marcus Eldh tipsar
-
STF – Kebnekaiseprotokollet signerat på klimattoppmöte
Den 12 september signerades Kebnekaiseprotokollet av åtta stora friluftsorganisationer under STF:s Klimattoppmöte Kebnekaise.
-
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 drar igång
Placebrander of the Year premierar insatser inom platsutveckling och platsmarknadsföring. Nu kan du tävla med ditt bidrag.
-
Regeringens budgetförslag för 2024 och kommentarer
Regeringen har presenterat sitt budgetförslag för 2024. Visit Sweden, Visita och Svensk Turism kommenterar på besöksnäringsaspekten.
-
Biluthyrningsföretaget Hertz når rekordomsättning sommaren 2023
Sommaren har varit framgångsrik för Hertz. De noterar en omsättning på 430 miljoner kronor. En ökning med 18% i jämförelse med 2019.
-
Förstudie: Kulturturism är en stor potential för Sverige
Visit Sweden har tillsammans med Tillväxtverket genomfört en förstudie kring utvecklingspotentialen för kulturturism i Sverige.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
En ny besöksnäringsstrategi ska vägleda Värmland
Efter över ett års arbete är Visit Värmland stolta över att presentera Värmlands besöksnäringsstrategi 2023-2030....
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 37 2023
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Mest är det under Konstateranden, Beslut och rapporter samt...
-
Järvsö Sustainable Tourism Summit 2023 – En rapport i två delar – Del 2
Del 2 – Vi fortsätter där vi slutade, förmiddagen på konferensens andra dag på Stenegård Nordiskt samarbete...
-
Upplev Norrköping söker en visionär och resultatinriktad VD
Upplev Norrköping söker en VD som ska ta kommunen och dess upplevelser till nästa nivå. Här har du möjlighet att ...
-
-
Gästbloggare
-