-
Göteborg utvecklar utsläppsfria evenemang under Coldplay på Ullevi
Under konserterna med Coldplay på Ullevi i juli ska besökarnas transporter kartläggas och bilresenärer söderifrån erbjudas gratis kollektivtrafik sista biten. Allt som ett steg i Göteborgs Stads arbete att minska utsläppen i samband med stora evenemang, och nå utsläpp av koldioxid nära noll till 2030.
Göteborg höjer sina ambitioner ytterligare
Sedan sex år är Göteborg främst bland hållbara destinationer enligt Global Destination Sustainability Movement. I vintras startade projektet ”Lösningar för klimatsmarta evenemang” som höjer stadens ambitioner ännu ett steg. Projektet inkluderar lösningar inom områdena gods, persontransporter, livsmedel, övernattningar och andra energikrävande resurser.
”Målet i stort är att minska utsläpp i samband med evenemang, mässor och möten. Samt skapa förutsättningar för näringen som bidrar till både ekonomiska och sociala värden. Under Coldplay-konserterna genomförs tester som vi följer upp om hur information och erbjudanden kan påverka besökarnas resebeteende och minska deras koldioxidutsläpp. Det är ett steg i att ta fram effektiva verktyg för besöksnäringens hållbarhetsarbete.” Säger Filip Eklund på Göteborg & Co.
En förutsättning för hållbara evenemang är samverkan
Det är ingen tillfällighet att Coldplays fyra konserter på Ullevi valts ut som testevenemang. Det brittiska bandets världsturné har blivit en plattform för att främja hållbara exempel, gröna teknologier och miljöengagemang. Genom att följa de tre principerna ”Reduce”, ”Reinvent” och ”Restore” är bandet nära att minska sina koldioxidutsläpp med 50% jämfört med tidigare turnéer.
Besökarnas transporter står för en betydande del av de totala utsläppen. Alla som köpt biljett till någon av Coldplays Ullevikonserter kommer få svara på en enkät om hur de tar sig till Göteborg och till arenan. De som kommer med bil söderifrån erbjuds parkering i Mölndal och gratis kollektivtrafik till Ullevi.
”En förutsättning för mer hållbara och klimatsmarta evenemang är samverkan. Det samarbete vi har med Luger, Coldplay och lokala parter inför konserterna på Ullevi är unikt. I det finns en kraft att använda evenemang för att skapa förändring och ge lyskraft för det som redan görs. Förhoppningen är att vi även uppmuntrar besökare att resa och konsumera mer hållbar och målet är att sätta en ny standard för hållbara evenemang. Detta är i linje med våra och stadens ambitioner i klimatarbetet.” Säger Johanna Gadd på Got Event.
En del av Gothenburg Green City Zone
Projektet är del av initiativet Gothenburg Green City Zone, som går ut på att pröva och skala upp ett utsläppsfritt transportsystem tillsammans med näringslivet, akademi och institut. Här är evenemangsstråket ett prioriterat område.
”Vi behöver tänka om, tänka nytt och tänka tillsammans. Kan vi korta bilresan, och byta till utsläppsfritt eller kollektivt tidigare? Avlasta närområdet runt arenan både vad gäller trafik, utsläpp, trängsel och buller? Göteborg ska bli klimatneutralt, och fortsatt en stor destination för evenemang. Detta måste gå att lösa. Därför behöver vi testa en mängd pusselbitar på vägen redan nu.” Säger Jonas Eriksson på Business Region Göteborg, verksamhetsledare för Gothenburg Green City Zone.
Mer information om projektet:
Projektet ”Lösningar för klimatsmarta evenemang” har som mål att skapa synlighet för svensk innovation, på ett sätt som gynnar den svenska besöksnäringen. Det tar bland annat fram och testar innovationer som minskar utsläpp vid olika typer av evenemang.
Projektet drivs av Göteborg & Co, Business Region Göteborg, Got Event, Göteborgs Universitet och RISE som koordinerar projektet. Det involverar även en lång rad partners som Volvo Technology, Lugerinc, Liseberg, Göteborg Energi, VOI, Svenska Mässan, MTR Express, Nobina och Västtrafik. Projektet är en del av Gothenburg Green City Zone. Det pågår till 2025 och finansieras av Vinnova.
- Text: Göteborg & Co
- Foto: Johan Wedenström
-
Vem blir årets världsmästare i flugkastning?
Den 19-25 augusti arrangerar Svenska Castingförbundet VM i flugkastning på evenemangsstranden i Åhus/Kristianstad.
-
Halmstad först i världen med “Non Silent Retreat” – inspirerat av Gyllene Tiders låtskatt
Med Gyllene Tider-febern på topp på grund av filmen "Sommartider" lanserar Halmstad världens första "Non Silent Retreat".
-
Intresset för att kombinera camping och cykling ökar rejält
I Sverige finns det mängder av cykelleder och bikeparks som är grannar med campingplatser. Camping cykelentusiaster har tagit fasta på detta.
-
SJ – högre rörelseresultat och fortsatt förbättringsarbete
Nytillkomna och befintliga trafikavtal samt ökade biljettintäkter bidrog till högre rörelseresultat för tågbolaget SJ i andra kvartalet.
-
Regeringen tar ytterligare steg för att minska företagens regelbörda
Den 18 juli fick 11 myndigheter i uppdrag av Regeringen att arbeta för enklare regelverk. Syftet är att minska företagens regelbörda.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Mest under Destination, Evenemang samt Konstateranden, Beslut och Rapporter
-
Naturvårdsverket – dagsturer allt populärare i sommarfjällen
En ny undersökning från Naturvårdsverket fjällsäkerhetsråd visar att dagsturer blir populärare i de svenska sommarfjällen.
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
I sommar har en grupp företagare gått samman och skapat konceptet En härlig dag i Granö för att locka besökare till den fina byn.
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en tid där personalutveckling är avgörande för framgång, erbjuder appen ServiceHub en lösning som stärker medarbetare och branschen.
-
Elite Hotels förvärvar Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping
Elite Hotels of Sweden är glada att meddela att man har förvärvat bolaget Louis De Geer Konsert & Kongress i Norrköping AB.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 29 2024
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring denna nyhetsmagra sommarvecka. Den här gången är det mest un...
-
Liseberg bygger upp Oceana igen – beräknas stå klart 2026
Vid ett extrainsatt styrelsemöte den 17 juli fattade Lisebergs styrelse beslut om att Liseberg v...
-
Innovativ och kostnadseffektiv personalutveckling i servicebranschen
I en bransch som ofta brottas med låg lönsamhet och höga driftskostnader är investeringar i personalutveckling in...
-
Nytt företagssamarbete vill locka besökare till Granö i sommar
Granö i Västerbotten borde checka alla boxar när det gäller en bortglömd ort utan sommarturism i Norrlands inland...
-
-
Gästbloggare
-