-
Familjen Helsingborg förstärker Skånes internationella marknadsföringskraft
Skåne kraftsamlar kring den internationella marknadsföringen. Hela Familjen Helsingborg (bestående av elva kommuner) går in som delregion i samarbetet mellan Visit Skåne och de skånska kommunerna. Därmed har samarbetet Ett skånskt partnerskap under senaste året gått från åtta till 20 kommuner, av Skånes samtliga 33 kommuner.
Samarbetet ska främja turismnäringens hållbara utveckling
Ett skånskt partnerskap syftar till att främja turismnäringens hållbara utveckling i Skåne med hjälp av framför allt gemensamma internationella marknadsföringsstrategier. I höstas var åtta kommuner med i det, och ytterligare tre kommuner anslöt sig i vintras. Nu har Visit Skåne alltså glädjen att meddela att samtliga kommuner i Familjen Helsingborg kliver in i samarbetet med start 2025.
”Det betyder att hela 20 kommuner i Skåne numera är med i Ett skånskt partnerskap. Vi kommer nu med avsevärd kraft kunna samverka i den viktiga internationella marknadsföringen av Skåne och allt det fantastiska vi har att erbjuda. Det är mycket positivt och långt över vad jag hade vågat hoppas på i höstas. Framöver kommer vi kunna ta gemensamma marknadsföringsinitiativ med olika innehåll, riktat mot olika internationella målgrupper. För att främja tillväxt i näringen och skapa förutsättningar för fortsatt god utveckling i den skånska turismsektorn.” Säger Max Granström, VD för Visit Skåne AB.
Förhoppningen är att resandet till Skåne kommer att växa
Med den nya överenskommelsen ökar Familjen Helsingborgs engagemang i den internationella turismmarknadsföringen. Målet har varit att få med alla elva kommuner. Och nu är man i hamn med hela Nordvästra Skåne. Som dessutom kan erbjuda ett antal av Sveriges största besöksdestinationer.
”Initiativet kommer märkbart att påverka näringen i positiv riktning när det blir enklare att samverka kring marknadsföringen gentemot internationell press. Men också när det gäller hållbar turism och teknik. Den starka förhoppningen är att resandet till Skåne kommer att växa när vi kan samla oss. Våra besökare har en fantastisk del av Sverige att utforska, och de vill göra det helt utan att tänka på gränser.” Säger Helena Wennerström, biträdande kommunikations- och näringslivsdirektör i Helsingborg.
Familjen Helsingborg består av kommunerna: Bjuv, Båstad, Helsingborg, Höganäs, Klippan, Landskrona, Perstorp, Svalöv, Åstorp, Ängelholm och Örkelljunga.
Läs mer om Helsingborg på Turismnytt här.
- Text: Visit Skåne
- Foto: Visit Skåne
-
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år – så startade föreningen
Jämtland Härjedalen Turism fyller 30 år som organisation. Men hur startade föreningen? Det går JHT igenom i den här artikeln.
-
Nytt förmånskort från Sweden by Bike lanseras våren 2025
Intresserade företag kan vara med i kortet och få digital synlighet. Ett extra värde i Sweden by Bike Förmånskort är en komma-fram-garanti.
-
Kungliga Djurgårdens Intressenter tar sikte på 2030
Kungliga Djurgårdens Intressenter tar ett nytt kliv framåt i sin utveckling. Nya hållbarhetsmål har antagits och sätter riktningen mot 2030.
-
Melodifestivalen i Jönköping får högt betyg
En turistekonomisk undersökning av Melodifestivalen deltävling 5 i Jönköping visar att besökarna var väldigt nöjda med evenemanget.
-
Sälens Högfjällshotell välkomnar SkiStar som ny driftsansvarig
Den 1 maj gick fyrstjärniga Sälens Högfjällshotell in i en ny och spännande era med SkiStar som ny driftsansvarig.
-
Visit Sweden – ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige
Nu lanseras en ny kommunikationsstrategi för nationen Sverige, för att underlätta arbetet med att kommunicera om landet på olika sätt.
-
Järvsö är värd för Svensk Mountainbikekonferens 2025
Svensk Mountainbikekonferens landar i Järvsö den 1-2 september. Sverige samlas då för att diskutera platsutveckling med cykling.
-
Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund – intressant kuriosa
Husvagns- och Husbilsbranschens Riksförbund presenterar ett axplock av all kuriosa om husvagnar, husbilar och campingliv.
-
Hertz lanserar nytt reklamkoncept inför sommarens resesäsong
Hertz tar nästa steg i sin digitala satsning och lanserar reklamkonceptet "För varje resa". Dessutom är de först med nya Volvo EX90.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
Mest om Mat&Dryck, Konstateranden, beslut och rapporter samt Museer och utställningar
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
YH Akademin – lärande och matlagning med grön och blå mat
Tidigare i år var Turismnytt och besökte YH Akademins klass Gastronomiledare framtidens mat och ...
-
Spritmuseum lanserar middagsäventyret Tidsresan
Spritmuseum lanserar Tidsresan – en middagsupplevelse som aktiverar alla sinnen, väcker minnen o...
-
Gröna Lund premiär för Pumpen, Gnuttarna, Redhead-chips och Boba Tea
Den 26 april slog Gröna Lund upp portarna för sitt 142:a år – ett år som bjuder på en mängd roli...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Mat & Dryck, Konstateranden, ...
-
-
Gästbloggare
-