-
Göteborg utvecklar utsläppsfria evenemang under Coldplay på Ullevi
Under konserterna med Coldplay på Ullevi i juli ska besökarnas transporter kartläggas och bilresenärer söderifrån erbjudas gratis kollektivtrafik sista biten. Allt som ett steg i Göteborgs Stads arbete att minska utsläppen i samband med stora evenemang, och nå utsläpp av koldioxid nära noll till 2030.
Göteborg höjer sina ambitioner ytterligare
Sedan sex år är Göteborg främst bland hållbara destinationer enligt Global Destination Sustainability Movement. I vintras startade projektet ”Lösningar för klimatsmarta evenemang” som höjer stadens ambitioner ännu ett steg. Projektet inkluderar lösningar inom områdena gods, persontransporter, livsmedel, övernattningar och andra energikrävande resurser.
”Målet i stort är att minska utsläpp i samband med evenemang, mässor och möten. Samt skapa förutsättningar för näringen som bidrar till både ekonomiska och sociala värden. Under Coldplay-konserterna genomförs tester som vi följer upp om hur information och erbjudanden kan påverka besökarnas resebeteende och minska deras koldioxidutsläpp. Det är ett steg i att ta fram effektiva verktyg för besöksnäringens hållbarhetsarbete.” Säger Filip Eklund på Göteborg & Co.
En förutsättning för hållbara evenemang är samverkan
Det är ingen tillfällighet att Coldplays fyra konserter på Ullevi valts ut som testevenemang. Det brittiska bandets världsturné har blivit en plattform för att främja hållbara exempel, gröna teknologier och miljöengagemang. Genom att följa de tre principerna ”Reduce”, ”Reinvent” och ”Restore” är bandet nära att minska sina koldioxidutsläpp med 50% jämfört med tidigare turnéer.
Besökarnas transporter står för en betydande del av de totala utsläppen. Alla som köpt biljett till någon av Coldplays Ullevikonserter kommer få svara på en enkät om hur de tar sig till Göteborg och till arenan. De som kommer med bil söderifrån erbjuds parkering i Mölndal och gratis kollektivtrafik till Ullevi.
”En förutsättning för mer hållbara och klimatsmarta evenemang är samverkan. Det samarbete vi har med Luger, Coldplay och lokala parter inför konserterna på Ullevi är unikt. I det finns en kraft att använda evenemang för att skapa förändring och ge lyskraft för det som redan görs. Förhoppningen är att vi även uppmuntrar besökare att resa och konsumera mer hållbar och målet är att sätta en ny standard för hållbara evenemang. Detta är i linje med våra och stadens ambitioner i klimatarbetet.” Säger Johanna Gadd på Got Event.
En del av Gothenburg Green City Zone
Projektet är del av initiativet Gothenburg Green City Zone, som går ut på att pröva och skala upp ett utsläppsfritt transportsystem tillsammans med näringslivet, akademi och institut. Här är evenemangsstråket ett prioriterat område.
”Vi behöver tänka om, tänka nytt och tänka tillsammans. Kan vi korta bilresan, och byta till utsläppsfritt eller kollektivt tidigare? Avlasta närområdet runt arenan både vad gäller trafik, utsläpp, trängsel och buller? Göteborg ska bli klimatneutralt, och fortsatt en stor destination för evenemang. Detta måste gå att lösa. Därför behöver vi testa en mängd pusselbitar på vägen redan nu.” Säger Jonas Eriksson på Business Region Göteborg, verksamhetsledare för Gothenburg Green City Zone.
Mer information om projektet:
Projektet ”Lösningar för klimatsmarta evenemang” har som mål att skapa synlighet för svensk innovation, på ett sätt som gynnar den svenska besöksnäringen. Det tar bland annat fram och testar innovationer som minskar utsläpp vid olika typer av evenemang.
Projektet drivs av Göteborg & Co, Business Region Göteborg, Got Event, Göteborgs Universitet och RISE som koordinerar projektet. Det involverar även en lång rad partners som Volvo Technology, Lugerinc, Liseberg, Göteborg Energi, VOI, Svenska Mässan, MTR Express, Nobina och Västtrafik. Projektet är en del av Gothenburg Green City Zone. Det pågår till 2025 och finansieras av Vinnova.
- Text: Göteborg & Co
- Foto: Johan Wedenström
-
Kalmar och Karlskrona ska sätta Sverige på den internationella cykelkartan
Tillsammans med Svenska Cykelförbundet har Kalmar och Karlskrona undertecknat en avsiktsförklaring om ett nytt internationellt lopp.
-
Turismens roll i en osäker värld – en förändringskraft för fred?
I dessa dagar, när vi översköljs av tunga nyheter, tänker Sylvia Nylin på sambandet mellan turism och fredsbyggande.
-
Pressvisning för Halloween på Gröna Lund – Bland katter och zombies
Den 9 oktober var Turismnytt på plats för att testa nyheterna och ta del av den magiska miljön som Gröna Lund erbjuder.
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – september 2024
Hur går det för besöksnäringen i Göteborg? Varje månad delas en analys. Det blev som en fortsättning på sommaren under september.
-
Naturturismföretagen – tema ledturism under Forum för naturturism
Naturturismföretagens branschträff Forum för naturturism är utbyggd till en hel naturturismvecka som ger möjligheter till inspiration.
-
Mikaela Håkansson från Färna Herrgård vann Copper Skillet 2024
Färna Herrgård är stolta över att meddela att deras sous chef, Mikaela Håkansson, vann den prestigefyllda tävlingen Copper Skillet.
-
Karriärbyte och liv i Jämtland – så blev Julia affärsutvecklare inom besöksnäringen
En utbildning och en flytt norrut. Julias beslut att utvecklas inom besöksnäringen ledde till en ny karriär och liv i Jämtland.
-
Jönköping Horse Show tillbaka i Jönköping
Jönköping Horse Show på Elmia den 29 oktober - 3 november förvandlar återigen höstlov till hästlov i Jönköping.
-
En av Skånes tystaste platser finns i Trelleborg kommun
Visit Skåne har nu lanserat initiativet "The Map of Quietude." I Trelleborg finns en av kartans 16 utvalda platser.
-
Prissättning av aktiviteter – Fem saker att tänka på
Marcus Eldh guidar i prissättning av olika upplevelser och aktiviteter.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
ESS Group – enda hotellfamiljen med tre hotell på världskänd lista
Condé Nast är det amerikanska förlaget som står bakom Vogue, Vanity Fair, The New Yorker och inte minst Condé Nas...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 40 -24
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Denna vecka är det mest under Destination, Boende, Konstate...
-
Upplevelseinstitutet lanserar nytt utvecklingsbolag för destinationer
Upplevelseinstitutet (UI), ledande inom analyser av upplevelser och turismeffekter, presenterar ...
-
JHT söker turismutvecklare med fokus på export och upplevelser
Är du en passionerad och driven turismutvecklare som är intresserad av upplevelser och hållbarhet? Vill du vara m...
-
-
Gästbloggare
-