-
Evenemanget fick aktörer i Tylösand att gå samman och aktivera området
Ett stort evenemang kan fungera som en motor för utveckling och samarbete för att stärka en plats. Detta görs under Volvo Car Scandinavian Mixed 9-12 juni när aktörerna i Tylösand går samman för att aktivera området.
Det är unikt att ett golfevenemang ligger direkt inpå en destination, såsom Tylösand är. Destination Halmstad såg en möjlighet med det och bjöd därför in alla aktörer till en träff för att utforska viljan att aktivera området under dessa dagar.
Glädjande nog var intresset stort
Målet med samarbetet är att samla alla aktörer för att gemensamt prata om hur vi kan marknadsföra utbudet som finns. Denna målsättning delas också med Visit Halland som även dem ser Tylösand som en stark reseanledning till Halmstad och Halland. Förhoppningen är att detta är starten på ett mer långsiktigt arbete.
– Destinationsutveckling handlar till stor del om att få flera aktörer att dra åt samma håll. Under våren har vi haft förmånen att träffa företagen i Tylösand och skapa en gemensam marknadsföring och samtidigt lära känna varandra. Då blir det lättare att hjälpas åt och rekommendera varandra och få gästerna att stanna längre på destinationen. Volvo Car Scandinavian Mixed blev avstampet som fick det att hända säger Karolina Davidsson, vd, Destination Halmstad.
Utmaningar och möjligheter
En förutsättning för att kunna utveckla en plats är att jobba med dem som är verksamma där på daglig basis. Det är dem som känner området med dess utmaningar och möjligheter bäst. För att Destination Halmstad och övriga kommunen ska kunna ta vara på det behövs en dialog med och mellan aktörerna.
– Samarbete är nyckeln till framgång. Vi aktörer ser oss inte bara som konkurrenter utan tvärtom lyfter vi varandra. Sedan är vi ju särskilt stolta över att ha Livräddarna här i Tylösand. Tack vare det här destinationsutvecklingsprojektet har vi kunnat samla oss ännu mer, särskilt kring marknadsföringen nu och framåt. Tylösand har stor potential och jag hoppas att den fortsätter att utvecklas säger Elisabeth Haglund, vd på Hotel Tylösand.
- Text: Destination Halmstad
- Foto: Joakim Leihed
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Mest om Destination, Flyg, Evenemang och Hållbarhet/Tillgänglighet
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets Almedalsvecka utan en sammanställning av anteckningarna från de olika seminarierna. Lit...
-
Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.
-
Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.
-
Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.
-
Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö
Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.
-
The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall
Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.
-
Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus
Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.
-
Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden
Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1
Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...
-
SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande
Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...
-
Jämtland Härjedalen – värdet av infrastrukturen i naturen
Vandringen i Jämtland Härjedalen är den största reseanledningen inom besöksnäringen och sannolikt den viktigaste ...
-
-
Gästbloggare
-