-
Göteborg utvalt av EU som en av 50 smarta turistdestinationer
Inom ramen för satsningen Smart Tourism Destinations har EU-kommissionen utsett 50 europeiska städer som utmärker sig genom att utveckla nya och mer hållbara former av turism. Göteborg är en av dem.
Projektet Smart Tourism Destinations
Projektet Smart Tourism Destinations syftar till att stödja EU:s turismekosystem. I att proaktivt möta sina nuvarande och framtida utmaningar, uppmuntra användandet av ny teknik och implementeringen av innovativa digitala lösningar.
Att anamma datadrivna tillvägagångssätt kommer att stödja beslutsfattande och frigöra den fulla potentialen för EU:s turistsektor. Men även säkerställa framtida konkurrenskraft, öka hållbarhet och tillgänglighet samt uppmuntra nya former av sysselsättning och tillvaratagande av det lokala kulturarvet.
En hållbar destination som leds av datadrivna beslut
Evenemangsstaden, världens mest hållbara destination, innovationsnod för Västkusten. Göteborg beskrivs på många sätt. Destinationen var bland de första i Sverige att förstå värdet av evenemang för en hållbar stadsutveckling och arbetar nu mer aktiv än någonsin med legacy.Nu vill Göteborg vara först att skapa ett samarbete inom besöksnäringen där en hållbar destination leds av datadrivna beslut.
“Destination Göteborg erbjuder en unik plats där forskning och utveckling av hållbara idéer, produkter och tjänster kopplat till upplevelseindustrin blir verklighet. Här finns samverkansplattformen, kompetensen, tekniken och den fysiska/digitala platsen. Med utgångspunkt i Göteborgs hållbarhetsarbete utvecklar vi just nu konceptet Destinationens Dataplattform (DDP). Med målet att få upplevelseindustrin att utvecklas genom datadrivna beslut. Smart Tourism Destinations ger oss en unik möjlighet att dela med oss av våra erfarenheter, lära och samverka med andra destinationer.” Säger Niklas Masuch, projektledare för DDP på Göteborg & Co.
Från data till insikter och lösningar till actions
Projektet Destinationens Dataplattform (DDP) drivs av Göteborg & Co i samarbete med XperienceNext (Lindholmen Science Park), Mastercard, Truata m.fl.
DDP bygger på anonymiserade data som blir grund för att skapa innovativa lösningar och förbättra standarder för att mäta, följa upp och prognostisera besöksnäringens effekter ekonomiskt, miljömässigt och socialt. På ett GDPR säkert sätt kan en destination följa det viktigaste besökssegmenten rörelser och interaktioner med staden och dess aktörer.
Vid årsskiftet lanseras en Betaversion av plattformen som kommer att kunna användas med praxis inom först Göteborgsregionen. Men ambitionen är att sedan inspirera andra svenska och europeiska städer.
Här hittar ni en EU-guide om data för turistmål.
- Text: Göteborg & Co
- Foto: Göteborg & Co
-
Jacy’z utmanar Göteborgs nöjesscen: Premiär för egen dinner show
Jacy'z Hotel & Resort i Göteborg producerar i höst en helt egen dinner show med internationella ambitioner - ”Symphony of Illusion”.
-
Naturturismföretagen – långsiktiga effekter av svinpest redan en verklighet
Naturturismföretagen larmar om att svinpesten redan skapar långsiktiga effekter för naturturismföretag och besöksnäringen.
-
SPRIT-undersökningen visar hur beroende en destination är av turism
SPRIT-undersökningen av Jämtland Härjedalen analyserar företagens utveckling inom en destination och deras koppling till besöksnäringen.
-
Så kan du kommunicera hållbarhet – Konkreta tips för turismföretagare
Genom att kommunicera hållbarhet på ett smart sätt kan du locka fler gäster att välja din verksamhet - gäster som gärna spenderar lite extra för att de vill bidra till en god sak. Marcus Eldh tipsar
-
STF – Kebnekaiseprotokollet signerat på klimattoppmöte
Den 12 september signerades Kebnekaiseprotokollet av åtta stora friluftsorganisationer under STF:s Klimattoppmöte Kebnekaise.
-
Tävlingen Placebrander of the Year 2024 drar igång
Placebrander of the Year premierar insatser inom platsutveckling och platsmarknadsföring. Nu kan du tävla med ditt bidrag.
-
Regeringens budgetförslag för 2024 och kommentarer
Regeringen har presenterat sitt budgetförslag för 2024. Visit Sweden, Visita och Svensk Turism kommenterar på besöksnäringsaspekten.
-
Biluthyrningsföretaget Hertz når rekordomsättning sommaren 2023
Sommaren har varit framgångsrik för Hertz. De noterar en omsättning på 430 miljoner kronor. En ökning med 18% i jämförelse med 2019.
-
Förstudie: Kulturturism är en stor potential för Sverige
Visit Sweden har tillsammans med Tillväxtverket genomfört en förstudie kring utvecklingspotentialen för kulturturism i Sverige.
-
En ny besöksnäringsstrategi ska vägleda Värmland
Nu presenterar Visit Värmland sin besöksnäringsstrategi 2023-2030. Den kommer att vägleda mot en mer attraktiv och hållbar region.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Ny SAS direktlinje Köpenhamn – Åre Östersund Airport
Under vintern kommer det att finnas en ny direktlinje för skidintresserade danskar med SAS mella...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 37 2023
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Mest är det under Konstateranden, Beslut och rapporter samt...
-
Järvsö Sustainable Tourism Summit 2023 – En rapport i två delar – Del 2
Del 2 – Vi fortsätter där vi slutade, förmiddagen på konferensens andra dag på Stenegård Nordiskt samarbete...
-
En ny besöksnäringsstrategi ska vägleda Värmland
Efter över ett års arbete är Visit Värmland stolta över att presentera Värmlands besöksnäringsstrategi 2023-2030....
-
-
Gästbloggare
-