-
Ett rekordår för hemsidan destinationhalmstad.se
När Halmstads destinationsbolag lanserade sin nya webbplats för invånare och besökare 2019 blev den en succé. Nu när de gjort bokslut för 2021 visar siffror att hemsidan är en supersuccé.
Ett helhetsgrepp i alla digitala kanaler
För Destination Halmstad började allt på allvar år 2019. Då lanserade de sin nya besökswebb plus ytterligare fem webbplatser. Bolaget tog även ett helhetsgrepp i alla digitala kanaler och startade arbetet med att förfina och utveckla dem. Hela tiden med ett starkt målgruppsfokus.
“När vi sammanfattar 2021 kan vi se att vårt långsiktiga arbete ger resultat. Vi har jobbat med besökswebben, Facebook, Instagram och LinkedIn parallellt och dessutom lanserat en helt ny bolagswebb. Och det bästa av allt, på siffrorna kan vi se att användarna kom oss till mötes, i alla våra kanaler. Vilken sporre för 2022!” Säger Marcus Andreasson, marknadschef på Destination Halmstad.
Resultatet blev över förväntan för hemsidan
Målet för 2021 gällande användare på hemsidan landande på 300 000 användare. Ett rimligt och bra mål med tanke på utfallet 2020 (290 679 användare) eftersom bolaget redan då hade gjort ett rejält skutt mot 2019 (210 295 användare). Resultat för 2021 blev över förväntan: 447 538 användare.
Destination Halmstad har arbetat med mobilen som första enhet i åtanke när de tagit fram nytt innehåll. 7 av 10 personer surfar från sin mobil och det är särskilt markant under sommarhalvåret.
Det är definitivt värt att nämna att sommarkampanjen Enjoy Halmstad var oerhört framgångsrik. Överhuvudtaget så är innehåll kopplat till olika årstider och högtider mycket intressanta för användarna på hemsidan.
De 10 mest besökta kategorierna var i turordning: Evenemang, Inspiration och guider, Natur och friluftsliv, Mat och dryck, Bad och kustliv, Kultur och historia, Boende, Golfhuvudstaden, Sport och aktiviteter samt Shopping.
Under 2021 fanns hela webbplatsen på både svenska och engelska, och delar av den på danska. Under 2022 kommer bolaget att lansera fler översättningar av delar av besökswebben.
Ny bolagswebb 2021 med stort intresse
I februari 2021 lanserade Destination Halmstad en helt ny bolagswebb med fokus på besöksnäringen. Där finns det bland annat allmän information om bolaget och dess olika verksamhetsområden samt kontaktuppgifter.
Men viktigast av allt är givetvis de webbsidor som vänder sig till besöksnäringen och arrangörer av evenemang och möten. Destinationsbolaget bjuder på bilder och filmer som kan användas för att sälja in Halmstad och verksamheter.
I verktygslådan finns allt från marknadsföringstips till tips om finansieringsstöd. Bolagswebben publicerar nyheter och berättar om aktuella project i staden. Hemsidan har mött stort intresse av användare och bolaget kan summera 11 311 användare till och med årsskiftet.
“Vi ser vilka effekter det blir när vi lägger extra krut på innehållet oavsett om det gäller webbplatser eller sociala medier. Dessutom har vi fortsatt att vässa oss i att använda de digitala verktyg som finns till hands för att nå ut till våra målgrupper på både den nationella och internationella marknaden. Vårt mål är ju att visa på den attraktiva plats Halmstad är för invånare, besökare, etablerare, näringsliv – ja, kort sagt, för alla.” Säger Marcus Andreasson.
Utvecklingen av bolagets sociala medier
♦ Facebook
Utveckling: 2019 hade de 28 258 gillamarkeringar. 2021 har de nått 31 540. Den genomsnittliga följaren är en kvinna mellan 25-54 år som bor i Halmstad.♦ Instagram
Utveckling: 2019 hade de 10 845 följare. 2021 har de nått 13 695. Merparten av följarna är kvinnor i åldern 25-54 år.Bolaget har tidigare haft två konton @enjoyhalmstad och @destinationhalmstad. 2021 valde de att fokusera på @destinationhalmstad och utöka användandet av Instagrams möjligheter, bland annat gällande Stories.
♦ LinkedIn
Utveckling: LinkedIn är bolagets kanal inom B2B. 2019 hade de 176 följare. 2021 slutade med 1 499.Samtliga siffror för webb och sociala medier för 2021 gäller från 1 januari – 31 december 2021.
- Text: Destination Halmstad & Isa Mörk
- Foto: Destination Halmstad/toppbild: Patrik Leonardsson
-
Hertz bidrar till Giving Tuesday – en gåva som räddar liv
Giving Tuesday är en global folkrörelse med engagemang för medmänniskor. Röda Korset och Hertz har samarbetat sedan 2010.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 -24
Mest om Destination, Infrastruktur/Mobilitet samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Kungliga Djurgården åter prisad internationellt för hållbarhetsarbete
För andra gången tilldelas Kungliga Djurgården Green Destinations Platinum Award. En utmärkelse som belönar öns hållbarhetsarbete.
-
Hållbar natur- och hästturism på Öland – rekrytering till projekt
Öland representerar Sverige i utvecklingsprojektet South Baltic Horse Tourism. Därmed söker Öland & Co nu en erfaren projektledare.
-
Halländska Tiraholms Fisk vinner Stora Turismpriset 2024
Tiraholms Fisk är vinnare av Stora turismpriset 2024. Det halländska företaget hyllas för sin innovativa verksamhet med fisken i centrum.
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
Luciamorgon från Sala kommer bli magiskt. Tillsammans med kör och sångare kommer Lucian Lova Fredling att sprida värme i TV-rutan.
-
Anna Näppä är Årets ciceron 2024 – Forskar om hur arbetsgivare blir mer attraktiva
Stipendiet på 100 000 kronor, har tilldelats Anna Näppä vid Luleå tekniska universitet för doktorsavhandlingen "Building employer brands: The employee perspective"
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Den första advent startade Vinterköping, Norrköpings nya satsning som samlar och utvecklar vintertraditioner med nya inslag.
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Stockholm blir värdstad för gruppspel i dam-EM basket 2027. SBBF och staden intensifierar sin satsning på basket och trygghet.
-
Visita anmäler Umeå kommun till Konkurrensverket
Umeå Folkets Hus ägs 98 procent av kommunen. Trots detta bedriver de verksamheter i konkurrens med privata näringslivet. Visita har anmält dem till Konkurrensverket.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Mötes- och evenemangsambassadörer i Jönköping hyllas för sina insatser
Den 20 november 2024 bjöd Destination Jönköping in lokala mötes- och evenemangsambassadörer till...
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Svenska Basketbollförbundet (SBBF) och Stockholms stad kan med glädje meddela a...
-
Krönika: Sverige får den tillgänglighet (med flyg) som vi förtjänar
I torsdags hade jag nöjet att vara med på ett lunchseminarium, eller kanske snarare hearing, hos Stockholms Hande...
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Norrköping välkomnade till en magisk vinterupplevelse den 1 december 2024. Evenemanget Vinterköping går till den ...
-
-
Gästbloggare
-