-
Goda betyg när Region Örebro län sammanfattar satsning på besöksnäringen
Med uppdraget att stötta företag och föreningar inom besöksnäringen att utvecklas har Region Örebro län nu genomfört och avslutat närmare ett år av utbildning och nätverksträffar. Resultaten visar på goda betyg. De har nu fått förnyat förtroende från Tillväxtverket att fortsätta med insatsen ett år till.
“Vårt uppdrag har handlat om att hjälpa besöksnäringsföretag och föreningar att utvecklas genom utbildning, rådgivning, kunskapsöverföring och samverkan med nätverksträffar. Det känns fantastiskt att vi har fått ett så bra gensvar och ett så gott betyg.” Säger regionråd Irén Lejegren (S).
Stort intresse bland besöksnäringsföretagen
Fler än 70 företag har deltagit på en eller fler aktiviteter inom ramen för projektet. Fler företag har visat intresse och anmält sig eller velat anmäla sig till utbildningarna.
Bland de företag som deltog i en eller flera aktiviteter i projektet svarade 67 procent att insatserna har stärkt förmågan att utveckla nya besöksanledningar och 63 procent anser att de fått ett bredare nätverk inom besöksnäringen tack vare insatserna i projektet.
Ambitionen är att besöksnäringsföretagen ska bli mer digitala och förutsättningarna att skapa bredd i erbjudanden och jobba med paketlösningar ska öka. Därför har ett av målen med projektet varit att stärka förmågan hos besöksnäringsföretagen att utveckla nya besöksanledningar och att ta del av länets stödfrämjarsystem.
“Här har det också varit tydligt att rådgivning för besöksnäringen är uppskattat. Hela 86 procent tycker att rådgivningen av externa konsulter hjälpte utvecklingen av företaget. Det är ju fantastiskt.” Berättar Jenny Ahlgren, projektledare på Region Örebro län.
Bakgrund och finansiering – får fortsätta med insatsen
Bakgrunden till insatserna bygger på en regional kartläggning över länets besöksnäringsföretag. I sammanställningen och i samtal med kommunerna såg man att företag och föreningar bland annat söker mer kunskap och coaching. Speciellt inom digitalisering och hållbarhet, för att utveckla sina företag.
Projektet finansierades av Tillväxtverket och hade namnet ”Företagskoordinator för hållbar besöksnäring”. Under året har Region Örebro län arrangerat 11 nätverksträffar med workshops, kunskapsdagar och genomförda studieresor. Bland annat har en workshop inom området hållbarhet genomförts. Man har även jobbat med digitalisering, paketering och produktutveckling.
“Det är så kul att se utvecklingen hos företagen. Det är också härligt att få återkoppling från deltagare och läsa ”Tack för gott arbete, det är fantastiskt att få så mycket hjälp för att kunna utveckla sitt företag”. Dessutom har vi fått förnyat förtroende från Tillväxtverket att fortsätta med den här insatsen ett år till. Det känns riktigt bra.” Avslutar Jenny Ahlgren projektledare på Region Örebro län.
- Text: Region Örebro län
- Foto: Region Örebro län
-
Världsarv och biosfärområden ska arbeta med hållbar platsutveckling
Tillväxtverket har fattat beslut om 13 projekt som beviljas totalt 19 miljoner kr inom ”Fördjupat arbete kring hållbar platsutveckling”.
-
Nya projekt i Dalarna ska utveckla besöksnäringen ytterligare
Två nya projekt i Dalarna ska utveckla länets besöksnäring. Dels handlar det om digital kompetens, dels om hållbara upplevelser.
-
Södra Ädla investerar i naturturism – blir delägare i Happie Nation
Den 15 juni blev Södra Ädla delägare i naturturismbolaget Happie Nation med en investering på tre miljoner kronor.
-
Nya adjektiv och upplevelser ska locka fler besökare till Nykvarn
Kommunen sätter Nykvarn på kartan i en ny digital kampanj. Med nykvarnska ord är målet att skapa kännedom om platsen.
-
Sylvia Nylin blir ny VD för Destination Kalmar
Sylvia Nylin blir ny VD för Destination Kalmar. Hon ser fram emot att bidra med sina erfarenheter och utveckla destinationen.
-
Katrineholm har lanserat Näckrospaddeln i Hjälmaren
Destionationsbolaget +Katrineholm har lanserat Näckrospaddeln. En paddelled i Hjälmaren som utgår ifrån Fiskeboda.
-
Gröna Lund storsatsar på vintersäsongen med nya Winter Wonderland
Gröna Lund storsatsar på att skapa en vintersäsong. De lanserar en upplevelse man aldrig tidigare skådat – Winter Wonderland.
-
Hotellägarens guide för att öka intäkterna och engagemanget under gästresan
SHR har tagit fram en guide som ska hjälpa hotellägare att öka intäkterna
-
Svenska Stadskärnor – kampanj belyser vikten av en levande stadskärna
”Ingen puls utan din” är ett initiativ för att uppmärksamma vikten av människor i en stadskärna. 46 städer i Sverige står bakom uppropet.
-
Visit Linköping & Co lanserar nya klimatsmarta vandringspaket
Visit Linköping & Co lanserar klimatsmarta vandringspaket i samarbete med Östgötatrafiken och centralt belägna hotell i staden.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Världsarv och biosfärområden ska arbeta med hållbar platsutveckling
Tillväxtverket har fattat beslut om tretton olika projekt som beviljas totalt 19 miljoner kronor inom utlysningen...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring 13-17 juni 2022
Den här veckan med mycket om infrastrukturplanen och reaktioner på den (Under rubriken Konstateranden…) men även ...
-
Marie Herrey tillträder som ny VD för Icehotel i september
Med en gedigen bakgrund från hotellbranschen tar Marie Herrey över som VD på Icehotel i Jukkasjärvi. Marie har en...
-
Utmaningar och möjligheter när Sveg blir hub för elbilsladdning
Att möta behovet av en utbyggd laddinfrastruktur kommer att ändra hela samhällsbilden i Sveg. Det menar Per Palag...
-
-
Gästbloggare
-