-
Flygbolag firar 70 år i luften
Flygbolaget SAS firar 70 år i luften den 1 augusti. Det var då som de norska, danska och svenska flygbolagen slogs ihop.
Den första flygningen gick mellan Stockholm och New York med ”The Viking” den 17 september 1946. Resan tog 25 timmar med mellanlandning i Köpenhamn, Prestwick i Skottland och Gander på Newfoundland.
”- Jubileet markerar SAS ställning som Skandinaviens favoritflygbolag, med fokus på att göra livet lättare för resenärer till, från och i Skandiavien. Jag vill tacka alla passagerare och alla medarbetare som bidragit till SAS 70 år långa historia och till framtiden som väntar oss. Vi har varit delaktiga i unika reseberättelser under sjuttio år och många fler väntar”, säger Rickard Gustafson, VD och koncernchef SAS.
SAS historia
Bolagets historia är fylld med både positiva och negativa händelser.SAS lanserade världens första jorden-runt-service, IFE-system, turistklass och sovsäten. SAS var det första flygbolaget som erbjöd separat incheckning och lounger, och det var SAS som anställde den första kvinnliga trafikpiloten. SAS var även först med att införa gröna inflygningar som minskar bränsleförbrukningen och utsläppen.
De senaste åren har bolaget satsat stort på interkontinentala linjer till och från USA och Asien. Man har också öppnat nya direktlinjer från Skandinavien till städer som Hongkong, Los Angeles och Boston SAS har också uppdaterat sina kabiner.
Bolaget i nuläget
Nu, år 2016, investerar bolaget i att göra resan enklare, snabbare och med mer personlig service. Detta gör man med hjälp av till exempel nya typer av lounger och fast track.Man driver SAS Lab för att utveckla radikala nya idéer och innovationer för framtidens resor, från boardingkort under huden till elektroniska bagagelappar. I höst kommer all kabinpersonal ha utrustats med iPad för att serva passagerarna. Digitaliseringen kommer att underlätta kabinpersonalens arbete och betyder att resenärerna kan få ännu bättre service. Med hjälp av appen blir det möjliga att kontrollera statusen för bagagetransfer och anslutningsflyg samt att få information om EuroBonus-medlemskap.
SAS kommer att öppna en direktlinje från både Köpenhamn och Oslo till Miami i september 2016.
Det har under flera år gått rykten om att SAS är på väg att säljas – men än är bolaget kompakt.
Hållbarhet i fokus
SAS miljövision är att vara en del av ett långsiktigt hållbart samhälle. Bolaget tror att det kommer att vara möjligt att flyga fossilbränslefritt utan CO2-utsläpp 2050. Några av SAS främsta fokusområden är biobränsle, bränsleeffektivisering, gröna flygningar och en ny bränslesnålare flotta.I september kommer man att fira 70 år med diverse evenemang.
Källa: SAS
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: SAS
-
Utländska turister spenderar mer i Sverige än exportvärdet för järn och stål
Jämförs Sveriges exportsiffror för 2024 syns det att exportvärdet för Resor överstiger export av exempelvis järn eller malm.
-
Sporterna under SM-veckan 2025 i Norrköping – dag för dag
Nu släpps idrotternas tävlingsdagar och arenor till SM-veckan den 24–29 juni i Norrköping. Alla är välkomna till folkfesten.
-
Visita – Kent vände hotellmarknaden i mars
Antalet sålda hotellrum i Sverige ökade i mars med drygt 3 procent jämfört med samma månad förra året, enligt data från Visita.
-
SkiStar utvecklar ett nytt skidområde i Vemdalen
SkiStar meddelar att utbyggnaden av ett nytt skidområde, Hovde Syd i Vemdalen, har startat. Totalt skapas 11 hektar ny pistyta.
-
Årets höjdpunkt för fjälldestinationer – r360 kundträff på Idre fjäll
r360 Resort Systems AB är leverantör av bokningssystemet r360 för resorts och destinationer i nordiska fjällen
-
Smaka på Västsverige – Lantbruket i Centrum utökar med område
Den 15–16 maj samlas lantbruksbranschen i Lidköping för Lantbruket i Centrum 2025. Årets mässa utökas med ett nytt område.
-
Växjö & Co söker efter en destinationsutvecklare
Växjö brukar kallas för den lilla världsstaden. Nu vill de förbättra platsen för sina besökare. Växjö & Co söker en destinationsutvecklare.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
Mest under Destination, Möten och Event, Museer och Utställningar samt Mat & Dryck
-
Visit Sweden – hit vill utländska turister helst resa i Sverige
Visit Swedens målgruppsanalys av potentiella Sverigebesökare visar vilka delar av landet utländska turister helst vill besöka.
-
Hotel Tylösand och SAS i nytt samarbete – lanserar spapaket
Hotel Tylösand går nu samman med SAS för att lansera "Tylösand Takeoff". Ett komplett spapaket med flyg, transfer och övernattning.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Katrineholm söker efter en driven turismansvarig
Katrineholm är den lilla platsen som gör ett stort avtryck. Det ligger drygt en timme från Stockholm, och har ett...
-
Gårdsförsäljning – Stärk synligheten digitalt som dryckesproducent
Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen so...
-
SkiStar – nytt avtal med easyJet skapar fortsatt internationell tillväxt
Lågprisflygbolaget easyJet stärker sin närvaro i Skandinavien och lanserar två nya direktlinjer från Storbritanni...
-
Visita – nytt kollektivavtal för anställda inom svensk besöksnäring
Visita och Hotell- och restaurangfacket har tecknat ett nytt kollektivavtal för anställda inom s...
-
-
Gästbloggare
-