-
Hamburgertrenden håller i sig
Många trodde att hamburgertrenden i Sverige skulle vara just en trend men det visade sig vara fel.
Det har visat sig inte minst på Stockholm Arlanda Airport där man ser en markant ökning av hamburgerförsäljningen under våren.
Under sommaren 2016 kommer resenärerna på flygplatsen kunna testa flera olika hamburgare och milkshakes genom kampanjen ”Burgers and Shakes”. Det är sju krögare som har restauranger på Arlanda som har tagit fram kampanjen tillsammans med flygplatsen.
”- Få har nog undgått den hamburgertrend som sköljt över Sverige de senaste åren. Och om man ser till hur det här initiativet har tagits emot så kan vi skriva under på att svenskarna inte verkar få nog av sina burgare. Den här typen av streetfood passar också perfekt på Arlanda, och det känns rätt och modernt att ta fram menyer och erbjudanden med alkoholfria alternativ”, säger Niklas Sundberg, som ansvarar för de kommersiella koncepten hos Swedavia.
”- Vi är inne i en spännande fas med mat- och dryckesutbudet på Arlanda och vi börjar hitta allt mer rätt. Det är mycket som händer just nu. Till exempel Pontus Frithiofs storsatsning på Pontus in the Air, som jag vill påstå redan är en av Europas absolut främsta flygplatsrestauranger. Samtidigt är det viktigt för oss att ha en bra bredd i vårt utbud. Erbjudanden som passar olika situationer och spänner över olika prisklasser. Och det är något som den här satsningen verkligen lever upp till”, fortsätter Niklas Sundberg.
Efter framgången med samarbetet kring ”Burgers and Shakes” kan besökare nu också vänta sig fler liknande samarbeten mellan olika aktörer på flygplatsen längre fram.
”- Vi kommer att lansera fler liknande kampanjer framöver. Vi har flera framstående krögare och konditorer på plats på Arlanda idag, men vi behöver göra ett bättre jobb med att lyfta fram det och att guida våra besökare och kunder i det utbud som finns. Vi arbetar därför både med att förtydliga vårt utbud och skräddarsy det utifrån vad kunderna efterfrågar. Samtidigt lanserar vi olika tjänster som underlättar för att våra gäster enkelt ska kunna ta del av det som erbjuds. Vi jobbar mot att resan ska börja hos oss och det ska finnas något för alla”, avslutar Niklas Sundberg.
Källa: Swedavia
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Joakim Johansson
-
Borgviks Gård vinner Värmlands Turismpris 2026
Visit Värmland har utsett Borgviks Gård till vinnare av Värmlands Turismpris 2026 och Syrén Gastronomi till Årets Uppstickare 2025
-
Svensk Camping visar vägen med QualCamp – kvalitet, hållbarhet och innovation i fokus
En kvalitetsstämpel och ett gemensamt språk mot marknaden som visar att camping är en professionell bransch att räkna med
-
Jonas Siljhammar slutar som VD för Visita i sommar
Slutar efter åtta år men sitter kvar på posten fram till sommaren 2026
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 44 -25
Mest under Destination, Transport/Infrastruktur/Mobilitet samt Konstateranden/beslut/rapporter
-
Sveriges Bussföretag larmar om risk för akut bussförarbrist
Var tredje förare är över 60 år, samtidigt som återväxten av yngre är svag. Sveriges Bussföretag larmar om risk för en akut bussförarbrist i framtiden.
-
Resonans – lyssna och reflektera i naturen längs Prins Bertils Stig
Konstnären Rickard Fredborg bjuder in till en unik audioguide längs Prins Bertils Stig i Halmstad. Upplev naturen med hela kroppen.
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort genomför just nu sin största satsning någonsin. Totalt investeras 80 miljoner i en ny restaurang och en ny boendeetapp.
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Det blir destinationsbolaget +Katrineholm som tar över arbetet med innehållsproduktion och marknadsföring av Visit Sörmland.
-
Arlanda är först i Europa med nytt inflygningskoncept
Luftfartsverket och Swedavia blir först i Europa med att införa ett nytt inflygningskoncept som kommer minska utsläppen.
-
Ny rockfestival till Norrköping sommaren 2026
Lördagen den 11 juli 2026 arrangeras Rock The Night Festival i Norrköping. Det är Sveriges största tribute-festival.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Ny rockfestival till Norrköping sommaren 2026
Nästa sommar får Norrköping en ny rockfestival i sitt repertoar. Lördagen den 11 juli arrangeras Rock The...
-
Arlanda är först i Europa med nytt inflygningskoncept
Luftfartsverket och Swedavia blir först i Europa med att införa ett nytt inflyg...
-
Säfsen satsar och investerar 80 miljoner i framtidens destination
Säfsen Resort i Fredriksberg i södra Dalarna genomför just nu sin största satsning någonsin. Tot...
-
+Katrineholm tar över det regionala uppdraget med Visit Sörmland
Nu står det klart att det blir näringslivs- och destinationsbolaget +Katrineholm som tar över ar...
-
-
Gästbloggare
-