-
Goda betyg när Region Örebro län sammanfattar satsning på besöksnäringen
Med uppdraget att stötta företag och föreningar inom besöksnäringen att utvecklas har Region Örebro län nu genomfört och avslutat närmare ett år av utbildning och nätverksträffar. Resultaten visar på goda betyg. De har nu fått förnyat förtroende från Tillväxtverket att fortsätta med insatsen ett år till.
“Vårt uppdrag har handlat om att hjälpa besöksnäringsföretag och föreningar att utvecklas genom utbildning, rådgivning, kunskapsöverföring och samverkan med nätverksträffar. Det känns fantastiskt att vi har fått ett så bra gensvar och ett så gott betyg.” Säger regionråd Irén Lejegren (S).
Stort intresse bland besöksnäringsföretagen
Fler än 70 företag har deltagit på en eller fler aktiviteter inom ramen för projektet. Fler företag har visat intresse och anmält sig eller velat anmäla sig till utbildningarna.
Bland de företag som deltog i en eller flera aktiviteter i projektet svarade 67 procent att insatserna har stärkt förmågan att utveckla nya besöksanledningar och 63 procent anser att de fått ett bredare nätverk inom besöksnäringen tack vare insatserna i projektet.
Ambitionen är att besöksnäringsföretagen ska bli mer digitala och förutsättningarna att skapa bredd i erbjudanden och jobba med paketlösningar ska öka. Därför har ett av målen med projektet varit att stärka förmågan hos besöksnäringsföretagen att utveckla nya besöksanledningar och att ta del av länets stödfrämjarsystem.
“Här har det också varit tydligt att rådgivning för besöksnäringen är uppskattat. Hela 86 procent tycker att rådgivningen av externa konsulter hjälpte utvecklingen av företaget. Det är ju fantastiskt.” Berättar Jenny Ahlgren, projektledare på Region Örebro län.
Bakgrund och finansiering – får fortsätta med insatsen
Bakgrunden till insatserna bygger på en regional kartläggning över länets besöksnäringsföretag. I sammanställningen och i samtal med kommunerna såg man att företag och föreningar bland annat söker mer kunskap och coaching. Speciellt inom digitalisering och hållbarhet, för att utveckla sina företag.
Projektet finansierades av Tillväxtverket och hade namnet ”Företagskoordinator för hållbar besöksnäring”. Under året har Region Örebro län arrangerat 11 nätverksträffar med workshops, kunskapsdagar och genomförda studieresor. Bland annat har en workshop inom området hållbarhet genomförts. Man har även jobbat med digitalisering, paketering och produktutveckling.
“Det är så kul att se utvecklingen hos företagen. Det är också härligt att få återkoppling från deltagare och läsa ”Tack för gott arbete, det är fantastiskt att få så mycket hjälp för att kunna utveckla sitt företag”. Dessutom har vi fått förnyat förtroende från Tillväxtverket att fortsätta med den här insatsen ett år till. Det känns riktigt bra.” Avslutar Jenny Ahlgren projektledare på Region Örebro län.
- Text: Region Örebro län
- Foto: Region Örebro län
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Historiska museet söker en nyfiken, påhittig och mycket ung person som vill ta över museet i sommar när ordinarie chef går på semester.
-
7 av 10 väljer att bli busschaufför för att få träffa människor
Många busschaufförer väljer yrket för att de gillar att vara ute på vägarna. Men det är också ett yrke man väljer på grund av den sociala aspekten.
-
Folkfest och glädje när Sala firade 400-årsdag
När Sala firade sin 400-årsdag den 15 april sken staden. Invånare och besökare klev ut på gator och torg för att ta del av firandet.
-
Viking Line – hållbarhet viktigt för svenska kryssningsresenärer
Var fjärde tillfrågad säger att de tänker på hållbarhet när de bokar en kryssning. Det visar en undersökning genomförd av Viking Line.
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riksdagen.
-
Sala firar 400 år – födelsedagen bjuder på fika och kungligheter
Den 15 april 2024 är det 400 år sedan Sala fick stadsprivilegier av Gustav II Adolf. Födelsedagen bjuder in till ett maxat kalas.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Swedish Workshop 2024: Deltagare vittnar om intresse från globala researrangörer
Nu bekräftar svenska deltagare, svenska destinationer och svensk besöksnäring, om det stora, internationella intr...
-
Visita – färre sålda hotellrum under mars
Under veckorna i mars minskade antalet sålda hotellrum med 5 procent i jämförelse med samma period 2023. Detta en...
-
Första bilderna på nya fartyget Birka Gotland
Den 20 mars avgick premiärkryssningen med Östersjöns nya nöjeskryssare Birka Gotland. I påsk gjo...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
-
Gästbloggare
-