-
Evenemanget fick aktörer i Tylösand att gå samman och aktivera området
Ett stort evenemang kan fungera som en motor för utveckling och samarbete för att stärka en plats. Detta görs under Volvo Car Scandinavian Mixed 9-12 juni när aktörerna i Tylösand går samman för att aktivera området.
Det är unikt att ett golfevenemang ligger direkt inpå en destination, såsom Tylösand är. Destination Halmstad såg en möjlighet med det och bjöd därför in alla aktörer till en träff för att utforska viljan att aktivera området under dessa dagar.
Glädjande nog var intresset stort
Målet med samarbetet är att samla alla aktörer för att gemensamt prata om hur vi kan marknadsföra utbudet som finns. Denna målsättning delas också med Visit Halland som även dem ser Tylösand som en stark reseanledning till Halmstad och Halland. Förhoppningen är att detta är starten på ett mer långsiktigt arbete.
– Destinationsutveckling handlar till stor del om att få flera aktörer att dra åt samma håll. Under våren har vi haft förmånen att träffa företagen i Tylösand och skapa en gemensam marknadsföring och samtidigt lära känna varandra. Då blir det lättare att hjälpas åt och rekommendera varandra och få gästerna att stanna längre på destinationen. Volvo Car Scandinavian Mixed blev avstampet som fick det att hända säger Karolina Davidsson, vd, Destination Halmstad.
Utmaningar och möjligheter
En förutsättning för att kunna utveckla en plats är att jobba med dem som är verksamma där på daglig basis. Det är dem som känner området med dess utmaningar och möjligheter bäst. För att Destination Halmstad och övriga kommunen ska kunna ta vara på det behövs en dialog med och mellan aktörerna.
– Samarbete är nyckeln till framgång. Vi aktörer ser oss inte bara som konkurrenter utan tvärtom lyfter vi varandra. Sedan är vi ju särskilt stolta över att ha Livräddarna här i Tylösand. Tack vare det här destinationsutvecklingsprojektet har vi kunnat samla oss ännu mer, särskilt kring marknadsföringen nu och framåt. Tylösand har stor potential och jag hoppas att den fortsätter att utvecklas säger Elisabeth Haglund, vd på Hotel Tylösand.
- Text: Destination Halmstad
- Foto: Joakim Leihed
-
Mötes- och evenemangsambassadörer i Jönköping hyllas för sina insatser
Den 20 november uppmärksammade Destination Jönköping lokala ambassadörer som under året gjort insatser för att stärka destinationen.
-
Nio finalister i 2024 års upplaga av Circular Gastronomy Challenge
Efter en mängd inspirerande och hållbara idéer har juryn vaskat fram nio finalister till Circular Gastronomy Challenge 2024.
-
PRAO: En möjlig väg till inkludering och mångfald i högstadieåldern
Hotellbranschen har länge varit en arbetsmotor för unga. Hotellet Haymarket by Scandic i Stockholm erbjuder ett eget PRAO-program.
-
Vildmarkskällan – nyrenoverat spa med infinitypool på Vildmarkshotellet
Inför sitt 60-årsjubileum tar Kolmården nästa steg med lanseringen av Vildmarkskällan – ett spa på Vildmarkshotellet med infinitypool.
-
Idre Fjäll och Idre Sameby i ett unikt samarbete
Idre Fjäll och Idre Sameby inleder ett unikt och långsiktigt samarbete för att stärka destinationen och den samiska kulturen.
-
Vinteranläggningarnas nyheter 2024 – Branäsgruppen
Sveriges fjällanläggningar förbereder sig inför en vinter med nyheter. Här ser ni vad Branäsgruppen planerar för Branäs och Kungsberget.
-
Sveriges Bussföretag – hur påverkas besöksnäringen av miljözoner?
Stockholm kommer att införa miljözon klass 3 från nyår. Dock saknas analys av hur bussturist- och beställningstrafiken påverkas.
-
Historiska smaker och event på The Viking Museum och Restaurang Eld
The Viking Museum restaurang Eld nyöppnade 2023. Det finns möjlighet att boka den och museet erbjuder även guidade turer samt aktiviteter.
-
Mews förvärvar Atomize – fortsätter bana väg för hotell att maximera intäkter
Mews, den ledande SaaS-aktören inom hospitality tech tillkännagav den 21 november förvärvet av Atomize, ett molnbaserat RMS.
-
Strömma – 30 år av julbord med krögare Jesper Taube
I år firar Strömma Turism & Sjöfart 30-årsjubileum med julbord ombord på M/S Waxholm III, signerat den kända krögaren Jesper Taube.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Programmet BESÖK utbildar turistentreprenörer i Bohuslän
Denna vecka når vi en milstolpe i det framgångsrika utbildningsprogrammet BESÖK, när tredje kull...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 47 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest i kategorierna Destination, Evenemang s...
-
Idredagen samlade näringsliv och offentlig sektor
Norra Dalarna kommer att växa rejält som destination de närmaste åren och för att kunna göra det möjligt ...
-
Kenneth Gustavsson utses till ny vd för Gotland Alandia Cruises
Kenneth Gustavsson blir ny vd för Gotland Alandia Cruises som driver kryssningsfartyget Birka Gotland. Fa...
-
-
Gästbloggare
-