-
Företagen som blev vinnare i South Lapland
Destinationsbolaget South Lapland har utsett de bästa företagen inom besöksnäringen i sin region.
Stora Turistföretagarpriset 2017: Marsfjäll Mountain Lodge
Motivering: Årets turistföretagare har under de senaste åren ökat stadigt i omsättningen. Med sitt unika och personliga bemötande sprider de en hemtrevlig stämning kring sig, både på platsen de befinner sig och på sociala medier. Genom att nischa sig mot skoteråkare har de gjort sig ett välkänt namn i skotervärlden. Stort grattis till Anders och Ingela på Marsfjäll Mountain Lodge!Årets Besöksmål 2017: Borgafjäll
Motivering: God företagsamhet har främjat den positiva utvecklingen som sker just nu i området. Här kan besökaren sova gott, äta gott och njuta av naturupplevelser året om. Med lättillgängliga leder och spår vistas både nybörjare och erfarna entusiaster här. Med den långvariga positiva utvecklingen, med bra företagsklimat och brett utbud har Destination South Lapland äran att gratulera Borgafjäll som årets besöksmål 2017.Årets Nyföretagare 2017: Vilseledaren
Motivering: Ett företag som fått nya ägare med ett stort kunnande inom biologi och natur som man delar med sig med ett mycket fint värdskap. En kunskap som passar ypperligt då detta guideföretag guidar i Frostvikens fina geologiska miljöer. Att paret valde att flytta hem efter sina studier och ta över ett koncept och fortsätter att utveckla detsamma är ett stort värde för hela regionen. Grattis Kattis och August, Ett guideföretag som passande nog kallar sig för Vilseledaren.Årets Guideföretag 2017: 69 grader Nord

Motivering: Pristagarna har lyckats utveckla sitt företag samtidigt som de behållit fokus på kvalité och förstaklassigt bemötande. Med sin positiva inställning, stora kunnande och sitt bidrag till att utveckla Borgafjäll har Destination South Lapland äran att tilldela 69 grader nord utmärkelsen som årets guideföretag 2017.Årets Lokalproducent 2017: Danielssons Ko & co.
Motivering: Pristagarna har lyckats utveckla sitt företag samtidigt som de behållit fokus på kvalité och förstaklassigt bemötande. Med sin positiva inställning, stora kunnande och sitt bidrag till att utveckla Borgafjäll har Destination South Lapland äran att tilldela 69 grader nord utmärkelsen som årets guideföretag 2017.Källa: Destination South Lapland AB
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Stina Blind
-
Visita – tilltagande ökningstakt på hotellmarknaden i oktober
I oktober ökade antalet belagda hotellrum med 6 procent jämfört med samma månad 2024. Det visar en stark utveckling enligt Visita.
-
Parks and Resorts – besöksrekord under Halloween i nöjesparkerna
Gröna Lund, Kolmården och Furuvik som ingår i Parks and Resorts har alla slagit besöksrekord under årets Halloween-säsong.
-
Transportföretagen – förslag till resegarantisystem kan äventyra bussresearrangörer
Regeringen har lämnat in en proposition om ett resegarantisystem. Sveriges bussföretag ser att det riskerar att slå mot bussresearrangörer.
-
+Katrineholm söker en innovativ marknadsförare
Destinationsbolaget +Katrineholm söker nu efter en driven marknadsförare som ska uppmärksamma platsen och dess utbud.
-
Turistrådet Västsverige – Årets Hållbarhetskliv 2025 till Lights in Alingsås och Stiftelsen Läckö Slott
Vinnare av Årets Hållbarhetskliv 2025 är Lights in Alingsås (kommunalt initiativ) och Stiftelsen Läckö Slott (besöksnäringsverksamhet)
-
Outdoor Festival satsar på ny B2B-del – Nordic Connect Travel anlitas för att utveckla mötesplatsen för branschen
Outdoor Festival fortsätter att växa. 2027 introduceras en helt ny B2B-del i regi av Nordic Connect Travel
-
Mats Johannesson blir ny VD och koncernchef för Swedavia
Mats Johannesson har utsetts till ny VD för Swedavia. Han ska utveckla företaget med kundfokus, mod och tydlighet.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Mest under Destination, Konstateranden, beslut och rapporter samt Utmärkelser och initiativ
-
Nominerade till Grand Travel Award Ekoturismpriset 2026
Grand Travel Award Ekoturismpriset delas ut årligen till ett svenskt företag. Naturturismföretagen presenterar de tre nominerade.
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Resize Design som är specialiserade på unika inredningslösningar för hotell-/hospitalitysektorn har anställt Louise Bjurenvall
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 45 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan är det mest under Destination, Konstaterande...
-
1 800 artiklar i 70 länder – Visit Swedens globala marknadsföring erövrar världen (igen)
Över 1 800 artiklar har publicerats av press i över 70 länder sedan Visit Sweden i september lanserade de...
-
Louise Bjurenvall ny Kommersiell chef på Resize Design
Sedan början av november har Louise Bjurenvall tillträtt som ny Kommersiell chef för Resize Design. Med över 20 å...
-
Debattartikel: Vi är eniga – här är satsningarna som stärker hela Sverige
Stärkt infrastruktur till, från och genom Värmland är en investering med många nyttor för
-
-
Gästbloggare
-