-
Göteborg & Co hjälper evenemangs- och mötesarrangörer att hitta bästa tekniken
När allt fler fysiska möten blir digitala så ökar behovet av kunskap om hybrida möten och mötesverktyg. En svårighet för arrangörer är att välja den tekniska plattform som är bäst för deras behov. Därför startar nu Göteborg & Co kostnadsfri rådgivning för evenemangs- och mötesarrangörer att hitta rätt plattform för deras event.
Värdefull rådgivning för event- och mötesarrangörer
Det finns en uppsjö av tekniska lösningar för att interagera inom sitt hybrida forum, en kombination av deltagare som deltar fysiskt och på distans. Många är vana vid mötesplattformarna Zoom och Teams, men på ett event vill man kanske ha utställare som ska presentera och visa upp sig, ha olika parallella möten som deltagarna växlar emellan eller möjlighet till nätverkande.
”Där blir vår rådgivningsservice värdefull för de som planerar ett hybridevent i Göteborg.” Säger Henrik Svensson, ansvarig på Göteborg & Co för projektet Hybridupplevelser.
Finns på plats för att hitta en lösning för varje tillfälle
Projektets nya plattformsrådgivare är Marcus Sandin, som jobbat inom evenemangs- och mötesindustrin i 20 år och har bred erfarenhet som projektledare och producent för många olika typer av event. Marcus finns på plats för att hitta en lösning för varje tillfälle, utifrån deltagarens behov men också utifrån förväntningar, ambition och budget.
”Den lösning som är bäst för en arrangör är kanske onödigt krånglig för en annan. Allt beror på vad man vill göra och hur man vill interagera med sina deltagare. En viss typ av innehåll kanske är bäst att streama på Youtube eller Facebook, medan andra vill att deltagarna ska ha möjlighet att se och prata med varandra, som på Zoom och Teams. Just de har dock sina begränsningar, särskilt när det kommer till hybridevent. Då passar andra plattformar bättre.” Säger Marcus Sandin.
Gratis för de som planerar hybridevent i Göteborg
Rådgivningen hjälper arrangörer att hitta den eller de plattformar som passar bäst för respektive event, både sett till funktionalitet, behov och kostnadseffektivitet. Tjänsten är kostnadsfri för de som planerar ett evenemang eller möte i Göteborg.
Projektet Hybridupplevelser är del av Göteborgs Stad satsning för att underlätta besöksnäringens återhämtning. Projektet genomförs av Göteborg & Co och delfinansieras av Tillväxtverket.
- Text: Göteborg & Co
- Foto: Peter Kvarnström
-
Nyanlända ungdomar lär sig guida på Vasamuseet
Nu har flera ungdomar som anlände till Sverige under 2023 deltagit i Vasamuseet pedagogiska projekt Unga visar Vasa.
-
Ny gemensam satsning från skidanläggningarna i Funäsfjällen
Skidanläggningarna Tänndalen, Ramundberget och Funäsdalen gör en satsning för att fler ska få upp ögonen för Funäsfjällen.
-
Hertz bidrar till Giving Tuesday – en gåva som räddar liv
Giving Tuesday är en global folkrörelse med engagemang för medmänniskor. Röda Korset och Hertz har samarbetat sedan 2010.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 49 -24
Mest om Destination, Infrastruktur/Mobilitet samt Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering
-
Kungliga Djurgården åter prisad internationellt för hållbarhetsarbete
För andra gången tilldelas Kungliga Djurgården Green Destinations Platinum Award. En utmärkelse som belönar öns hållbarhetsarbete.
-
Hållbar natur- och hästturism på Öland – rekrytering till projekt
Öland representerar Sverige i utvecklingsprojektet South Baltic Horse Tourism. Därmed söker Öland & Co nu en erfaren projektledare.
-
Halländska Tiraholms Fisk vinner Stora Turismpriset 2024
Tiraholms Fisk är vinnare av Stora turismpriset 2024. Det halländska företaget hyllas för sin innovativa verksamhet med fisken i centrum.
-
Nu sätter Sala kronan på verket och avrundar sitt jubileumsår
Luciamorgon från Sala kommer bli magiskt. Tillsammans med kör och sångare kommer Lucian Lova Fredling att sprida värme i TV-rutan.
-
Anna Näppä är Årets ciceron 2024 – Forskar om hur arbetsgivare blir mer attraktiva
Stipendiet på 100 000 kronor, har tilldelats Anna Näppä vid Luleå tekniska universitet för doktorsavhandlingen "Building employer brands: The employee perspective"
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Den första advent startade Vinterköping, Norrköpings nya satsning som samlar och utvecklar vintertraditioner med nya inslag.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Mötes- och evenemangsambassadörer i Jönköping hyllas för sina insatser
Den 20 november 2024 bjöd Destination Jönköping in lokala mötes- och evenemangsambassadörer till...
-
Stockholm får EM i basket för damer 2027 – historisk satsning
Svenska Basketbollförbundet (SBBF) och Stockholms stad kan med glädje meddela a...
-
Krönika: Sverige får den tillgänglighet (med flyg) som vi förtjänar
I torsdags hade jag nöjet att vara med på ett lunchseminarium, eller kanske snarare hearing, hos Stockholms Hande...
-
Den 1 december öppnade Vinterköping med julmarknad
Norrköping välkomnade till en magisk vinterupplevelse den 1 december 2024. Evenemanget Vinterköping går till den ...
-
-
Gästbloggare
-