-
Halvtidsrapport för den nationella strategin
På Svensk Besöksnäringskongress i Göteborg i veckan presenterades halvtidsrapporten för den nationella strategin för svensk besöksnäring.
Visionen i strategin gick, som de flesta säkert känner till, bland annat ut på att fördubbla omsättningen i den svenska besöksnäringen från 2010 till 2020. Halvtidsmålet var en ökning från 250 miljarder till 350, men så ser det inte ut. Idag är omsättningen 269 miljarder (vilket dock är lite bättre än det ser ut då mätmetoderna har ändrats sedan 2010) en ökning med 15%. Visionen är fortfarande att komma upp i 500 miljarder till 2020 men prognosen i halvtid pekar på att kommer att nå dit först 2025. Dock har den del som utgörs av de utländska besökarnas omsättning ökat med 30 procent under perioden, vilket skall jämföras med de sju procent som Sveriges export ökade med totalt.
Däremot har andra delar i strategin än de kvantitativa kommit längre. Inte minst har ambitionen att få besöksnäringen att betraktas som den basnäring den är lyckats då ansvarig minister, Mikael Damberg, nu bjudit in till dialog och besöksnäringen kommer nu med i flera statliga strategier.
Hållbarhetsperspektivet har idag kommit att bli en hygienfaktor och på regional och lokal nivå har man nu ett ökat fokus på besöksnäringen och tar allt oftare med näringens frågor i översikts- och utvecklingsplaner. Exempelvis har också 87% av kommunerna en dedikerad person för turism/besöksnäring.
Slutsatsen är man måste öka tempot och kraftsamla kring ett antal strategiska insatser. Det handlar om att säkra kompetensförsörjningen, att visa att detta är en lönsam näring för då kommer kapitalet men också visa på branschens betydelse för andra näringar. Självklart fortsätter också arbetet med att ta fram och utveckla exportmogna destinationer, tematiska destinationer och reseanledningar med mera med mera.
- Text: Jakob Norrby
-
Lägesbild för besöksnäringen i Göteborg – maj 2025
Varje månad delar Göteborg & Co en lägesbild om besöksnäringen baserad på statistik. Maj hade en hög hotellbeläggning.
-
Internationella intresset för Coolcation i Sverige verkar inte svalna
Förra sommarens kanske hetaste resetrend Coolcation har inte svalnat visar en undersökning från Visit Sweden.
-
Stockholms stad behåller Stockholmsmässan i sin ägo
I marknadsläget har det visat sig svårt att hitta en köpare till Stockholmsmässan. Processen att sälja har avbrutits och staden fortsätter att utveckla den i egen regi.
-
Svenskarnas sommarplaner: natur och tid med familjen
En ny undersökning från SkiStar visar att svenskarnas sommarplaner i präglas av ett intresse för natur och tid med familjen.
-
Norrköping – nästa vecka drar SM-veckan igång
Snart startar SM-veckan i Norrköping, en idrottsfest som invigs den 24 juni och samlar svenska mästerskap i 24 idrotter.
-
Swedish Lapland – satsning på destinationshotell i nytt projekt
Swedish Lapland Visitors Board har tilldelats finansiering för projektet AHEAD som ska stärka Norrbottens destinationshotell.
-
Vänersamarbetet – stort intresse för strand- och stadsnära fiske
2021 publicerades en digital fiskekarta för Vänern. Den har passerat 1 miljon visningar, vilket visar att det finns ett stort intresse för fiske.
-
Katrineholm – sommarkonserter med Marit Bergman och Jonathan Johansson
Katrineholm satsar på två gratiskonserter i sommar. Det ska bidra till att stärka kommunens attraktionskraft.
-
Stua AB inleder planerad avveckling av verksamheten
Efter 23 år som en kraft för besöksnäringen i Sörmland, har styrelsen för Stua beslutat att inleda en planerad avveckling av verksamheten.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhet/Tillgänglighet/Inkludering och Stöd/Insatser/Utmärkelser/Initiativ Destination Nu bli...
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Svensk semester behöver en omstart – för både personer och platser
Sverige stänger ner i juli. Varje år tar en majoritet av svenskarna sin semester just då, ofta i ett enda långt s...
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 24 -25
Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Evenemang, Hållbarhe...
-
Krönika: Hur gör vi turismen till något större?
Det låter kanske som en filosofisk fråga. Ändå är det just den frågan jag ofta hör – även om den kanske oftare fo...
-
Nature Travels erbjuder paket hos Nordic Husky Farm
Det brittiska företaget Nature Travels har introducerat ett nytt paket i sin repertoir. Detta tack vare kontakter...
-
-
Gästbloggare
-