måndag 7 juli 2025
Turismnytt
  • Tipsa oss
  • Annonsera
  • Kontakta oss
  • Om oss
  • Träffa oss
  • Hem
  • Nyheter
    • Aktivitetsbolag
    • Boende
    • Destinationer
    • Handel
    • Konferens & events
    • Mat och Dryck
    • Rese-/turistbyrå
    • Researrangör-/återförsälj.
    • Buss-flyg-rederi-tåg-mc
  • Destinationsutveckling
  • Karriär
    • Aktuella utbildningar
    • Lediga tjänster
    • På nytt jobb
    • Utbildningsnyheter
  • Marknadskollen
    • Bloggar
    • Debatt
    • Evenemang
    • Finansiering
    • Filmer / Podcasts
    • Hållbarhet
    • Intervjuer turismprofiler
    • Marknadsföring
    • Pågående byggprojekt
    • Pågående turismprojekt
    • Radiointervjuer
    • Rapporter
    • Trendspaning
    • Statistik
    • Aktuellt från Stua
  • Hitta leverantör
    • Destinationsutveckling
    • Försäkringar
    • Hotelltjänster
    • IT
    • Juridik
    • Köp och sälj verksamheter
    • Lokaler
    • Marknadsföring
    • Mat och dryck
    • Miljö och hållbarhet
    • Personal
    • Organisationer och föreningar
    • Säkerhet
    • Underhållning
    • Utbildningstjänster
    • Verksamhetsutveckling
    • Övrigt
    • För dig som är leverantör!
    • Till dig som vill sälja mer!
  • Bloggar
  • Annonsera
  • Logga in
  • Senaste nytt:
    • Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
    • Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer
    • Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen
    • Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm
  • Platsannonser:
    • Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 21 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17 -25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 17-25
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 15 -25
    • Camping Västkust rekryterar 1000 personer till sommaren
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 7 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 6 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 3 2025
    • Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 2 2025
  • RSS
  • Prenumerera på nyhetsbrevet
  • Skattkarta Ståhl-blogg om mål
    2021-02-27 12:06

    Har du någonsin hört om en VM-medaljör utan mål? Eller en sjörövare utan skattkarta? Inte? Tänkte väl det!

    Väldigt många företagare och marknadsförare i besöksnäringen kämpar just nu för sin överlevnad och man gör allt för att hålla näsan ovanför vattenytan. Men när ni väl har fått upp näsvingarna över ytan och kan vädra den ljuva doften av framtidshopp och ser att gästerna återigen hittat bokningsknapparna på era hemsidor. Då, om inte förr, är det dags att blicka framåt och arbeta med era mål och planer för framtiden.
    Jag tillhör inte den gruppen som vill skapa strategier och policydokument bara för att de kan vara bra att ha. Men jag är däremot ett stort fan av mätbara och tydliga mål. Mål som jag själv känner delaktighet i sporrar mig att leverera bättre, det ger mig fokus så att jag prioriterar rätt och det ger mig en otroligt skön känsla när jag når ett av mina mål. Och det gäller även om det bara är ett litet delmål, för visst måste man fira även de små segrarna! Kanske något så trivialt som antalet prenumeranter på mitt nyhetsbrev (som du för övrigt kan prenumerera på här).

    Men hur sätter man sina marknadsföringsmål?

    Det finns säkert lika många skolor som det finns mål. Inom digital marknadsföring har man varit duktig att hitta olika beräkningsmodeller för både effekt och lönsamhet. Fräcka förkortningar som CPM (Cost per Mille), CPC (Cost per click), CPA (cost per action) blandas med beräkningsmodeller som ROI (Return On Investment) och ROAS (return on ad-spend), dessa är i många fall väldigt effektiva KPI’er (nyckeltal). Men de leder i många fall till minst lika mycket förvirring som klarhet. De känns kanske inte heller helt relevanta för livsstilsföretagaren i besöksnäringen som knappt hunnit logga in i Google Analytics sen det aktiverades 2017.

    Koppla dina mål till verkligheten

    I de fall jag möter företag som faktiskt satt mål för sin marknadsföring upplever jag att det ofta är för att de vet att de borde eller för att någon annan ”tvingat dem”. Den typen av mål är sällan effektiva. Utgå från företagets verksamhet, omsättning, antal kunder etc. Det är trots allt dessa bolagsmål som er marknadsföring ska bidra till att uppfylla. Försök sedan att bryta ner era mål till delmål och nyckeltal som kan fungera som indikatorer på att ni är på väg åt rätt håll. På det sättet blir det mycket roligare!
    Ett exempel, det är få bolag som jag stött på som sagt att deras omsättning mångdubblats men trafiken till hemsidan under samma period har störtdykt. Det är därför rimligt att anta att er trafik till hemsidan behöver öka, om er omsättning ska öka. Givetvis med bibehållen eller förbättrad kvalitet på trafiken/besöken.
    Likaså kan det vara rimligt att tro att det finns en korrelens mellan antalet följare i sociala medier eller prenumeranter på nyhetsbrev kontra antalet gäster eller antalet återkommande gäster kanske?
    Har ni ett förfrågningsformulär på er hemsidan kan det kanske vara intressant att se hur stor andel av era besökare som faktiskt fyller i det. Och kom ihåg att varje procent gör skillnad. Om ni har 1000 besökare till er sajt under en given tidsperiod och det endast är 1% som fyller i formuläret innebär det 10 förfrågningar. Skulle ni lyckas höja andelen som fyller i  formuläret några enstaka procent kan det innebära stor skillnad för er försäljning. 3%=30 förfrågningar och 6% = 60 osv.

