-
Har du någonsin hört om en VM-medaljör utan mål? Eller en sjörövare utan skattkarta? Inte? Tänkte väl det!
Väldigt många företagare och marknadsförare i besöksnäringen kämpar just nu för sin överlevnad och man gör allt för att hålla näsan ovanför vattenytan. Men när ni väl har fått upp näsvingarna över ytan och kan vädra den ljuva doften av framtidshopp och ser att gästerna återigen hittat bokningsknapparna på era hemsidor. Då, om inte förr, är det dags att blicka framåt och arbeta med era mål och planer för framtiden.Jag tillhör inte den gruppen som vill skapa strategier och policydokument bara för att de kan vara bra att ha. Men jag är däremot ett stort fan av mätbara och tydliga mål. Mål som jag själv känner delaktighet i sporrar mig att leverera bättre, det ger mig fokus så att jag prioriterar rätt och det ger mig en otroligt skön känsla när jag når ett av mina mål. Och det gäller även om det bara är ett litet delmål, för visst måste man fira även de små segrarna! Kanske något så trivialt som antalet prenumeranter på mitt nyhetsbrev (som du för övrigt kan prenumerera på här).Men hur sätter man sina marknadsföringsmål?
Det finns säkert lika många skolor som det finns mål. Inom digital marknadsföring har man varit duktig att hitta olika beräkningsmodeller för både effekt och lönsamhet. Fräcka förkortningar som CPM (Cost per Mille), CPC (Cost per click), CPA (cost per action) blandas med beräkningsmodeller som ROI (Return On Investment) och ROAS (return on ad-spend), dessa är i många fall väldigt effektiva KPI’er (nyckeltal). Men de leder i många fall till minst lika mycket förvirring som klarhet. De känns kanske inte heller helt relevanta för livsstilsföretagaren i besöksnäringen som knappt hunnit logga in i Google Analytics sen det aktiverades 2017.Koppla dina mål till verkligheten
I de fall jag möter företag som faktiskt satt mål för sin marknadsföring upplever jag att det ofta är för att de vet att de borde eller för att någon annan ”tvingat dem”. Den typen av mål är sällan effektiva. Utgå från företagets verksamhet, omsättning, antal kunder etc. Det är trots allt dessa bolagsmål som er marknadsföring ska bidra till att uppfylla. Försök sedan att bryta ner era mål till delmål och nyckeltal som kan fungera som indikatorer på att ni är på väg åt rätt håll. På det sättet blir det mycket roligare!Ett exempel, det är få bolag som jag stött på som sagt att deras omsättning mångdubblats men trafiken till hemsidan under samma period har störtdykt. Det är därför rimligt att anta att er trafik till hemsidan behöver öka, om er omsättning ska öka. Givetvis med bibehållen eller förbättrad kvalitet på trafiken/besöken.Likaså kan det vara rimligt att tro att det finns en korrelens mellan antalet följare i sociala medier eller prenumeranter på nyhetsbrev kontra antalet gäster eller antalet återkommande gäster kanske?Har ni ett förfrågningsformulär på er hemsidan kan det kanske vara intressant att se hur stor andel av era besökare som faktiskt fyller i det. Och kom ihåg att varje procent gör skillnad. Om ni har 1000 besökare till er sajt under en given tidsperiod och det endast är 1% som fyller i formuläret innebär det 10 förfrågningar. Skulle ni lyckas höja andelen som fyller i formuläret några enstaka procent kan det innebära stor skillnad för er försäljning. 3%=30 förfrågningar och 6% = 60 osv.5 tips för att komma igång med digitala mål:
- Jag vet att det är ganska höga trösklar för att komma igång med Google Analytics men jag rekommenderar det starkt! När du väl är igång är det väldigt spännande att följa:) Det finns även en app från Google Analytics som gör det betydligt lättare att få in det i vardagen.
- För att ytterligare underlätta din datainhämtning finns Google Data Studio där du kan skapa snygga presentationer av din data som du sedan kan få automatiskt till din mail varje vecka eller månad. Även detta är lite trixigt i början men ta hjälp annars!
