-
Göteborg lanserar cirkulärt system för engångsfri take-away
Nu lanserar Göteborg, som första stad i Sverige, ett cirkulärt system för engångsfri take-away i staden. Panter, som systemet heter, ska genom enkla lösningar minska nedskräpning och underlätta för caféer och restauranger, och såklart även för besökare, att bli mera hållbara.
Steget före lagkrav
I januari 2024 träder lagen i kraft att restauranger och caféer ska erbjuda flergångsalternativ. Göteborg vill gå före och stötta staden och näringen genom att ta fram en lösning som ska underlätta för alla stadens aktörer.
“Vår förhoppning är att vi kan inspirera andra städer att göra detsamma. Det finns bara fördelar! Med mindre nedskräpning får vi en fin stad och en smartare resursanvändning.” Säger Filip Eklund, hållbarhetsutvecklare på Göteborg & Co som projektlett arbetet med implementeringen från stadens sida.
Vad är Panter?
Panter är ett cirkulärt flergångssystem framtaget av företaget TINT, som består av muggar och tallrikar. Panter innebär att kunden som köper mat eller dryck får en flergångsbehållare som kopplas ihop med förpackningen via en QR-kod. Sedan kan kunden lämna tillbaka behållaren på valfri restaurang eller kafé som ingår i systemet.
“Panters unika system är helt i linje med vad vi vill uppnå med vårt hållbarhetsarbete i staden, då de återanvändningsbara lådorna och muggarna bidrar till en bättre miljö redan efter 20 användningar. Förpackningarna kan användas hundratals gånger och när de inte längre håller måttet tas de tillbaka till fabriken där de återvinns och blir nya behållare.” Fortsätter Filip Eklund.
Möjligheten till engångsfria evenemang
Systemet som nu lanseras är en viktig pusselbit i stadens strävan att skapa engångsfria evenemang i Göteborg. Sedan 2016 har man testat och försökt att skapa förutsättningar för evenemang utan engångsartiklar. Panter blir en viktig del i den strävan.
Panter testades på Scandinavium under Miriam Bryants konsert. Under närtid är förhoppningen att det ska testas, anpassas och implementeras på många fler evenemang.
På följande ställen går det att använda sig av Panter från och med lanseringen:
Waste, Ooto, L’s Kitchen, A43 och Café St. Agnes. Ambitionen är nu att fler restauranger och caféer ska ansluta sig och att många börjar använda Panter.
Panter är ett samarbete med Göteborgs Stad, Göteborg & Co, Got Event, Avenyföreningen, Innerstaden Göteborg och Nordstan Göteborg samt med stöd från Naturvårdsverket.
- Text: Göteborg & Co
- Foto: Peter Kvarnström/Göteborg & Co AB
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 28 -25
Mest om Destination, Boende, Evenemang och Konstateranden/beslut/rapporter
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 3
Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan 2025 samlar Turismnytt anteckningarna från de olika seminarierna, här del 3
-
Regeringen föreslår ett förbättrat resegarantisystem
Ökad trygghet för resenärer och förenkling för branschens aktörer. Regeringen föreslår en reform av dagens resegarantisystem.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – juni 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen i destinationen. Juni var en händelserik månad.
-
Regeringen föreslår sammanslagning av museiorganisationer
Regeringen förbereder Statens maritima och transporthistoriska museer och Statens försvarshistoriska museers för en sammanslagning.
-
Cabonline – flygtaxi utvald till preferred partner i SAS Transfer
Flygtaxi Sverige, en del av Cabonline Group, är stolta över att ha valts till föredragen taxipartner för SAS nya tjänst - SAS Transfer.
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
I dagsläget är det SJ som kör nattåg enligt ett specialavtal. Swedish Lapland har en uppdaterad avsiktsförklaring och nya vagnar är på gång.
-
Visita – en tydlig ökning för hotellmarknaden i juni
Juni månad gav det bästa utfallet på länge på svensk hotellmarknad enligt Visita statistik. Trots det är hotellkonjunkturen svag.
-
Höga Kusten – nya satsningar och storslagen sommar
Ute hos besöksmål i Sverige råder det stor aktivitet nu. Höga Kusten Destinationsutveckling berättar om sommaren hos dem.
-
Färgglada Sala-cyklar blir rullande turistbyråer
Platsvarumärkesgruppen i Sala kommun har tagit fram två unika Sala-cyklar som i sommar kommer att synas runt om i kommunen.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 27 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Flyg, Evenemang och ...
-
Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 2
Som ni såg i del 1 blir det inte något analytiskt långt redaktionellt mästerverk med journalistisk höjd om årets ...
-
Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
Nu krokar Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board arm för at...
-
Swedish Lapland – upphandling av nattågen och nya vagnar
Vid aktuell upphandling av tågbolag som ska köra nattågen mellan Stockholm och Narvik från december 2026 fick Tra...
-
-
Gästbloggare
-