    5 tips för att komma igång med digitala mål:

    1. Jag vet att det är ganska höga trösklar för att komma igång med Google Analytics men jag rekommenderar det starkt! När du väl är igång är det väldigt spännande att följa:) Det finns även en app från Google Analytics som gör det betydligt lättare att få in det i vardagen.
    2. För att ytterligare underlätta din datainhämtning finns Google Data Studio där du kan skapa snygga presentationer av din data som du sedan kan få automatiskt till din mail varje vecka eller månad. Även detta är lite trixigt i början men ta hjälp annars!
    3. Nu när du är igång och har fått in någon form av kontinuitet för datainhämtning är det dags att sätta mål. Sätt inte för höga och absolut inte för många. Hitta 3-6 nyckeltal som du följer och om det känns för mycket kan du börja med ett.
    4. Följ upp löpande enligt lämpligt intervall, vecka/månad/kvartal.
    5. Efter uppföljning kommer du få nya insikter och med nya insikter kommer idéer och alldeles säkert affärsutveckling.
    Med tydliga mål är det mycket lättare att veta vart man ska. Dessutom är sannolikheten att du prickar målet avsevärt mycket större om du vet var målet står. 
     
    I vanlig ordning får Turismnytt 10% av mitt arvode om ni anlitar mig och uppger att ni hittat mig via Turismnytt. Detta för att jag vill bidra till att skapa kvalitetsjournalistik för besöksnäringen. 
    Läs mer om och av Marcus här
    • Text: Marcus Ståhl
    • Foto: Pexels från Pixabay
    Tweet
  • Nu söker Destination Läckö-Kinnekulle två nya kollegor - en operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.
    2025-07-07 00:58

    Läckö-Kinnekulle söker Operativ Marknadskommunikatör och Vikarierande Destinationsutvecklare

    Destination Läckö-Kinnekulle söker två nya kollegor. En operativ marknadskommunikatör och en vikarierande destinationsutvecklare.

  • Projektet Norrbottniska smakvägar – för en stärkt matdestination.
    2025-07-07 00:49

    Swedish Lapland – Norrbottniska smakvägar synliggör matdestinationer

    Norrbottens livsmedelsstrategi; Nära Mat och Swedish Lapland Visitors Board krokar arm i ett projekt för att öka matproducenters synlighet.

  • Genom bilder på boendemöjligheter vill kampanjen få fler att upptäcka livet i Katrineholm.
    2025-07-07 00:44

    Katrineholm syns i Stockholms tunnelbana igen

    I sommar är Katrineholm återigen synlig på reklam i Stockholms tunnelbana – denna gång för att lyfta fram boendemöjligheter.

  • Stockholm får ett mycket positivt omdöme som värdstad för Ishockey-VM.
    2025-07-05 01:50

    Nöjda besökare och goda effekter av Ishockey-VM i Stockholm

    Stockholm får högt betyg som värdstad för Ishockey-VM. En ny rapport visar att den turismekonomiska effekten var 729,9 miljoner kronor.

  • Kollage för reseguider Hitta ditt Järvsö.
    2025-07-05 01:44

    Fem nya reseguider gör det enklare att hitta sitt Järvsö

    Nu har det blivit enklare att hitta rätt i Järvsö. Med fem nya reseguider vill destinationen göra det roligare att planera sin vistelse.

  • The Crane Hotel kommer att ligga intill Aktivitetsfabriken i Hudiksvall.
    2025-07-05 01:39

    The Crane Hotel – ett nytt hotellkoncept i Hudiksvall

    Där den första hydrauliska kranen uppfanns i Hudiksvall växer The Crane Hotel fram. Ett hotell med fokus på gemenskap och återhämtning.

  • Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan. Bakom utbildningen står YH Akademin.
    2025-07-05 01:33

    Yrkeshögskolan satsar på gårdsförsäljning – ny kurs får grönt ljus

    Hållbar affärsutveckling inom gårdsförsäljning från YH Akademin har nu fått ett positivt beslut från Myndigheten för yrkeshögskolan.

