-
Festivalen som skapar möjligheter för föreningar
Efter beslut av kommunalfullmäktige i Helsingborg år 2014 så skulle Helsingborgsfestivalen byta namn till Hx och utvecklas till att bli en stadsfest. Men hur gick festivalen i år och hur går det med utvecklingsarbetet?
Så här gick det för Hx 2015
2015 års festival ”HX 2015” uppfyllde nästan alla de kvalitativa målen medan det var sämre med de kvantitativa målen. Enligt en besökarundersökning gjord av HUI, Handelns Inredningsinstitut, ökade nöjdhetsindex jämfört med 2014 års festival. En brist som man fann i resultatet av undersökningen var att man måste förbättra kvalitén på musiken.
Så här går utvecklingsarbetet
Namnbytet är genomfört och de första evenemangen under Hx är genomförda.
Nu sker löpande diskussioner med föreningar och aktörer om man kan förbättra programmet för 2016. Man lovar många nyheter inför kommande evenemang.
”- Vi är klart stolta över Hx, men vi är långt ifrån färdiga med utvecklingen av evenemanget”, säger Daniel Nilsson, projektledare Hx.
Syftet med Hx
Syftet med Hx är att visa upp Helsingborgs unika tillgångar, inom kultur, idrott och musik, genom att skapa olika evenemang. Många föreningar kan använda Hx som en plattform för att realisera sina egna idéer till evenemang.Målgruppen är primärt invånare i Helsingborg.
- Text: Maria Lindqvist
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 28 -25
Mest om Destination, Boende, Evenemang och Konstateranden/beslut/rapporter
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 3
Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna, här del 3
-
Regeringen föreslår ett förbättrat resegarantisystem
Ökad trygghet för resenärer och förenkling för branschens aktörer. Regeringen föreslår en reform av dagens resegarantisystem.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – juni 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen i destinationen. Juni var en händelserik månad.
-
Regeringen föreslår sammanslagning av museiorganisationer
Regeringen förbereder Statens maritima och transporthistoriska museer och Statens försvarshistoriska museers för en sammanslagning.
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
Vid aktuell upphandling av tågbolag som ska köra nattågen mellan Stockholm och Narvik från december 2026 fick Tra...
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Nu krokar Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board arm för at...
-
-
Gästbloggare
-