-
Evenemangstratten – ett verktyg för att bedöma värdet av evenemang
Destinationsbolagen Läckö-Kinnekulle och Next Skövde står bakom ett innovativt bedömningsverktyg, Evenemangstratten. Det väcker intresse och används nationellt för att stärka besöksnäringen och bidra till hållbar samhällsutveckling.
Vad är Evenemangstratten?
Evenemangstratten, utvecklad i samarbete med Göteborgs universitet och Skaraborgs evenemangsnätverk med stöd av Skaraborgs kommunalförbund, är ett unikt verktyg som bedömer evenemangens värde utifrån de sju kapital som inryms i legacybegreppet. Verktyget lanserades officiellt i januari 2024 och har redan anslutit närmare 25 destinationer från hela landet. Inklusive städer som Västerås, Kristianstad, Stockholm och Umeå.
Verktyget används som en strategisk del i beslutsprocessen kring stöd och insatser för evenemang och har fått beröm för sin enkelhet, flexibilitet och användarvänlighet. Målet är att skapa ett holistiskt tillvägagångssätt där evenemang inte bara utvärderas utifrån ekonomisk avkastning. Utan också hur de gynnar samhället på bred front.
Nationellt erkännande och samarbete
Under 2024 har Evenemangstratten implementerats fullt ut i destinationsbolagens arbete och fått stort genomslag nationellt. Det växande samarbetet, som innefattar samverkansavtal med flera destinationer och organisationer i Sverige, visar på verktygets betydelse för framtida evenemangsutveckling.
Nominerade för Årets Hållbarhetskliv i Västra Götaland
Lidköpings och Skövde kommuner har hedrats med utmärkelsen Årets Hållbarhetskliv i Skaraborg. Detta för sitt innovativa arbete med Evenemangstratten.
Motiveringen lyder:
”Lidköpings och Skövde kommun tilldelas Årets Hållbarhetskliv i Skaraborg för sitt innovativa och omfattande arbete med att skapa en modell som på ett hållbart sätt bedömer och utvecklar evenemang. En värderingsmodell och arbetsmetod för att stärka besöksnäringen och bidra till samhällsutvecklingen har tagits fram. Modellen möjliggör strategiska beslut för att värva framtida evenemang som lockar besökare när och där det inte är fullt och bidrar till en robust besöksnäring som gynnar både boende och besökare.”
De har även blivit nominerade till Årets Hållbarhetskliv i Västra Götaland. Den vinnande kandidaten utses av en huvudjury och presenteras vid Stora Turistrådsdagen i Göteborg den 14 november 2024.
Ett verktyg för framtiden
Evenemangstratten är ett tydligt exempel på hur strategiskt samarbete och innovativt tänkande kan leda till nya sätt att arbeta med evenemang. Verktyget hjälper till att skapa en hållbar besöksnäring som gynnar både lokalsamhället och besökarna. Det blir en viktig del av en bredare strategi för hållbar utveckling inom regionen.
Här kan ni läsa mer om Läckö-Kinnekulle på Turismnytt.
- Text: Destination Läckö-Kinnekulle
- Foto: Destination Läckö-Kinnekulle
-
Pontus Frithiof lanserar Matmanifest – ny milstolpe i Hållbarhet 360
Pontus Group, ledd av entreprenören Pontus Frithiof, tar ett stort kliv i sitt hållbarhetsarbete genom lanseringen av ett Matmanifest.
-
Visita – en viss ökning på hotellmarknaden i maj
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i maj med 2 procent samtidigt som hotellrumspriserna minskade. Det visar statistik från Visita.
-
Swedish Lapland – ny flyglinje mellan Zürich och Luleå
Schweiziska flygbolaget Edelweiss etablerar en ny flyglinje från Zürich till Luleå Airport under vintersäsongen 2025/2026.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 25 -25
Mest om Destination, Hållbarhet/Tillgänglighet, Rapporter och Stöd/Utmärkelser/Initiativ
-
Cykelleden Skåne får pris för tillgänglighet och nytänkande
Cykelleden Skåne är vinnare av Cykelplaneringspriset 2025. Utmärkelsen delas ut årligen av föreningen Svenska Cykelstäder.
-
Fjällcykling på fyra fjäll – ett resultat av samverkan
Två destinationer, fyra anläggningar och sex företag i Härjedalen har med hjälp av samverkan skapat ett unikt paket.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – maj 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen baserad på statistik. Maj hade en hög hotellbeläggning.
-
Internationella intresset för Coolcation i Sverige verkar inte svalna
Förra sommarens kanske hetaste resetrend Coolcation har inte svalnat visar en undersökning från Visit Sweden.
-
Stockholms stad behåller Stockholmsmässan i sin ägo
I marknadsläget har det visat sig svårt att hitta en köpare till Stockholmsmässan. Processen att sälja har avbrutits och staden fortsätter att utveckla den i egen regi.
-
Svenskarnas sommarplaner: natur och tid med familjen
En ny undersökning från SkiStar visar att svenskarnas sommarplaner i präglas av ett intresse för natur och tid med familjen
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Svensk semester behöver en omstart – för både personer och platser
Sverige stänger ner i juli. Varje år tar en majoritet av svenskarna sin semester just då, ofta i ett enda långt s...
-
Stua AB inleder planerad avveckling av verksamheten
Efter drygt två decennier som en samlande kraft för besöksnäring och regional utveckling i Sörmland, har styrelse...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhe...
-
Nature Travels erbjuder paket hos Nordic Husky Farm
Det brittiska företaget Nature Travels har introducerat ett nytt paket i sin repertoir. Detta tack vare kontakter...
-
-
Gästbloggare
-