  • Var idén om ett OS i Göteborg det som startade utvecklingen mot den evenemangsstad vi ser idag?
    2025-07-05 01:13

    Krönika: OS i Göteborg – Starten för framgångssagan om evenemangsstaden

    Stefan Gadd, fram till nyligen presschef på Göteborg & Co, berättar minnen från destinationens resa till det den är idag

  • Storsjöyran är ett av de evenemang man har testat att mäta
    2025-07-02 23:45

    Turismforskare prisas för metod att mäta det icke mätbara

    De har kommit ett steg längre i jakten på att förstå samhällsvärdet av evenemang genom att mäta mjuka värden i kronor och ören

  • 2025-07-01 23:54

    Topp 5 populäraste plattformarna för drömboende i Åre

    Var bokar vi helst våra Åre-äventyr? Här listar vi de fem mest populära bokningsplattformarna just nu

  • Veckans profil

    Anu Ala-Outinen, COO på Moder

    Anu Ala-Outinen

    Operativ chef på Moder

    Hon tog steget från att vara toppjurist till att bli operativ startup-chef och nominerad för titeln Nordic Women in Tech 2025

  • Nyheter från Tillväxtverket

    • Tillväxtverket

  • Aktuellt från Visit Sweden

    • Senaste nyhetsbrevet, 26 juni

    • Film att använda: Så bidrar globala gäster till din affär

    • Vill du locka fler svenska gäster i sommar? 5 konkreta tips!

    • Digitala föreläsningar om den globala resenären

  • Händelser i branschen

    • Järvsö Sustainable Tourism Summit 27-29 augusti
      2025-08-27
      • Järvsö
      • jarvsosummit.com/
    • Svensk mountainbikekonferens – Platsutveckling med cykling som medel 1-2 september
      2025-09-01
      • Järvsö
      • cykelframjandet.se/svensk-mountainbike-konferens/
    • Kulturarvsdagen, 12–14 september
      2025-09-12
      • Hela Sverige
      • kulturarvsdagen-2025-kulturarv-och-bebyggelse-en-hyllning-till-vart-byggda-arv-56602
    • Besöksnäringsforum – Region Västerbotten Turism 1-2 oktober
      2025-10-01
      • Lycksele
    • BarCamp – Nätverket Hållbar Besöksnäring 6-7 oktober (save the date)
      2025-10-06
      • Skaraborg
    • Turismdag – JHT (save the date)
      2025-10-16
      • Jämtland
    • Stockholm Beer & Whisky Festival, 24-25 oktober
      2025-10-24
      • Stockholm (Nacka Strand)
      • stockholmbeer.se/om-massan/
    • Visit Smålandsdagen – Save the date
      2025-11-06
      • Växjö
    • Besöksnäringen på agendan (SKR) – Save the date
      2025-12-03
      • Stockholm
    Visa fler
  • Mest lästa artiklar

    • 2025-06-30 04:51

      Turismnytts sammanfattning av Almedalsveckan 2025 – del 1

      Vi gör det enkelt. Istället för att skriva ihop något analytiskt om Almedalsveckan som aldrig blir klart eller bl...

    • 2025-06-30 06:11

      Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 26 -25

      Sammanfattningen av nyheter från svensk besöksnäring. Den här veckan mest under Destination, Boende, Evenemang, H...

    • 2025-06-28 23:48

      Jämtland Härjedalen – värdet av infrastrukturen i naturen

      Vandringen i Jämtland Härjedalen är den största reseanledningen inom besöksnäringen och sannolikt den viktigaste ...

    • 2025-06-29 21:59

      SkiStar och Kairos Future samlar branschen kring framtidens resande

      Under Almedalsveckan samlade SkiStar och Kairos Future branschen i ett rundabor...

  • Gästbloggare

    • Marcus_Eldh

      Marcus Eldh

      Bloggar om naturturism och turismutveckling

      Jag har funderat mycket på vad det är som gör att vissa paket blir succé och andra blir liggande på en undangömd del av hemsidan....

    • Marcus Ståhl augusti 2021

      Marcus Ståhl

      Bloggar om marknadsföring, digitalisering och kommunikation

      Så stärker du din synlighet i digitala kanaler som småskalig dryckesproducent – med gårdsförsäljningen som språngbräda ...

    • Andrea Hartmann Jovell bloggar om svensk besöksnäring

      Andrea Hartmann Jovell

      Bloggar om utmaningar och framgångsfaktorer för svensk besöksnäring

      Besöksnäringen lyfts ofta fram som tillväxtmotor. Många är de kommuner och regioner som stångas med att formulera tillväxtstrategier för jus...

    • Bianca Brandon-Cox

      Bianca Brandon-Cox

      Bloggar om måltidsturism, trender och hållbara måltidskoncept

      Trenderna 2025 visar på en stark efterfrågan på autenticitet, hållbarhet och innovation. Genom att satsa på hyperlokala smaker, förstklassig...


  • Annonsera
  • Tipsa oss om nyheter

Kontakt

    • Telefon:
    • 070-9779252
    • E-post:
    • [email protected]
  • Nyhetsbrev
  • Annonsera hos oss
  • Facebook
  • Twitter
  • Copyright 2025 Turismnytt i Sverige AB
×

Jag vill ta del av nyhetsbrevet