-
Hamburgertrenden håller i sig
Många trodde att hamburgertrenden i Sverige skulle vara just en trend men det visade sig vara fel.
Det har visat sig inte minst på Stockholm Arlanda Airport där man ser en markant ökning av hamburgerförsäljningen under våren.
Under sommaren 2016 kommer resenärerna på flygplatsen kunna testa flera olika hamburgare och milkshakes genom kampanjen ”Burgers and Shakes”. Det är sju krögare som har restauranger på Arlanda som har tagit fram kampanjen tillsammans med flygplatsen.
”- Få har nog undgått den hamburgertrend som sköljt över Sverige de senaste åren. Och om man ser till hur det här initiativet har tagits emot så kan vi skriva under på att svenskarna inte verkar få nog av sina burgare. Den här typen av streetfood passar också perfekt på Arlanda, och det känns rätt och modernt att ta fram menyer och erbjudanden med alkoholfria alternativ”, säger Niklas Sundberg, som ansvarar för de kommersiella koncepten hos Swedavia.
”- Vi är inne i en spännande fas med mat- och dryckesutbudet på Arlanda och vi börjar hitta allt mer rätt. Det är mycket som händer just nu. Till exempel Pontus Frithiofs storsatsning på Pontus in the Air, som jag vill påstå redan är en av Europas absolut främsta flygplatsrestauranger. Samtidigt är det viktigt för oss att ha en bra bredd i vårt utbud. Erbjudanden som passar olika situationer och spänner över olika prisklasser. Och det är något som den här satsningen verkligen lever upp till”, fortsätter Niklas Sundberg.
Efter framgången med samarbetet kring ”Burgers and Shakes” kan besökare nu också vänta sig fler liknande samarbeten mellan olika aktörer på flygplatsen längre fram.
”- Vi kommer att lansera fler liknande kampanjer framöver. Vi har flera framstående krögare och konditorer på plats på Arlanda idag, men vi behöver göra ett bättre jobb med att lyfta fram det och att guida våra besökare och kunder i det utbud som finns. Vi arbetar därför både med att förtydliga vårt utbud och skräddarsy det utifrån vad kunderna efterfrågar. Samtidigt lanserar vi olika tjänster som underlättar för att våra gäster enkelt ska kunna ta del av det som erbjuds. Vi jobbar mot att resan ska börja hos oss och det ska finnas något för alla”, avslutar Niklas Sundberg.
Källa: Swedavia
- Text: Maria Lindqvist
- Foto: Joakim Johansson
-
Tekniska museet är Årets museum 2025
Tekniska museet har utsetts till Årets museum 2025 av Sveriges Museer och ICOM. De förnyar bilden av vad ett museum kan vara.
-
Västflyg – nyetablering av flyglinje mellan Växjö Småland Airport och Bromma Stockholm Airport
Från och med juni kommer Västflyg att utöka sin verksamhet med en ny flyglinje som utgår från Växjö till Bromma i Stockholm.
-
Arknat bygger vindskydd i Nyköping – arkitektur och natur i harmoni
Arknat skapar platsunika och arkitektritade vindskydd längs Sörmlandsleden i sommar för allmänheten att nyttja.
-
Nobis Hospitality Group öppnar nytt hotell – Hagastrand
Vid Hagaparken tar ett hotell form, Hagastrand. Det är Nobis Hospitality Groups prestigeprojekt, en social wellness-destination.
-
Nästan 17 miljoner gästnätter på campingplatser 2024
Ny statistik visar att gästnätter på Sveriges campingplatser ökade till 16,7 miljoner 2024. Dessutom är det valet för europeiska turister.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
Mest under Destination, Evenemang samt Konstateranden, beslut och rapporter.
-
Boule-VM 2027 kommer till Göteborg och Scandinavium
Boule-VM kommer att avgöras i Göteborg den 2–5 september 2027. På Scandinavium kommer atleterna att tävla om världsmästartitlarna.
-
Pontus Frithiof at Bro Hof har öppnat – ny gastronomisk destination
Den nya restaurangen Pontus Frithiof at Bro Hof erbjuder en unik matupplevelse. Förstärkt med en ny destination för event.
-
Daftö Resort – sommarjobbande unga kompletteras av pensionärer
För att komplettera ungdomarnas insatser under sommaren söker Daftö Resort pigga seniorer. De vill skapa en inkluderande arbetsplats.
-
Skaraborg som konstdestination – 5 stora nyheter i sommar
I sommar blomstrar Skaraborg med fem nyskapande konstupplevelser. I form av tre nya besöksmål, en designikon och ett jubileum.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Utländska turister spenderar mer i Sverige än exportvärdet för järn och stål
Jämförs Sveriges exportsiffror för 2024 som presenteras av Statistiska Centralbyrån, SCB, och Ekonomifakta.se, sy...
-
Växjö & Co söker efter en destinationsutvecklare
Det är kontrasterna som definierar Växjö. Å ena sidan puls, shopping och nöjesliv. Å andra sidan mysiga gränder, ...
-
Årets höjdpunkt för fjälldestinationer – r360 kundträff på Idre fjäll
r360 Resort Systems AB är leverantör av bokningssystemet r360 för resorts och destinationer i nordiska fjällen. T...
-
SkiStar utvecklar ett nytt skidområde i Vemdalen
SkiStar kan med glädje meddela att utbyggnaden av ett nytt skidområde, Hovde Syd i Vemdalen, har...
-
-
Gästbloggare
-