-
Fler indiska turister väntas till Sverige
Allteftersom medelklassen i Indien har vuxit så vill många indier nu se sig om i världen. Sverige ligger på en sjätte plats över populära länder i Europa för indier att besöka. Detta samtidigt som Visit Sweden rapporterar att allt fler indier väljer att semestra i Sverige. Indierna ser Sverige som exotiskt
Indierna vet inte mycket om Sverige men är ändå positiva till att resa hit. Detta tror man, på Visit Sweden, beror på att indierna ser vårt land som exotiskt. De vill ta del av svensk livsstil, besöka våra storstäder, uppleva kultur och traditioner. Shopping är också en populär reseanledning för indierna.Nu startar den första direktflyglinjen mellan Indien och Sverige. Det är flygbolaget Air India som erbjuder tre avgångar per vecka från New Delhi till Stockholm. ”- Indien är en stark tillväxtmarknad för svensk export, inte minst för inkommande turism till Sverige”, säger närings- och innovationsminister Mikael Damberg. Han fortsätter: ”- Regeringen har satsat extra medel till Visit Sweden i tre år för att bland annat öka kännedomen om Sverige som destination i Indien”.
Visit Sweden har sedan år 2015 arbetat med en satsning för att locka indier till Sverige. Man har informerat de indiska researrangörerna om vad Sverige kan erbjuda turisterna, inspirerat indiska resemedier och drivit kampanjer i sociala medier.
”- Vi jobbar nu hårt för att öka kunskapen om Sverige som resmål i Indien och bilden av Sverige klarnar allt mer. År 2020 väntas 50 miljoner indier resa utomlands och om Sverige fortsätter synas kan svenska turistföretag ta del av en stark tillväxt från Indien och andra marknader”, säger Ewa Lagerqvist, vd Visit Sweden.
Under hösten 2017 kommer Visit Sweden att besöka Indien för att diskutera samarbeten mellan svenska turistföretag och över 300 indiska researrangörer. En marknadsföringskampanj för Stockholm kommer att genomföras tillsammans med Stockholms stad och Swedavia under hösten.
Fakta: så reser indiska resenärer i Sverige
- Reser mest under maj och juni samt september och oktober
- Bor helst på hotell
- Reser oftast till Stockholm
- 3 av 4 vill resa i grupp under hela eller delar av resan
- Besöker flera skandinaviska länder under samma resa
Källa: Visit Sweden, Tillväxtverket och Visit Swedens målgruppsanalyser
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Henrik Trygg
-
Utländska turister spenderar mer i Sverige än exportvärdet för järn och stål
Jämförs Sveriges exportsiffror för 2024 syns det att exportvärdet för Resor överstiger export av exempelvis järn eller malm.
-
Sporterna under SM-veckan 2025 i Norrköping – dag för dag
Nu släpps idrotternas tävlingsdagar och arenor till SM-veckan den 24–29 juni i Norrköping. Alla är välkomna till folkfesten.
-
Visita – Kent vände hotellmarknaden i mars
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i mars med drygt 3 procent jämfört med samma månad förra året, enligt data från Visita.
-
SkiStar utvecklar ett nytt skidområde i Vemdalen
SkiStar meddelar att utbyggnaden av ett nytt skidområde, Hovde Syd i Vemdalen, har startat. Totalt skapas 11 hektar ny pistyta.
-
Årets höjdpunkt för fjälldestinationer – r360 kundträff på Idre fjäll
r360 Resort Systems AB är leverantör av bokningssystemet r360 för resorts och destinationer i nordiska fjällen
-
Smaka på Västsverige – Lantbruket i Centrum utökar med område
Den 15–16 maj samlas lantbruksbranschen i Lidköping för Lantbruket i Centrum 2025. Årets mässa utökas med ett nytt område.
-
Växjö & Co söker efter en destinationsutvecklare
Växjö brukar kallas för den lilla världsstaden. Nu vill de förbättra platsen för sina besökare. Växjö & Co söker en destinationsutvecklare.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
Mest under Destination, Möten och Event, Museer och Utställningar samt Mat & Dryck
-
Visit Sweden – hit vill utländska turister helst resa i Sverige
Visit Swedens målgruppsanalys av potentiella Sverigebesökare visar vilka delar av landet utländska turister helst vill besöka.
-
Hotel Tylösand och SAS i nytt samarbete – lanserar spapaket
Hotel Tylösand går nu samman med SAS för att lansera "Tylösand Takeoff". Ett komplett spapaket med flyg, transfer och övernattning.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Katrineholm söker efter en driven turismansvarig
Katrineholm är den lilla platsen som gör ett stort avtryck. Det ligger drygt en timme från Stockholm, och har ett...
-
Gårdsförsäljning – Stärk synligheten digitalt som dryckesproducent
Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen so...
-
SkiStar – nytt avtal med easyJet skapar fortsatt internationell tillväxt
Lågprisflygbolaget easyJet stärker sin närvaro i Skandinavien och lanserar två nya direktlinjer från Storbritanni...
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – mars 2025
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild och ...
-
-
Gästbloggare
-