-
Fem kommuner i Västerbotten har genomgått hållbarhetsanalyser
Fem kommuner i Västerbottens inland har genom projekt Bärkraft genomgått hållbarhetsanalyser utifrån den internationella GSTC-metoden. Metoden strävar efter en mer hållbar besöksnäring och är den metod som Region Västerbotten turism introducerade i länet 2015.
Ett flertal företag och destinationer i länet har genomgått samma hållbarhetsanalyser sedan dess. Nu har kommuner erbjudits möjligheten att göra detsamma.
Analysmetoden utgår ifrån ett besöksnäringsperspektiv
Det är Malå, Norsjö, Vindeln, Storuman och Lycksele kommun som nappat på möjligheten att få en genomlysning av styrkor och svagheter genom analysen. Det är konsultföretaget ESAM som utfört dem.
Bakom detta hållbarhetsarbete står Projekt Bärkraft som är ett gränsöverskridande EU-projekt och ett samarbete mellan destinationerna Gold of Lapland, Visit Hemavan Tärnaby och Helgeland Reiseliv i Norge.
Analysmetoden utgår ifrån ett besöksnäringsperspektiv och hjälper till att identifiera och effektivisera potentialer och redan pågående processer i kommunernas/destinationernas hållbarhetsarbete. En GSTC-analys är alltså ett verktyg för kommunerna att identifiera riskområden och möjligheter i sin destination utifrån ett hållbarhetsperspektiv.
Kan liknas vid en verktygslåda för hållbara destinationer
GSTC baserar sina grundkriterier på Agenda 2030 och är ingen regelrätt certifiering, men ger kommunerna möjlighet att identifiera de åtgärder som krävs för deras hållbarhetsplanering, ger beslutsfattarstöd för fortsatt arbete och verktyg för att kunna övervaka och utvärdera hållbarhetsarbetet.
Analysen kan liknas vid en verktygslåda för hållbara destinationer.
Arbetet har innefattat översyn av kommunala dokument och handlingsplaner, djupanalyser och intervjuer och slutligen en workshop där såväl kommunrepresentanter, föreningar och företagare deltagit. Allt detta har kokats ner till en hållbarhetsanalys för varje deltagande kommun.
“Det förslag på handlingsplan för besöksnäringen som den här analysen kommer att resultera i kommer vara ett viktigt verktyg för oss. Att arbeta för ökad hållbarhet är inte bara viktigt för oss som bor och verkar här, det är även en konkurrensfördel i ett internationellt sammanhang, både när det gäller besökare och inflyttning.” Säger Beatriz Axelsson, tillväxtchef för Norsjö kommun.
Får möjlighet att stärka sin kompetens inom hållbarhetStyrkan i denna process är att dessa kommuner får möjlighet att bygga rätt nätverk och stärka sin kompetens inom hållbarhet. De får konkreta förslag på åtgärder för att så småningom nå alla kriterier som GSTC vill att destinationerna ska uppnå.
Enligt GSTC är deras kriterier ett minimikrav för alla destinationer/företag/kommuner som vill bevara världens natur- och kulturresurser och skapa en hållbar destination.
”Vi såg att den här analysen kunde vara en del i det arbetet vi redan påbörjat kring Hållbara Lycksele. ESAMs analys hänger ihop med kommunens övriga arbete kring Agenda 2030 och ger oss ett viktigt verktyg där vi kan inkludera besöksnäringen i vårt Agenda 2030-arbete.” Säger Ulf Öhlund, chef Samhällsbyggnad på Lycksele kommun.
Fakta om GSTC
Global Sustainable Tourism Council, GSTC, är en internationell standard för hållbarhetsarbete inom besöksnäringen, initierad av FN. Kriterierna i GSTC är indelade i fyra delar: hållbarhetsplanering, sociala och ekonomiska fördelar för lokalsamhället, främja kulturarvet och miljöpåverkan.
Förutom Region Västerbotten turism är Visit Sweden medlem i GSTC och Visit Dalarna använder sig av metoden.
- Text: Gold of Lapland
- Foto: Gold of Lapland
-
Visita – tilltagande ökningstakt på hotellmarknaden i oktober
I oktober ökade antalet belagda hotellrum med 6 procent jämfört med samma månad 2024. Det visar en stark utveckling enligt Visita.
-
Parks and Resorts – besöksrekord under Halloween i nöjesparkerna
Gröna Lund, Kolmården och Furuvik som ingår i Parks and Resorts har alla slagit besöksrekord under årets Halloween-säsong.
-
Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer
Regeringen har lämnat in en proposition om ett resegarantisystem. Sveriges bussföretag ser att det riskerar att slå mot bussresearrangörer.
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare som ska uppmärksamma platsen och dess utbud.
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet)
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa. 2027 introduceras en helt ny B2B-del i regi av Nordic Connect Travel
-
Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia
Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Konstaterande...
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Över 1 800 artiklar har publicerats av press i över 70 länder sedan Visit Sweden i september lanserade de...
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Sedan början av november har Louise Bjurenvall tillträtt som ny Kommersiell chef för Resize Design. Med över 20 å...
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
Stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland är en investering med många nyttor för
-
-
Gästbloggare
-