-
Fler besökare än någonsin får personligt bemötande i Dalarna
Personligt bemötande, utökade öppettider och strategisk placering – på platser där besökaren ändå befinner sig. När Visit Dalarna sammanfattar sommaren på Dalarnas Infopoints konstateras det att fler besökare än någonsin har haft möjlighet till personlig besöksservice.
Fler möjligheter till merförsäljning av upplevelser
Visit Dalarna har idag ett 80-tal Infopoints runt om i Dalarna. Dessa ligger på redan befintliga besöksmål, där besökare har möjlighet att hämta broschyrer och få personlig service, information och guidning till det lokala turistutbudet.
En kartläggning över antalet besökare hos Dalarnas Infopoints har genomförts. Den visar att de under perioden maj till augusti tillsammans tagit emot närmre 800 000 besökare. Som samtidigt fått möjlighet till personlig besöksservice.
Det kan jämföras med de 143 000 besökare som turistbyråerna tog emot under samma period år 2019. Den sista sommaren då samtliga 13 turistbyråer höll öppet.
“Dalarna har nu 80 platser som är Infopoints. Där kunniga och engagerade personer har möjlighet att guida hundratusentals besökare till en fin vistelse i Dalarna. Det betyder också väldigt många fler möjligheter till merförsäljning av Dalarnas upplevelser och produkter än vad vi tidigare haft.” Säger Malin Ahlsén Gahns, chef affärsstöd och besöksservice på Visit Dalarna.
Kan ta del av utbudet på det sätt som passar dem bäst
Den fysiska och personliga besöksservicen hos dessa Infopoints kombineras med en digital besöksservice i form av bland annat ett Contact Center med stor lokalkännedom samt digitala kanaler.
“Kombinationen av fysiska Infopoints och digitala kanaler gör att besökare kan ta del av Dalarnas utbud på det sätt som passar dem bäst. Via telefon, mejl och sociala medier arbetar vi fortsatt att hjälpa besökare med bokningar och information. Även vår hemsida med 1,5 miljoner besökare per år är en fortsatt viktig kanal för inspiration. Och en plattform för att visa vår besöksnärings utbud.” Säger Malin Ahlsén Gahns.
Rådet för besöksservice Visita
För Visit Dalarna är det viktigt att vara med och skapa förutsättningar för en fortsatt stark besöksservice utifrån lokala och regionala förutsättningar.
Visit Dalarna är invalt i Rådet för Besöksservice Visita, ett nationellt nätverk där det utförs ett framåtlutat och kontinuerligt arbete för att utveckla Sveriges – och Dalarnas – mottagande av besökare. Det är bland annat här kriterierna för Infopoint-certifiering bestäms och det är här nationella insatser för att stärka kvaliteten på Sveriges besöksservice initieras.
Se Dalarnas samtliga Infopoints här.
- Text: Visit Dalarna
- Foto: Visit Dalarna
-
Maryhill Estate – ny internationell destination och hotellupplevelse
Den 18 november öppnade Maryhill Estate efter flera års renovering. Det består av två unika delar – Hill House och Sugar Club.
-
Mötes- och evenemangsambassadörer i Jönköping hyllas för sina insatser
Den 20 november uppmärksammade Destination Jönköping lokala ambassadörer som under året gjort insatser för att stärka destinationen.
-
Nio finalister i 2024 års upplaga av Circular Gastronomy Challenge
Efter en mängd inspirerande och hållbara idéer har juryn vaskat fram nio finalister till Circular Gastronomy Challenge 2024.
-
PRAO: En möjlig väg till inkludering och mångfald i högstadieåldern
Hotellbranschen har länge varit en arbetsmotor för unga. Hotellet Haymarket by Scandic i Stockholm erbjuder ett eget PRAO-program.
-
Vildmarkskällan – nyrenoverat spa med infinitypool på Vildmarkshotellet
Inför sitt 60-årsjubileum tar Kolmården nästa steg med lanseringen av Vildmarkskällan – ett spa på Vildmarkshotellet med infinitypool.
-
Idre Fjäll och Idre Sameby i ett unikt samarbete
Idre Fjäll och Idre Sameby inleder ett unikt och långsiktigt samarbete för att stärka destinationen och den samiska kulturen.
-
Vinteranläggningarnas nyheter 2024 – Branäsgruppen
Sveriges fjällanläggningar förbereder sig inför en vinter med nyheter. Här ser ni vad Branäsgruppen planerar för Branäs och Kungsberget.
-
Sveriges Bussföretag – hur påverkas besöksnäringen av miljözoner?
Stockholm kommer att införa miljözon klass 3 från nyår. Dock saknas analys av hur bussturist- och beställningstrafiken påverkas.
-
Historiska smaker och event på The Viking Museum och Restaurang Eld
The Viking Museum restaurang Eld nyöppnade 2023. Det finns möjlighet att boka den och museet erbjuder även guidade turer samt aktiviteter.
-
Mews förvärvar Atomize – fortsätter bana väg för hotell att maximera intäkter
Mews, den ledande SaaS-aktören inom hospitality tech tillkännagav den 21 november förvärvet av Atomize, ett molnbaserat RMS.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Programmet BESÖK utbildar turistentreprenörer i Bohuslän
Denna vecka når vi en milstolpe i det framgångsrika utbildningsprogrammet BESÖK, när tredje kull...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 47 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest i kategorierna Destination, Evenemang s...
-
Idredagen samlade näringsliv och offentlig sektor
Norra Dalarna kommer att växa rejält som destination de närmaste åren och för att kunna göra det möjligt ...
-
Kenneth Gustavsson utses till ny vd för Gotland Alandia Cruises
Kenneth Gustavsson blir ny vd för Gotland Alandia Cruises som driver kryssningsfartyget Birka Gotland. Fa...
-
-
Gästbloggare
-