-
Eventet som fick missnöjda besökare
Euro Games 2015 är en sport, tävling och politiskt event med 5.000 deltagare, 250.000 besökare och 30 sporter. Syftet med eventet är att uppmuntra deltagande av alla – oavsett sexuell läggning, ras, kön, nationalitet, religion, etnisk tillhörighet, politiska tillhörigheter, om du är sportig eller artistiskt lagd ålder, fysisk förmåga eller hälsotillstånd.
Många deltagare har gått ut i media och kritiserat evenemanget på grund av bristande information, att tävlingar ställdes in och att det var kaos vid registreringen.
Även medarrangörer, som till exempel Stockholm Dolphins har reagerat på bland annat säkerheten för tävlingssimmarna. De anser att Euro Games ledning inte lyssnat på deras åsikter inför tävlingen.
De utländska tävlande är också missnöjda bland annat att att det byttes sporthallar i sista minuten och att tävlingarna drog ut på tiden vilket gjorde att det blev svårt att ladda om och prestera sitt bästa.
Triathlon-tävlingen ställdes in i sista minuten – vilket innebar att deltagarna fick vända hemåt utan att ha fått tävla.
Inom friidrotten ändrades reglerna vilket gjorde det svårt för deltagarna att prestera sitt bästa.
Även för dansdeltagarna så blev det platt fall. Dansgolvet var inte ens lagt då tävlingarna skulle starta.
Kritikerna menar att arrangörerna lagt för mycket vikt vid ceremonier och fester istället för på idrotten.
Jakob Jansson, ordförande för EuroGames i Stockholm, menar att de har brustit när det gäller att lyssna och ta in kritik och att de på grund av säkerhetsskäl tvingats ställa in triathlon. Han menar på att de gjort sitt bästa som ideell organisation med de förutsättningar som funnits men kunde ha informerat bättre, gjort en tydligare inspektion av volleyboll-arenan i ett initialt skede.
Källa: Euro Games
- Text: Maria Lindqvist
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
En stor grupp politiker och representanter för näringslivet i Värmland kräver stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland i en debattartikel
-
Stena Line köper Wasaline – säkerställer trafiken mellan Vasa och Umeå
Stena Line flyttar fram sina positioner i Östersjön genom att förvärva Wasaline och ta över driften av färjelinjen mellan Vasa och Umeå.
-
Business Region Gotland – ny samlad struktur för plats-, näringslivs- och destinationsutveckling på Gotland
Ett viktigt beslut för Gotlands framtid
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Världens rese- och turismbransch har verkligen uppmärksammat Visit Swedens marknadsföring av Sverige som besöksland för bättre hälsa och välmående
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
Slutar efter åtta år men sitter kvar på posten fram till sommaren 2026
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Transport, In...
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Bussförarbristen riskerar att förvärras mer än tidigare befarat. Var tredje förare är idag över 60 år, samtidigt ...
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
Det svenska campinglivet fortsätter att blomstra. Intresset för att upptäcka Sverige är rekordstort, och allt fle...
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
I en intervju i Besöksliv berättar Visitas vd Jonas Siljhammar att han efter åtta år väljer att sluta. Han sitter...
-
-
Gästbloggare
-