-
Friluftslivets app, NOA-appen, lyfter svenska destinationer
Appen NOA Nordic Outdoor Adventures är plattformen där personer kan hitta alla de äventyr som går att upptäcka i Sveriges rika utbud av friluftsliv. Plattformen lanserades i våras och växer nu stadigt med nya destinationer och företag inom besöksnäringen.
– Idag finns ett enormt utbud med upplevelser och aktiviteter från en mängd aktörer vilket skapar både brus och krångel när man planerar en resa eller en dagstur. Behovet hos gemene man är att snabbt och enkelt hitta friluftsaktiviteter på en destination. NOA-appen ger användaren både en naturlig samlingsplats och ett verktyg att möta detta behov, säger Michael Malmborg, VD och medgrundare av NOA.
Plattformen lanserades i april som en betaversion för personer med ett intresse för friluftsliv och behov att hitta nya naturupplevelser. Detta är ett intresseområde som vuxit starkare under pandemin då allt fler fått upp ögonen för den svenska naturen och en aktiv fritid. Genom NOA-appen får användaren inspiration på besöksvärda destinationer, aktiviteter och äventyr runtom i landet samt ta del av vägledande innehåll och bli uppdaterad på relevanta evenemang som sker i närliggande områden. Med andra ord är NOA ett enkelt och smidigt verktyg som guidar friluftsutövare i upptäckandet av nya naturupplevelser. I appens kommande funktioner ska det exempelvis bli möjligt att skapa sin egen profil för att spara sina äventyr och utmaningar.
– Tanken är att appen ska fungera som en digital lägereld. Det är en plats där såväl nybörjare som erfarna friluftsentusiaster kan samlas och utbyta erfarenheter och råd, anta spännande utmaningar och vara en del av gemenskapen. Vi är övertygade att appen kommer bli det självklara valet bland människor som vill ha en aktiv fritid i naturen, säger Michael Malmborg.
Appen skapar en mötesplats mellan användare och besöksnäring
Förutom att främja människor att upptäcka den inhemska naturen är idén bakom NOA att skapa en mötesplats mellan användare och besöksnäring. Tillsammans med destinationer, besöksnäring och branschföretag fylls appen kontinuerligt med inspiration, information och insikter som är värdefulla för användare av appen. Värdet för destinationer och marknadsaktörer är den mötesplats som plattformen skapar mellan näring och användare. I dagsläget är 50 partners anslutna och 250 äventyr uppladdade på plattformen. NOAs satsning kommer bidra till ökad turistnäring i Sverige, menar Linus Granborg som är medgrundare, chefsutvecklare och arkitekt bakom plattformen.
– Vår betaversion av appen är första steget att metodiskt driva trafik till destinationer och marknadsaktörer inom naturturism och friluftsliv. Alla vinner på det här, säger Linus Granborg. Många mindre aktörer, till exempel guider, uthyrare och boendeanläggningar har behov av marknadsföring och direkta bokningar, det är något som kommer vara möjligt i framtiden via vår plattform med book n’ buy-funktion, tillägger Granborg.
I syfte att marknadsföra plattformen arrangeras även en rad nationella events. Plattformen kombinerar därigenom det bästa av såväl digitala som fysiska upplevelser och är gratis för destinationer och marknadsaktörer att använda och synas på. På så vis vill NOA skapa nya möjligheter för den svenska turistnäringen att få fler besökare samt inspirera användare till ett rikt friluftsliv oberoende av säsong. Med sitt växande community introducerar NOA nu även möjligheten att marknadsföra genom native-artiklar i appen.
Ladda ner NOA-appen i App Store eller hämta på Google Play.
- Text: Nordic Outdoor Adventures
- Foto: Nordic Outdoor Adventures
-
I helgen öppnar Gröna Lund – och välkomnar Pelle Svanslös
Årets säkraste vårtecken är här! Den 27 april slår Gröna Lund upp portarna för säsongen, där en rad nyheter väntar besökarna.
-
Utbilda dig inom besöksnäringen på TUC Yrkeshögskola
TUC Yrkeshögskola arbetar för att förse besöksnäringen med kompetens. Intresserade kan bl.a läsa Hotel & Restaurant Manager.
-
Svenska Möten ger ut e-bok för att inspirera om hållbarhet
Svenska Möten vill tillsammans med sina hållbara mötesplatser leda branschen. Därför ger de nu ut e-boken "Vi vill leva Globala målen".
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Det internationella intresset och engagemanget för hållbar turism är stort. Det märks på det överväldigande intre...
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras...
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Den 12 april avslutades Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson...
-
-
Gästbloggare
-