-
Göteborg utvalt av EU som en av 50 smarta turistdestinationer
Inom ramen för satsningen Smart Tourism Destinations har EU-kommissionen utsett 50 europeiska städer som utmärker sig genom att utveckla nya och mer hållbara former av turism. Göteborg är en av dem.
Projektet Smart Tourism Destinations
Projektet Smart Tourism Destinations syftar till att stödja EU:s turismekosystem. I att proaktivt möta sina nuvarande och framtida utmaningar, uppmuntra användandet av ny teknik och implementeringen av innovativa digitala lösningar.
Att anamma datadrivna tillvägagångssätt kommer att stödja beslutsfattande och frigöra den fulla potentialen för EU:s turistsektor. Men även säkerställa framtida konkurrenskraft, öka hållbarhet och tillgänglighet samt uppmuntra nya former av sysselsättning och tillvaratagande av det lokala kulturarvet.
En hållbar destination som leds av datadrivna beslut
Evenemangsstaden, världens mest hållbara destination, innovationsnod för Västkusten. Göteborg beskrivs på många sätt. Destinationen var bland de första i Sverige att förstå värdet av evenemang för en hållbar stadsutveckling och arbetar nu mer aktiv än någonsin med legacy.Nu vill Göteborg vara först att skapa ett samarbete inom besöksnäringen där en hållbar destination leds av datadrivna beslut.
“Destination Göteborg erbjuder en unik plats där forskning och utveckling av hållbara idéer, produkter och tjänster kopplat till upplevelseindustrin blir verklighet. Här finns samverkansplattformen, kompetensen, tekniken och den fysiska/digitala platsen. Med utgångspunkt i Göteborgs hållbarhetsarbete utvecklar vi just nu konceptet Destinationens Dataplattform (DDP). Med målet att få upplevelseindustrin att utvecklas genom datadrivna beslut. Smart Tourism Destinations ger oss en unik möjlighet att dela med oss av våra erfarenheter, lära och samverka med andra destinationer.” Säger Niklas Masuch, projektledare för DDP på Göteborg & Co.
Från data till insikter och lösningar till actions
Projektet Destinationens Dataplattform (DDP) drivs av Göteborg & Co i samarbete med XperienceNext (Lindholmen Science Park), Mastercard, Truata m.fl.
DDP bygger på anonymiserade data som blir grund för att skapa innovativa lösningar och förbättra standarder för att mäta, följa upp och prognostisera besöksnäringens effekter ekonomiskt, miljömässigt och socialt. På ett GDPR säkert sätt kan en destination följa det viktigaste besökssegmenten rörelser och interaktioner med staden och dess aktörer.
Vid årsskiftet lanseras en Betaversion av plattformen som kommer att kunna användas med praxis inom först Göteborgsregionen. Men ambitionen är att sedan inspirera andra svenska och europeiska städer.
Här hittar ni en EU-guide om data för turistmål.
- Text: Göteborg & Co
- Foto: Göteborg & Co
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Svenska Möten – vinnare av Svenska Mötespriset 2024
Den 15 april på Skogshem & Wijk, Lidingö, steg fem stolta vinnare upp på scen för att ta emot det prestigefyllda Svenska Mötespriset.
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson, VD för Destination Östersund, till ordförande. Föreningen byter namn till Svenska Destinationsnätverket.
-
Tredje bästa året någonsin för Sveriges campingplatser
Ny statistik från SCB/Tillväxtverket visar att antalet gästnätter på Sveriges campingplatser uppgick till 16,6 miljoner under 2023.
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Intresset för hållbar turism är stort i hela världen, det märks på populariteten av GSTC kongress i Stockholm den 23-25 april.
-
Sägenskåp i Smålands Trädgård bevarar kulturarvet i bygden
”Sagor och sägner” är ett projekt inom Smålands Trädgård ekonomiska förening som snart står klart att presenteras.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Evenemang samt K...
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riks...
-
Sala firar 400 år – födelsedagen bjuder på fika och kungligheter
Den 15 april 2024 är det 400 år sedan Sala fick stadsprivilegier av Gustav II Adolf. Sala flyttades då från Gruvb...
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Det internationella intresset och engagemanget för hållbar turism är stort. Det märks på det överväldigande intre...
-
-
Gästbloggare
-