- Nu när du är igång och har fått in någon form av kontinuitet för datainhämtning är det dags att sätta mål. Sätt inte för höga och absolut inte för många. Hitta 3-6 nyckeltal som du följer och om det känns för mycket kan du börja med ett.
- Följ upp löpande enligt lämpligt intervall, vecka/månad/kvartal.
- Efter uppföljning kommer du få nya insikter och med nya insikter kommer idéer och alldeles säkert affärsutveckling.
Med tydliga mål är det mycket lättare att veta vart man ska. Dessutom är sannolikheten att du prickar målet avsevärt mycket större om du vet var målet står.I vanlig ordning får Turismnytt 10% av mitt arvode om ni anlitar mig och uppger att ni hittat mig via Turismnytt. Detta för att jag vill bidra till att skapa kvalitetsjournalistik för besöksnäringen.- Text: Marcus Ståhl
- Foto: Pexels från Pixabay
-
Visit Trelleborg är nominerad för Bästa värdskap 2023
Visit Trelleborg och nio andra turistinformationer tävlar om utmärkelsen bästa värdskap 2023 från Visitas nationella råd för besöksservice.
-
Hotel Fratelli har äntligen öppnat i Karlstad
Ett färgstarkt nöjeshus som för tankarna till sydligare breddgrader. Efter flera års renovering står Karlstads Hotel Fratelli färdigt.
-
Fler besöker Höga Kusten under hela året
Höga Kusten går fortsatt starkt. Det visar den officiella inkvarteringsstatistiken som presenterades i dagarna.
-
Visit Skåne tar ledarroll i internationellt initiativ för framtidens turism
Visit Skåne går in som ledande part i ett projekt med länderna kring Östersjön. ReTour ska leda till utveckling för en mer hållbar turism.
-
Arbetskamraterna lanserar plattform – vill hjälpa funktionsnedsatta att komma ut i arbetslivet
Arbetskamraterna lanserar en digital plattform för att hjälpa personer med funktionsnedsättning att hitta en inkluderande arbetsplats.
-
Copper Skillet – Ruth Weldegiorgis är världens bästa konferenskock
Den 19 april avgjordes Copper Skillet, där Ruth Weldegiorgis representerade Sverige och blev världens bästa konferenskock.
-
Visit Trelleborg – en doft av choklad nalkas Smygehuk
Linus Svensson, ägaren av 2:a Sandbank i Beddingestrand samt Sveriges sydligaste choklad 452732, välkomnas som ny hyresgäst i Smygehuk.
-
Västerbotten tar nästa steg i resan mot en mer hållbar destination
Region Västerbotten Turism har tillsammans med de lokala destinationsbolagen beslutat att gå vidare i en satsning på certifiering med EarthCheck.
-
Sammanfattning av nyheter om svensk besöksnäring vecka 16 -24
Mest om Destination, Evenemang och Utmärkelser samt Museer
-
Höga Kusten söker en person som ska vara ansvarig för deras digitala närvaro
Är du en driven person som vill ta en destinations digitala närvaro en nivå till? Det är precis vad Höga Kusten Destinationsutveckling söker.
-
Veckans profil
-
Nyheter från Tillväxtverket
-
Aktuellt från Visit Sweden
-
Händelser i branschen
-
Mest lästa artiklar
-
Regeringen – ny strategi för företag i kulturella och kreativa branscher
Regeringen lämnade den 9 april över skrivelsen Strategi för företag i kulturella och kreativa branscher till riks...
-
Bästa sommarjobbet: Bli junior museichef på Historiska museet
Vet du inte vad du ska göra på sommarlovet och är mellan 15–17 år? I år söker Historiska museet ...
-
Sveriges besöksnäring och GSTC kongress lockar deltagare globalt
Det internationella intresset och engagemanget för hållbar turism är stort. Det märks på det överväldigande intre...
-
Mikael Jonsson blir ordförande i Svenska Destinationsnätverket
Den 12 april avslutades Svenska Destinationsdagarna i Helsingborg. Under årsmötet för SNDMO valdes Mikael Jonsson...
-
-
Gästbloggare
-