-
Fler satsar på att locka turister på höstlovet
Fler och fler företag inom svensk besöksnäring försöker hitta möjligheter att förlänga säsongen. Turismnytt har tittat närmare på två satsningar.
Åre – satsar på aktivitetsvecka med familjen
Åre Destination har de senaste åren sett antalet gästnätter under höstlovet öka och nu vill man ta vara på detta. Nu lanserar man evenemanget Höstlov i Åre. Enligt VD Therese Sjölundh vill man testa hur detta evenemang tas emot av turisterna för att, om det visar sig vara en lyckad satsning, bli ett årligt återkommande evenemang.Under höstlovsveckan kommer gästerna kunna välja mellan många olika slags aktiviteter. Några av de aktiviteter som erbjuds är pyssel på fritidsgården, bad på äventyrsbad, lära sig att göra upp eld eller åka zipline. Gästerna behöver inte göra någon föranmälan och aktiviteterna är kostnadsfria.
”- Höstlov i Åre ska upplevas som härligt och avslappnande utan vardagens krav på samordning och skjutsande mellan aktiviteter. Här ska hela familjen få tid att verkligen umgås och ha roligt tillsammans”, säger Thomas Berglöf, projektledare Höstlov i Åre.
Örebro satsar på spöken
Under höstlovet blir Örebro en spökstad. Genom ett stort samarbete mellan företag i besöksnäringen har denna aktivitetsvecka blivit verklighet. Besökarna kan bo lite kusligare än vanligt, på Gustavsvik bad anordnas spökbad och man kan gå skräckvandringar på Örebro slott. Aktiviteterna finns på olika skräcknivåer – småläskigt, läskigt och asläskigt – så att det skall passa alla åldrar.Veckan inleds med ett motionslopp ”Run for your lives” där löparna jagas av spöken och zombies i 6,5 kilometer.Källa: Åre Destination AB, Visit Örebro- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Visit Örebro
-
Moder-Bokun-partnerskapet – En ny definition av upplevelsedriven gästfrihet
Partnerskapet möjliggör att förena rumshantering, upplevelser och global distribution i ett enda sömlöst flöde
-
Johanna Hemming blir ny vd för Visit Dalarna
Tillträder den 1 mars 2026
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – oktober 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild av besöksnäringen. Utvecklingen för destinationen fortsätter att vara positiv.
-
Upplevelser som utvecklar platser – slutkonferens för Interreg-projektet Upplevelsenäring
Projektet har varit ett gränsöverskridande samarbete mellan Trollhättan, Lysekil och Fredrikstad
-
Starkt bokningstryck inför SkiStars säsongsöppning – rekordintresse för jul och nyår i fjällen – uppdaterad
Gynnsam kalender som ger många skiddagar på få semesterdagar i jul och nyår märks i bokningsläget på Skistars destinationer
-
Från synlighet till lönsamhet – så bygger du en digital närvaro som säljer
Allt fler resenärer söker, jämför och bokar digitalt. Med Visit Swedens nya guide lär du dig steg för steg hur du stärker din digitala närvaro – och får fler bokningar på köpet
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 46 2025
Mest under Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Stöd/utmärkelser/initiativ
-
Julstaden Göteborg lyser upp – här är höjdpunkterna
När vintermörkret sänker sig över Göteborg tänds Julstaden som i år bjuder på både nya och välkända inslag för alla åldrar.
-
HRF – husbilssemestrar ger bra klirr i kommunkassan
Hur stor roll spelar egentligen husbilsturismen för en kommuns lokala näringsliv? Mycket visar HRF:s årliga undersökning.
-
Nyköping satsar på friluftslivet – upp 18 platser i Årets friluftskommun
Kommunen har satsat på ett långsiktigt och strategiskt arbete, med målet att göra friluftslivet mer tillgängligt för alla.
-
Veckans profil
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Visit Sweden delar kunskaper
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Julstaden Göteborg lyser upp – här är höjdpunkterna
När mörkret sänker sig över Göteborg tänds Julstaden som i år bjuder på både nya och välkända inslag. Från storsl...
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa, och till 2027 introduceras en helt ny B2B-del. För att utveckla och driva ...
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö S...
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare med stark genomförandef...
-
-
Gästbloggare
-